میهن صنعت راه جلوگیری از زیان خودروسازان را بررسی کرد؛

عرضه خودرو در بورس کالا انتخابی درست اما دیر

خودروسازان در حالی به تازگی موفق به اخذ فروش برخی محصولات فارغ از قیمت گذاری دستوری شده اند. در واقع عرضه خودرو در بورس کالا  انتخابی درست اما دیر است که با توجه به شرایط چاره ای جز آن نیست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، خودروسازان در حالی به تازگی موفق به اخذ فروش برخی محصولات فارغ از قیمت گذاری دستوری شده اند. در واقع عرضه خودرو در بورس کالا  انتخابی درست اما دیر است که با توجه به شرایط چاره ای جز آن نیست.

ضرب المثلی هست که می گوید ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است.حالا این مصداق خودروسازان و استفاده از بورس کالا برای فروش محصولاتشان است.انتخابی درست که بنا به دلایلی دیر انتخاب شد.با این حال این انتخاب به قدری درست است که در صورت تدوام نه تنها می توان به آینده امیدوار بود بلکه با استفاده از مزیت هایی که ایجاد میکند می توان به تعدیل قیمت ها و کاهش زیان انباشته خودروسازان دلخوش بود.

این در حالی است که خودروسازان در سال های اخیر به دنبال راهی برای کاهش زیان و جلوگیری از رانت ایجاد شده برای دلالان بودند .اما از یک سو شورای رقابت بر قیمت گذاری دستوری تاکید داشت و از سوی دیگر به رغم تلاش ها امکان فروش خودرو با مکانیزم عرضه و تقاضا برای آنان میسر نمی شد. این خواسته یعنی فروش خودرو در بورس کالا زمانی جدی تر و مصرانه تر مطرح شد که تحریم ها اثرات منفی بسیار زیادی در روند تولید ایجاد کرده بودند.با این حال هر چه خودروسازان رفتند به در بسته خوردند.یکی از دلایل عدم استقبال از فروش در بورس کالا نیز به بحث تیراژ مرتبط می شد.

در آن شرایط رفتن شرکای خارجی باعث افت تولید شده بود.قیمت ارز به شدت افزایش یافته و خودرو بیش از گذشته نقش کالای سرمایه ای پیدا کرده بود. این مساله موجب شده بود که تقاضا اعم از کاذب ،دلالی و مصرفی به شدت افزایش پیدا کند.عدم تعادل دو طرف عرضه و تقاضا نیز به بالارفتن قیمت خودروها دامن می زد.اما همچنان بر اثبات قیمت ها اصرار و تاکید وجود داشت.نتیجه این تاکید تعمیق بیشتر زیان انباشته و تولید می شد.

عرضه خودرو در بورس کالا انتخابی درست اما دیر

این در حالی بود که قیمت تمام شده کالا نسبت به پیش از تحریم ها به نحوی بالا رفته بود که از یک سو خودروساز با کمبود شدید نقدینگی مواجه شده بود و از سوی دیگر نفس قطعه سازان به دلیل عدم دریافت مطالبات خود به شماره افتاده بود. در این شرایط بورس کالا مطرح شد.

استدلال این بود که چون تمام مواد اولیه داخلی مورد نیاز خودروسازان در بورس کالا مطرح می شود به طور طبیعی محصول نهایی نیز باید به همین صورت یعنی مکانیزم عرضه و تقاضا به فروش برسد.با این حال به رغم تلاش های صورت گرفته این خواسته محقق نشد.بعد از پیگیری های بسیار سرانجام این خواسته اردیبهشت ماه سال جاری جامه عمل پوشید و اولین مرحله از فروش در بورس کالا انجام شد.ولی گویا درست هنگامی که مرحله دوم در آستانه برگزاری بود،یک نامه باعث شد که روند امیدوار کننده متوقف شود.

در این جا باز هم بحث قیمت و قیمت گذاری مطرح بود.بر اساس آن نامه گویا قیمت خودروهایی که مشمول قیمت گذاری نمی شوند باید در ستاد تنظیم بازار قیمت گذاری می شدند.بر طرف شدن این مساله 3 ماه طول کشید و بالاخره قفل مرحله دوم باز شد.هم اکنون نیز هیات پذیرش بورس 8 محصول جدید را پذیرفته است که دو محصول ایران خودرو نیز در میان آنان دیده می شود.این مساله به نوبه خود باعث امیدواری و خوش بینی نسبت به آینده می شود اما نکته اصلی این است که چرا تصمیم هایی که می توانند زودتر اتخاذ و شرایط بهتری برای تولید فراهم کنند با تاخیر همراه می شوند.این در حالی است که تا به امروز ناکارآمدی سیاست قیمت گذاری دستوری به طور واضح مشخص شده است.زیان 117 هزار میلیاردی خودروسازان این وضوح را بیشتر می کند.

از سوی دیگر خودروسازان با مشکل دیگری مواجه هستند که عرضه خودرو در بورس کالا می تواند تا حدی بخشی از آن را پوشش دهد و آن تامین نقدینگی است. پیشتر آنها با فروش ها هفتگی بخش از نقدینگی مورد نیاز خود را تامین می کردند.اما با توجه به اینکه فروش  سیستم یکپارچه هر ماه یکبار انجام می شود باعث شده است که دست خودروساز برای گذراندن امور  تا حدی زیادی خالی بماند.یعنی  خودروسازالان با فاصله یک ماهه فروش در تامین نقدینگی دچار مشکلات بیشتری شده است.

در این وضعیت عرضه خودرو در بورس کالا می تواند علاوه بر تامین بخش از نقدینگی مورد نیاز خودروسازان،باعث تعدیل قیمت و کوتاه کردن دست دلالان از بازار شود.بازاری که به دلیل قیمت گذاری دستوری شاهد توزیع رانت 100 هزار میلیاردی میان رانت خوارا بوده است.بنابراین هنگامی که فرصت و امکان چیدن بساط دلالی وجود دارد چرا نباید علاوه بر استفاده از آن حمایت کرد.

در این میان به نظر می رسد که سیاست گذاران می توانند با فراهم کردن شرایط بهتر تولید،باعث عرضه بیشتر خودرو در بورس کالا شده و حجم بیشتری از تقاضا را پوشش بدهند.در صورت تداوم این امر نه تنها قیمت ها آرام آرام میل به نزول پیدا می کنند،بلکه خودرو با قیمت مناسب تری به دست مصرف کننده می رسد.در همین حال خودروساز نیز با توجه به کاهش زیان توان بیشتری برای تیهه و تولید پیدا خواهد کرد و این زنجیره می تواند به طور کامل قیمت ها را تعدیل و به سمت واقعی شدن سوق دهد. در واقع فروش خودرو با 13 درصد پائین تر از قیمت بازار می تواند یک دلیل محکم برای حمایت مسئولان از فروش خودرو در بورس کالا باشد.جایی که هر شخص می تواند با یک کد ملی تنها یک خودرو بخرد.این یعنی کوتاه شدت دست دلالان به نفع مصرف کنندگان و تولید کنندگان.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=251061
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه