شام آخر وزیر صنعت و تجارت با طعم انتقاد و توصیه

غضنفری: کاری کردم که دیگران نتوانستند!

میهن صنعت : مهدی غضنفری در مراسم افطاری با خبرنگاران که خودش از آن به عنوان شام آخر در سمت وزیر صنعت، معدن و تجارت یاد کرد، به برخی از انتقادات مطرح شده علیه عملکرد دوران مدیریتش در این وزارتخانه پاسخ داد و در عین حال بار دیگر از شورای رقابت انتقاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، مهدی غضنفری که نخستین وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران محسوب می‌شود از تیر سال ۱۳۹۰ که مدیریت وزارتخانه ادغامی را بر عهده گرفت همواره زیر تیغ تند انتقادات بوده است. آنجا که مجموعه تحت مدیریتش اسیر بحران مرغ شد و در جای دیگر که واردات خودروهای لوکس با ارز مرجع برای وزارتخانه‌اش دردسرساز شد.

با این وجود غضنفری همواره سهم وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دیگر را در بحران‌های پیش آمده بیشتر از سهم وزارتخانه متبوعش دانست.

اما مهدی غضنفری در آخرین دیدار خود با خبرنگاران به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه انتظار داشت محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم هم در این دیدار افطاری حضور داشته باشد، گفت: آقای نعمت‌زاده به دلیل حضور در کمیسیون صنایع و معادن مجلس و بعد از آن اتاق بازرگانی و صنایع تهران نتوانست به مراسم امشب بیاید. عیب ندارد. آقای شافعی اینجا نشسته و ما فرض می‌کنیم ایشان آقای نعمت‌زاده است!

به دانشگاه برمی‌گردم

وی افزود: به خاطر می‌آورم وقتی در سازمان توسعه تجارت مستقر شدم یکی از موضوعاتی که خسروتاج، رییس قبلی این سازمان بر آن تاکید داشتند فرهنگ صادراتی بود که به نظر من رسانه‌ها در زمینه ترویج این فرهنگ موفق عمل کردند و من از آنها تشکر می‌کنم و توصیه می‌کنم رسانه‌ها این راه را در دولت آینده نیز ادامه دهند.

وی توضیح داد: اینکه در دوره احمدی‌نژاد نگذاشتیم پیمان سپاری ارزی دوباره احیا شود، ناشی از کار رسانه‌ها بود. اینقدر کار در این زمینه انجام شده بود که پیمان سپاری منتفی شد. البته پیمان سپاری طرفدار داشت ولی دیگر چندان مورد توجه قرار نگرفت.

غضنفری با اشاره به اینکه بعد از دوران وزارت به دانشگاه و تدریس مهندسی صنایع، رشته تخصصی‌اش برخواهد گشت، گفت: باید در دانشگاه رشته یا درسی تحت عنوان صادرات داشته باشیم که الان متاسفانه نداریم.

غضنفری در ادامه با اشاره به اینکه هدفمندی یارانه‌ها در ابتدا بسیار غامض بود و مشخص نبود چه اتفاقی قرار است بیفتد، یادآور شد: بزرگترین مشکل در این مورد که می‌توانست رخ دهد همراهی نکردن مردم بود. به نظرم رسانه‌ها در این زمینه هم خوب کار کردند. البته بعدا مشکلاتی پیش آمد. اجرای هدفمندی یارانه‌ها در ابتدا می‌توانست مشکلات اجتماعی داشته باشد. قبل از آن اگر یادتان باشد موضوع سهمیه‌بندی سوخت که مطرح شد چند پمپ بنزین را آتش زدند و مشخص شد که جامعه آماده این موضوع نیست، ولی در هدفمندی یارانه‌ها چنین اتفاقی رخ نداد.

کاری کردم که دیگران نتوانستند!

غضنفری با اذعان به اینکه در مورد ادغام وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی کار فرهنگی خوبی انجام نشد، توضیح داد: ادغام دو وزارتخانه از نظر مبنای تئوریک کار درستی بود اما فرصت تبیین آن‌را نداشتیم و ادغام با عجله انجام شد. می‌خواهم بگویم ما درشرایط ادغام تصمیمات بسیار مهم ضدتحریمی گرفتیم که اتخاذ هر یک از این تصمیمات در شرایط غیرادغام امکان‌پذیر نبود.

وی افزود: همین الان هم گاهی در روزنامه‌ها می‌نویسند وزیر صنعت، معدن و تجارت جنبه‌های بازرگانی‌اش بر صنعت برتری یافته است. اما می‌گویم که من کاری را به سامان رساندم که در زمان هیچ‌یک از وزرای سابق صنایع و معادن انجام نشده بود. نه اینکه آنها نمی‌خواستند انجام بدهند ولی به دلیل اختلافات بین وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی کار دشوار بود.

محرابیان نامه‌های مرا رد می‌کرد!

وی افزود: زمانی که در وزارت بازرگانی بودم و بعد از آن سرپرست وزارت صنایع و معادن هم شد متوجه شدم که برگه‌های زیادی روی میز وزیر سابق صنایع و معادن وجود دارد که هیچ‌کدام امضا نشده است. این برگه‌ها مربوط به درخواست تغییر تعرفه از سوی وزارت بازرگانی بودند که عمدتا با مخالفت وزیر صنایع و معادن مواجه شده بود. حتی در بین این برگه‌ها درخواست‌های من نیز وجود داشت!

وی گفت: ما در وزارتخانه ادغامی ۷۰۰۰ ردیف تعرفه‌ای را نصف کردیم. امروز اگر بخواهیم عضو سازمان جهانی تجارت شویم از این بابت مشکلی نداریم. واردات ۲۰۰۰ ردیف تعرفه هم ممنوع است. قطعا اگر دو وزارتخانه از هم جدا بودند مشکلات زیادی ایجاد می‌شد.

تولید شدیدا رونق گرفته!

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان این ادعا که تمام شرکت‌هایی که واردات کالایشان ممنوع شده بود دوباره ظرفیت‌های خالی تولیدشان پر شده و کارگران خود را مجددا فراخوانده‌اند، مدعی شد، تولید دوباره رونق گرفته و سفارش برای تولیدکنندگان زیاد شده و آنقدر این سفارش‌ها زیاد شده که تولیدکنندگان وقت ندارند به این سفارش‌ها پاسخ بدهند!

او با اشاره به اینکه من نیز با اعمال محدودیت و ممنوعیت روی تجارت خارجی کشور موافق نبوده و نیستم، گفت: ما مشکل ارز داشتیم. ارزمان نصف شده بود و بانک مرکزی هم ارز نداشت. یک سال اخیر شرایط خاصی داشتیم. البته به مردم به ویژه در مورد کالاهای اساسی فشار زیادی وارد شد.

با همه درخواست‌های افزایش قیمت موافقت کردیم

غضنفری در ادامه درباره یکی از ابهامات اساسی در دوران مدیریتش سخن گفت و آن‌ هم سهم ۳۰ درصدی تولید از درآمد هدفمندی یارانه‌ها بود.

وی در این باره توضیح داد: ما سهم تولید را به صورت قیمت‌های تبعیضی و ترجیحی انرژی دادیم. آیا تولیدکننده‌ای وجود دارد که قیمت کالایش بعد از هدفمندی گران شد و سازمان حمایت با درخواست افزایش قیمت محصولاتش موافقت نکرده و این تولیدکننده ورشکست شده باشد. چنین تولیدکننده‌ای نداریم.

وی افزود: خبر جدید این است که در کارگروه مشترک دولت و مجلس برای فاز دوم هدفمندی تصمیم گرفتیم به جای اینکه قیمت‌های تبعیضی داشته باشیم خودمان سهم ۳۰ درصدی را گرفته و بین شرکایمان توزیع کنیم. البته تعداد شرکای ما بسیار زیاد هستند و شاید حتی سهم هر تولیدکننده در فاز دوم از فاز اول هم کمتر باشد. ما در فاز دوم در حوزه سهم تولید شرکایی مانند حمل و نقل شهری، وزارت نیرو وزارت نفت را هم داریم.

با وزارت اقتصاد مشکل داشتیم

او در ادامه با اشاره به اینکه در مورد واگذاری معادن بزرگ چالش جدی با وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی داشتیم، افزود: ما معتقدیم که معادن بزرگ جزو انفال هستند و نباید واگذار شوند. بلکه حق برداشت از معادن بزرگ باید واگذار شود. از سوی دیگر در مورد احیای سازمان‌های توسعه‌ای هم با معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری مشکل داشتیم. در بودجه سال جاری هر جا اسم سازمان‌های توسعه‌ای بود نام این سازمان‌ها خط خورده بود. ما از این موضوع راضی نیستیم. توصیه می‌کنم دولت جدید توجه ویژه‌ای به سازمان‌های توسعه‌ای داشته باشد.توجه شود. بودجه آنها کم است. بهتر شد اما راضی نیستیم.

واگذاری نمایشگاه به صدا و سیما اشتباه است

غضنفری درباره ماجرای پرحاشیه واگذاری نمایشگاه بین‌المللی تهران به صدا و سیما گفت: ما در مورد واگذاری شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی موضع گرفتیم و برای رییس جمهوری هم نامه نوشتم. در رای‌گیری هیات در این مورد نیز نظر و دلایل مخالفت خود را اعلام کردم. به هیچ‌وجه مخالفت ما با این قضیه به معنای تضعیف صدا و سیما نبود. صدا و سیما کارش خیلی مهم است و نهاد ضداسکتباری است. اما در همین حد که مهم است، نهادهای دیگر هم مهم هستند و ما هم اهمیت خاص خود را داریم. ما باید از کار خودمان دفاع کنیم و معنایش بی‌اهمیتی کار صدا و سیما نیست. هر چیزی در جای خود نکوست.

شورای رقابت به کار اصلی‌اش برسد!

غضنفری در ادامه بار دیگر از عملکرد شورای رقابت انتقاد کرده و توضیح داد: موضوع انحصار در بازار و اقتصاد برخورد ریشه‌ای نیاز دارد نه برخورد قیمتگذاری. هم‌اکنون تعریفی از انحصار و رانت نداریم. مشخص نیست باید چه کار کنیم که از حالت انحصار خارج شویم. شورای رقابت باید تعریف و مصادیق انحصار را مشخص کند نه اینکه مدام دنبال قیمتگذاری خودرو باشد. این موضوع اصلا مهم نیست. ما در کشور به یک نهاد ضدانحصار قوی نیاز داریم تا هرجا سهم واردکننده‌ای در بازار بالا رفت بتوانیم جلوی آن‌را بگریم و حتی نگذاریم ثبت سفارش کند. البته در شرایط فعلی چنین مجوزی نداریم. انحصار و رانت در فضای کسب و کار کشور بسیار خطرناک است و تاکنون کمتر به آنها توجه شده است. نباید اجازه دهیم که فضای انحصار در بازار شکل بگیرد.

دروغگو نبوده و نیستم

اما وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دهم در بخش پایانی اظهارات خود به یکی از جنجالی‌ترین انتقادات وارد شده به عملکرد این وزارتخانه نیز پاسخ داد؛ آمارسازی در حوزه صنعت و معدن.

وی توضیح داد: یکی دو تا خبرگزاری هستند که هنوز تردید دارند آمار و ارقامی که ما مطرح می‌کنیم پایه‌اش کارشناسی و درست است یا خیر. از نظر من دستکاری در آمارها کار حرامی است. آمارها ثروت بین نسلی هستند و باید درست و پاک با آنها رفتار شود چون بعدا قرار است با این آمارها کار علمی و تحلیل انجام شود. هیچکس در وزارت صنعت هیچ مجوزی از من نداشته که آماری را کمتر یا بیشتر اعلام کند و اگر هم موردی را ببینم حتما برخورد می‌کنم.

وی افزود: برخی رسانه‌ها آماری را که من اعلام می‌کنم در کنار آمار دیگر قرار داده و اینطور می‌گویند که آمار وزیر صنعت کذب بوده و او دروغگو است. اما باید بگویم که راستگویی برای وزارتخانه یک ضرورت است. به نظرم ما به یک جسله رفع دلخوری‌ها نیاز داریم. خبرنگاران حق هم دارند ممکن است خبرنگاری از من اطلاعاتی می‌خواسته اما من سر کارش گذاشتم و جواب ندادم.

به گزارش ایسنا، غضنفری در پایان گفت: آقای نعمت‌زاده به جلسه امشب نیامد و فعلا که وزیر نشده، یک جلسه به شما بدهکار شد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=22715
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه