«میهن صنعت» گزارش می دهد:

صنعت پوشاک کشور مغلوب مناطق آزاد

صنعت پوشاک کشور از جمله صنایعی است که در این سالها مورد کم لطفی مسئولان قرار گرفته است درحالیکه صنعت نساجی کشور گذشته ای درخشان دارد اما برنامه و طرحی برای توسعه و پیشبرد این صنعت در دستور کار دولتی ها قرار نگرفته است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، صنعت پوشاک کشور از جمله صنایعی است که در این سالها مورد کم لطفی مسئولان قرار گرفته است درحالیکه صنعت نساجی کشور گذشته ای درخشان دارد اما برنامه و طرحی برای توسعه و پیشبرد این صنعت در دستور کار دولتی ها قرار نگرفته است. صنعت پوشاک یکی از صنایعی است که در صورت سرمایه گذاری و برنامه ریزی از ظرفیت بالایی برای ارز آوری و اشتغال زایی برخوردار است. 

 
ترکیه در زمره ی کشورهایی است که به منظور رسیدن به توسعه اقتصادی بخش زیادی از توجه صنعتی خود را متمرکز این صنعت کرد به طوریکه در دو دهه اخیر همواره بخش زیادی از کل صادرات ترکیه از آن این صنعت بوده همچنین نیمی از صادرات پوشاک ترکیه به کشورهای اتحادیه اروپا تعلق دارد‌. آلمان، انگلستان، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، هلند، دانمارک، آمریکا، بلژیک و سوئد مقاصد اصلی صادراتی این کشور به شمار می‌آیند و از این رو ترکیه چهارمین صادرکننده بزرگ دنیا در صنعت پوشاک به شمار می رود همچنین به گفته برخی از مسئولان ترکیه تا سال 2023 میلادی صادرات نساجی و پوشاک ترکیه به 80میلیارد دلار افزایش می‌یابد و دستمزدهای این کشور در صنعت پوشاک چهار تا پنج برابر بیش از کشورهای چین، هند، تایلند و اندونزی است.
 
بستر سازی جهت فعالیت هرچه بهتر تولیدکنندگان توسط دولت از اقداماتی است که ترکیه در دستور کار خود به منظور توسعه این صنعت انجام داد البته از عواملی نظیر موقعیت جغرافیایی و روابط تجاری با کشورهای اروپایی ترکیه نباید غافل ماند. 
 
بخش زیادی از عواملی که موجب شد تا ترکیه به عنوان قطب صنعت پوشاک شناخته شده در داخل کشور موجود بوده یکی از دلایلی که بیشترین تاثیر را در توسعه این صنعت ترکیه شده است نیروی کار ماهر و جوان در این کشور بوده، عاملی که در کشور به میزان قابل توجهی موجود است. 
 
طی بررسی ها بخش قابل توجهی از تولیدکنندگان به علت نوسانات بازار ارز، واردات بی رویه پوشاک بی کیفیت به کشور، فشار های مالیاتی و بیمه و عدم ثبات اقتصادی در کشور دیگر رغبتی به ادامه فعالیت و تولید پوشاک در کشور ندارند در حالیکه بخش زیادی از پوشاک موجود در بنادر کشور تولیدات داخلی نام برندهای خارجی هستند حتی براساس مشاهدات گاها پوشاکی که در واحدهای صنفی سطح شهر با عنوان البسه خارجی به فروش می رسند در تولیدی ها تولید شده اند این موارد نشان می دهد که تولیدی های زیر پله ای کشور بدون در دست داشتن ماشین آلات پیشرفته مانند کارخانجات ترکیه توانایی تولید البسه ای در سطح بازارهای جهانی دارند. 
 
دیگرموضوعی که اخیرا موجب تضعیف این صنعت پرسود شده سیاست های غلط در مورد مناطق آزاد است که موجب شده تا پوشاک خارجی با حمایت های قانونی و بدون پرداخت حقوق و عوارض به سرزمین اصلی سرازیر شده و قدرت رقابت را از تولیدات ایرانی بگیرد.
 
در این راستا چندی پیش دبیر خانه مشترک تشکل های صنعتی و صنفی پوشاک در نامه ای به رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خواستار حل مساله واردات بی رویه پوشاک از مناطق آزاد به سرزمین اصلی شدند. 
 
توجه دولت و بستر سازی در این صنعت موجب می شود تا این صنعت تشنه ی توسعه وضعیت اقتصادی کشور را در مسیر رشد قرار دهد و موجب اشتغال زایی بخش قابل توجهی از جوانان این کشور شود.
 
انتهای پیام/
لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=156417
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه