میهن صنعت:

عنوان جدید حساب توسعه فیبر نوری در بودجه سال آینده

به دلیل اهمیت توسعه شبکه ملی اطلاعات در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ اعلام شده بود صندوقی تحت عنوان صندوق توسعه شبکه ملی اطلاعات ایجاد می‌شود اما مجلس شورای اسلامی اخیرا درتبصره ۷ لایحه بودجه سال آینده عنوان «صندوق توسعه شبکه ملی اطلاعات» را به «حساب توسعه فیبر نوری» تغییر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، حساب توسعه فیبر نوری به خدمتی هوشمند گفته می شود که آن خدمت  بدون مراجعه حضوری، به صورت برخط و بدون ارسال هر گونه مدرکی قابل دریافت باشد که مورد آخر نیازمند اتصال بانک‌های اطلاعاتی همه دستگاه‌های دولتی به همدیگر است تا اطلاعات خود را با هم به اشتراک بگذارند، در همین رابطه در مجلس شورای اسلامی و در جلسه ای که روز شنبه برگزار شد، دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند کلیه خدمات خود را از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه کنند. از سوی دیگر در این جلسه علنی نوبت عصر روز شنبه بندهای (ی)، (ک)، (م)، (ن) و (س) تبصره ۷ در بخش هزینه ای را تصویب کردند که به دولت  اجازه داده ‌می‌شود، به‌منظور توسعه تار (فیبر) نوری منازل حسابی تحت عنوان «حساب توسعه فیبر نوری»، در اعتبارات مصوب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد کند.

در همین رابطه سیدمحمدرضا میرتاج الدینی- رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی- اخیرا با اشاره به آخرین وضعیت توسعه شبکه فیبر نوری، اظهار کرده است کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی نزدیک به یک سال است که فعالیت‌های گسترده ای در خصوص «صندوق توسعه شبکه فیبر نوری» آغاز کرده است؛ بر همین اساس موضوع صندوق توسعه شبکه فیبر نوری به منظور دسترسی نهایی شبکه اینترنت ثابت برای مردم در مجلس مدنظر بود و خوشبختانه کلیات طرح یک فوریتی متمرکزسازی منابع مالی توسعه این شبکه در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و منتظریم این طرح مربوطه اعلام وصول شود.

طبق گفته وی بر همین اساس در لایحه بودجه ۱۴۰۲ پیشنهادی از سوی دولت در خصوص ایجاد صندوق توسعه شبکه ملی اطلاعات مطرح و در کمیسیون تلفیق بررسی شد اما این موضوع با پیشنهاد فراکسیون به دلیل وجود ضعف هایی اصلاح شد و مجلس شورای اسلامی در بند (س) تبصره ۷ در لایحه بودجه ۱۴۰۲ عنوان «صندوق توسعه شبکه ملی اطلاعات» را به «حساب توسعه فیبر نوری» تغییر داد و در کمیسیون صنایع و معادن موضوع  «صندوق توسعه شبکه فیبر نوری» منطبق با لایحه بودجه تکمیل می شود.

سیاست‌های غلط دلیل عقب افتادن مخابرات از آهنگ توسعه

اما مجید سلطانی – مدیر عامل شرکت مخابرات ایران- هم در همایشی تحت عنوان نوآوری در حوزه زیرساخت مخابراتی و آی سی تی اعلام کرد که صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وابسته به شرکت مخابرات ایران است و این شرکت ۵۰ سال قدمت دارد و بزرگ‌ترین زیرساخت ارتباطی کشور را در دست دارد. او تأکید کرد که باید از شرکت‌های بزرگ کشور باید حمایت شود زیرا زمانی که از شرکت‌های بزرگ حمایت شود، دیگر شرکت های کوچک هم به درستی عمل خواهند کرد. شرکت‌های نوآور بعد از اینکه ایده‌ای ارائه می‌دهند، نیازمند حمایت، اعتبار و پشتیبانی هستند اما به خاطر سیاست های غلط، مخابرات از آهنگ توسعه عقب افتاده است.

در همین راستا اخیرا اعلام شد  ۱۱ میلیون کاربر در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ثبت نام کردند.  در این باره جواد موحد – معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات حوزه‌های ماموریتی دولت‌های هوشمند در دنیا را در پنج بخش معرفی کرد و گفت: تحویل خدمات، خط مشی گذاری و تصمیم گیری، پردازش و عملیات، تنظیم‌گری و اجرا، نیروی کار، حوزه‌های ماموریت دولت هوشمند هستند که در حوزه تحویل خدمات، بحث دولت بدون تماس یا دولت یک مطرح است. در این میان، آینده دولت هوشمند در ایران در حوزه تحویل خدمات به سمتی پیش می‌رود که ارائه خدمت در آینده نزدیک نباید صرفا به درخواست شهروند باشد. بلکه باید با توجه به نیاز آنها ارائه شود. در حوزه خط مشی‌گذاری نیز موضوع دولت پیش‌بینی کننده با استفاده از کلان داده‌ها و تحلیل سناریو مبتنی بر هوش مصنوعی مطرح است که طی سال‌های اخیر مورد توجه وزارت ارتباطات در دولت هوشمند نیز قرار گرفته است.

وی اعلام کرد:  در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، با فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز برای دستگاه‌ها و ارائه خدمات الکترونیکی دستگاه‌های متعدد با یک بار احراز هویت، تجربه کاربری متفاوتی را برای مردم ایجاد کرده‌ایم. در حال حاضر ۹۵ درصد دستگاه‌ها به این پنجره متصل هستند و ۱۱ میلیون کاربر رجیستر شده نیز از شهریورماه تا کنون از خدمات این پنجره استفاده می‌کنند./ایسنا

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=260135
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه