بختیار تاکید کرد؛

ضرورت ایجاد شرکت‌های دانش بنیان در زمینه گاز /همگرایی اوپک گازی در توسعه و تجارت گاز

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت ایجاد شرکت های دانش بنیان در زمینه گاز گفت: همگرایی کشورهای عضو اوپک گازی می‌تواند کمک زیادی به صنعت گاز و تجارت آن کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، علی بختیار در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اجلاس مجمع کشورهای صادر کننده گاز در مسکو اظهار کرد:‌چند سالی است که اوپک گازی مانند اوپک نفتی ایجاد شده و به دنبال آن توجه جدی‌تری به این بخش از منابع هیدروکربوری و تجارت جهانی آن شده است لذا همگرایی اعضاء اوپک گازی می‌تواند کمک قابل توجهی به این صنعت و تجارت آن کند.

وی خاطرنشان کرد:  با اکتشافات جدیدی که انجام شده ما به عنوان کشور دارای اولین ذخایر گازی جهان شناخته شده‌ایم و وضعیت ذخایر گازی ما از روسیه بالاتر است و در رتبه بندی در جایگاه نخست قرار داریم، اما نتوانستیم در بخش تجارت گاز اقدامات جدی‌تری را انجام دهیم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس همچنین بیان کرد: با همکاری کشورهای عضو می‌توانیم به جایگاه واقعی خود در حوزه تجارت گاز دست یابیم،‌ زیرا کشورهایی وجود دارند که منابع آن‌ها بسیار اندک است اما وضعیت تجارت‌شان،‌ صادرات، ترانزیت  و حتی موضوع سوآپ توانسته‌اند به جایگاه خوبی در حوزه تجارت برسند.

نماینده مردم گلپایگان در مجلس با بیان این که یکی از موضوعات مهم بحث تکنولوژی‌های مرتبط با گاز است، گفت: باید با همکاری کشورهای عضو بتوانیم نسبت به ایجاد شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه اقدامات جدی‌تری را انجام دهیم در حالی که در زمینه گاز نتوانسته‌ایم آنچنان که باید فعالیت موثرتری داشته باشیم.

این نماینده مجلس با اشاره به این که در زمینه گاز باید سه موضوع را به طور جدی و موازی با یکدیگر پیش ببریم، ابراز کرد: باید به این مساله توجه کنیم که شدت انرژی ما تا چه اندازه است، در حالی که سرانه گاز ما در کشور  سه برابر است،‌ ضمن این که باید بتوانیم شرکت‌های دانش بنیان را در این حوزه ایجاد کنیم و هر چه سریع‌تر بتوانیم نسبت به ایجاد شرکت‌های دانش بنیان اقدام کنیم می‌توانیم گاز را تبدیل به ارزش افزوده کرده و از خام فروشی آن هم جلوگیری کنیم.

بختیار در پایان تاکید کرد: بنابراین ما باید در زمینه گاز همانند نفت از خام فروشی پرهیز کرده و بتوانیم با تبدیل این محصول به فرآورده از آن بهره برداری کنیم و به عنوان کشوری مطرح در این زمینه شناخته شویم.

 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=135487
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه