میهن صنعت:

عملکرد 9 ماهه صندوق ضمانت صادرات ایران

میهن صنعت: مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: در سال جاری بیش از 600 میلیون دلار بیمه نامه جهت پوشش ریسک مطالبات صادر کنندگان ایرانی از خریداران خارجی و ضمانت نامه های اعتباری و بانکی برای کمک به تامین مالی صادرات کالا و صادرات ایرانی از سوی صندوق ضم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، طاهر شه‌حامد در گفت‌وگویی 12.5 درصد از پوششهای فوق بعد از حمل و جهت در قالب پوشش ریسکهای سیاسی و تجاری خریداران خارجی و 87.5 درصد از پوششهای فوق مربوط به ضمانت نامه های اعتباری و بانکی صادره برای کمک به تامین مالی صادر کنندگان و پیمانکاران ایرانی در مرحله قبل از حمل بوده است.

وی در ادامه در باره سه بازار هدف اصلی دریافت کنندگان اعتبارات صادراتی اظهار کرد: در حال حاضر عراق، افغانستان و سوریه سه بازارهدف اصلی بیمه نامه های صادره توسط صندوق هستند.

به گفته مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران با توجه به پروژه هایی که صندوق در دست بررسی و صدور تا پایان سال‌جاری بخصوص در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی دارد، انتظار می رود کشورهای قزاقستان، اندونزی، بلاروس و سودان نیز به جمع بازارهای هدف عمده صادراتی و تحت پوشش صندوق اضافه شوند.

شه‌حامد همچنین از افزایش حجم خسارات وارده به صندوق بدلیل بروز مشکلاتی برای صادر کنندگان در سال گذشته و سالجاری برای تسهیلات ارزی دریافتی از سیستم بانکی با نرخ مرجع و بازپرداخت آنها به نرخ مبادلاتی خبر داد و تصریح کرد: صندوق ضمانت صادرات ایران در 9 ماهه ابتدای سال‌جاری حدود 20 میلیون دلار خسارات سیستم بانکی و صادر کنندگان را جبران کرده است و انتظار می رود با توجه به تجمع پرونده های مشابه و توافقات بعمل آمده با بانکها و تایید وزرای صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی، بخش عمده ای از خسارات که جمع مبالغ آنها به بیش از 60 میلیون دلار می رسد تا پایان سالجاری به سیستم بانکی بازپرداخت شود.

وی با تاکید بر بربازیافت حدود 10 میلیون دلار از خسارات پرداختی گفت: صندوق تلاش می‌کند برای بازیافت خسارات با جدیت اقدام کرده صندوق ضمانت صادرات ایران برای سال آینده رسیدن به شاخص ضریب خسارت " یک" را هدف‌گزتری کرده‌است.

به نقل از ایسنا مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران در پایان تصریح کرد:همانطور که می دانید ضریب خسارت شرکتهای بیمه بر اساس فرمول خسارات پرداختی منهای بازیافت تقسیم بر کارمزد دریافتی بدست می آید و اگر شرکت بیمه ای ضریب خسارت یک را تجربه کند در واقع ماحصل فعالیت و عملیات بیمه گری آن شرکت در مقایسه با خسارات پرداختی و بازیافتها به نقطه سر به سری رسیده است. از این رو با توجه به آنکه صندوق یک بنگاه اقتصادی و بدنبال کسب سود عملیاتی نیست تلاش می نماید از محل فعالیتهای بیمه ای و بازیافت خسارات خود جوابگوی پرداخت خسارات وارده به دولت باشد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=37294
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه