«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

علت اصلی بالا بودن آمار تلفات سوانح رانندگی در ایران چیست؟

موضوع تلفات سوانج رانندگی مساله ای بسیار دلخراش و مهم بوده که در کشورهای مختلف تلاش های زیادی برای کاهش این آمار هولناک صورت گرفته است. ایران یکی از کشورهاییست که بالاترین میزان مرگ و میر را در تصادفات جاده ای دارد. اما مقصر اصلی این فاجعه کیست؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، موضوع تلفات سوانح رانندگی مساله ای بسیار دلخراش و مهم بوده که در کشورهای مختلف تلاش های زیادی برای کاهش این آمار هولناک صورت گرفته است. ایران یکی از کشورهاییست که بالاترین میزان مرگ و میر را در تصادفات جاده ای دارد. اما مقصر اصلی این فاجعه کیست؟

طی این سالها همواره نوک پیکان اتهام به سمت خودروساز بابت تولید خودروهای قدیمی و بی کیفیت بوده است. هیچکس نمی تواند منکر این موضوع شود که خودروسازان داخلی خودروهایی قدیمی با استاندارد پایین تولید می کنند که بخشی از این عقب ماندگی خودروسازان ناشی از تحریم های سخت علیه صنعت خودروسازی بوده است. به طور کلی فوتی ها و مصدومین تصادف ناشی از سه عامل خودرو، جاده و مسیر و فرهنگ رانندگی و قوانین است. آیا ما تنها خودروهایی غیر استاندارد داریم یا فرهنگ رانندگی هم در ایران غلط است؟ آیا قوانین رانندگی در ایران صحیح است؟ پایه و اساس دریافت گواهینامه را در ایران هنوز اصولی تشکیل می دهد که 50 سال پیش وضع شده و این در حالیست که به دلیل پیشرفت خودروها در سالهای اخیر و همچنین تغییرات تکنولوژیکی عملا قوانین رانندگی در سطح جهان نیز تغییر کرده است.

در ایران با چند کلاس تئوری و چند کلاس عملی گواهینامه صادر می شود، اما آیا این مراحل برای تربیت یک راننده کافیست؟ جدا از بحث قوانین آیا جاده های ما ایمن هستند؟ قطعا پاسخ همه این سوالات خیر است. ما نه خودروی ایمن داریم، نه قوانین درست و بروزی برای رانندگی داریم و نه جاده های ما ایمن است.

دلیل اینکه هر ساله وضع تلفات و مصدومین ناشی از سوانح رانندگی بیشتر می شود این بوده که هر ارگان به جای اینکه نسبت به برطرف کردن ضعف های خود اقدام کند، مشکل را گردن ارگان دیگری می اندازد. پلیس تنها خودروساز را مقصر دانسته و قوانین خود را کاملا درست می داند.

علت اصلی بالا بودن آمار تلفات سوانج رانندگی در ایران چیست؟

بسیاری تصور می کنند که افزایش ستاره ایمنی خودروها سلامت راننده و سرنشین درون خودرو را تحت هر شرایطی تضمین می کنند. برخی چنین می پندارند که افزایش ایمنی خودروها با محکم تر شدن آنها رابطه مستقیم دارد. گرچه استحکام خودرو یکی از فاکتورهای ایمنیست، اما باید بدانید که تقریبا هیچ خودرویی در دنیا وجود ندارد که در صورت حرکت با سرعت 64 کیلومتر بر ساعت به بالا و در صورت بروز حادثه خسارت جدی نبیند و حال اگر سرعت از این هم فراتر رود ممکن است سرنشینان جان خود را از دست بدهند و دچار جراحات جدی شوند. یعنی شما اگر ایمن ترین خودروی جهان را هم داشته باشید و فرهنگ رانندگی شما اشتباه باشد، باز هم نمی توانید ادعا کنید که در صورت بروز سانحه و تصادف آسیب نخواهید دید.

به نظر می رسد که فرهنگ رانندگی صحیح و وضع قوانین رانندگی به روز از تولید خودروهای به روز مهم تر باشد. چراکه اگر ایمن ترین خودروهای جهان هم در کشوری تردد داشته باشند که فرهنگ رانندگی در آن غلط باشد، نمی توان جلوی مرگ و میر و مصدومان ناشی از سوانح رانندگی را گرفت. برای اثبات این صحبت مثالی را بیان می کنیم. به تازگی آماری منتشر شده که تعداد تلفات سوانح رانندگی به ازای هر 100 هزار خودرو را نشان می دهد. طبق این آمار نروژ 3 نفر، آلمان 5 نفر، آمریکا 14 نفر، کشورهای اروپایی به طور میانگین 19 نفر، قاره آمریکا به طور میانگین 33 نفر، ایران 54 نفر، عربستان 120 نفر و در هند 130 نفر سالانه به ازای 100 هزار خودرو در سوانح رانندگی جان خود را از دست می دهند.

علت اصلی بالا بودن آمار تلفات سوانج رانندگی در ایران چیست؟

دلیل اینکه در آلمان و نروژ تعداد تلفات ناشی از تصادفات رانندگی کم بوده صرفا عرضه خودروهایی ایمن نیست. بلکه همین خودروها در کشوری مانند عربستان نیز تردد می کنند و این کشور به ازای هر 100 هزار خودرو 120 مورد فوتی را ثبت کرده که از ایران هم فراتر است. اینجاست که مساله فرهنگ رانندگی و قوانین به میان می آید و مشخص می شود که حتی اگر خودروهایی ایمن با استاندارد روز دنیا هم عرضه کنید ولی قوانین رانندگی تدوین نشود و جاده هایی ایمن نداشته باشیم، مشکل به صورت ریشه ای حل نمی شود. بدین ترتیب اهمیت خودرو بسیار کمتر است.

پلیس راهنمایی و رانندگی همواره پس از ایام تعطیل که آمار فوتی ها و تلفات ناشی از تصادفات جاده ای را اعلام می کند، کنایه های سنگینی به خودروسازان زده و آنها را تنها مقصر تلفات جاده ای می داند. البته که منکر کاستی های خودروسازان در زمینه تولید خودرو نیستیم، ولی با نیم نگاهی به این آمار و مقایسه فوتی ها و تلفات در کشورهای مختلف مشخص می شود که اهمیت بالابردن سطح فرهنگ رانندگی و تدوین قوانین راهنمایی و رانندگی مطابق با استاندارد روز دنیا به مراتب از تولید خودروی ایمن بیشتر است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=246857
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه