میهن صنعت :

فاجعه واردات تایرهای دست دوم به کشور

میهن صنعت : سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت : کاهش تیراژ تولید خودرو در یکی دو سال اخیر تاثیری در ظرفیت تولید کارخانجات تایرسازی نداشته که با برنامه افزایش تیراژ خودرو این ظرفیت تغییر نماید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت : کاهش تیراژ تولید خودرو در یکی دو سال اخیر تاثیری در ظرفیت تولید کارخانجات تایرسازی نداشته که با برنامه افزایش تیراژ خودرو این ظرفیت تغییر نماید.

مصطفی تنها در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو ، افزود : شرکتهای تولیدی تایر نه تنها در تمام این سالها یا تمام توان و ظرفیت تولید نموده اند بلکه هر ساله درصدی نیز افزایش تولید را نیز در برنامه اعمال نموده اند.

وی با اشاره به روند افزایش تولید در شرکتهای تولید تایر در کشور گفت : خوشبختانه در دو ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل تولید تایر در کارخانجات تولیدی با درصدی افزایش همراه بوده است و این روند افزایش تولید جزء برنامه های شرکتها است که هر ساله اعمال می شود.

وی با توجه به افزایش تیراژ تولید خودرو در سال جاری تصریح کرد : البته در این طول سالها ریتم تولید تایر در شرکتها روند افزایشی داشته و عملا کاهشی در این جریان صورت نگرفته است، بنابراین شرکتهای تولیدی تایر با توجه به ظرفیت کامل تولید ، امکان افزایشی تولیدی که امروز خودروسازان در راستای افت تولید در برنامه گنجاندن را ندارند و صرفا درصد محدودی را هرساله می توانند در آمار تولید اعمال نمایند .

وی گفت : هر گونه افزایش جهشی تولید و دستیابی به ظرفیت دوبرابری در صنعت تایر نیازمند سرمایه گذاری و تحولی جدی در صنعت تایر است که تاکنون چنین تحول و سرمایه گذاری صورت نگرفته است .

وی افزود : افزایش ظرفیت تولید و آنچه که در صنعت خودرو برنامه ریزی شده قطعا بدون سرمایه گذاری جدید ممکن نخواهد بود البته طرحی در یکی از کارخانجات تولیدی عضو انجمن صنفی تایر در دستور کار است که البته این برنامه به طور کامل اجرایی نشده است  بنابراین  ظرفیت خیلی زیادی را وارد بازار نخواهد شد.

عضو کمیته اجرایی انجمن صنفی صنعت تایر در ادامه با توجه به اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه ها ، در خصوص میزان اعمال افزایش قیمت تایر گفت : شرکتهای تولیدی تایر بدون موافقت دولت امکان افزایش قیمت ندارند این صنعت از زور و بازوی خودروسازان در تعیین افزایش قیمت برخوردار نیست چرا که همواره تایرسازان در تعامل با دولت حرکت می نمایند .

تنها با توجه به در خواست شرکتها مبنی بر افزایش قیمت تایر افزود : در جریان درخواست شرکتها ، دولت نیز از تولیدکنندگان تایر خواسته که افزایش قیمتی را اعمال نکنند اما در مقابل دولت امتیازاتی را برای کارخانجات در نظر خواهد گرفت تا هزینه تولید در شرکتها با کاهش نسبی مواجه شده و افزایش قیمت تمام شده تولید ، قابل کنترل شود.

وی افزود : عدم افزایش قیمت مواد اولیه و اختصاص ارز مبادله ای و ارزان از وعده هایی است که دولت در این جریان به شرکتها داده است که تاکنون هیچ یک از این وعده ها محقق نشده است.

وی تصریح کرد : با این وجود کارخانجات تولید تایر در حد امکان با دولت همکاری نموده و تابع نظرات دولت در کنترل قیمت ها هستند و تلاش می کنند هیچ گونه افزایش قیمتی را نداشته باشند اما در مقابل انتظارمی رود  که دولت با تولیدکنندگان داخلی همکاری نموده و کنترل و نظارت بیشتری را بر واردات تایر داشته باشد.

وی گفت : متعادل کردن پایه های گمرکی و پیش گیری ازامکان کم اظهاری از دیگر انتظاراتی که در این راستا از دولت وجود دارد چرا که واردات کالا در گمرک ، بر پایه قیمتی مشخصی تعیین می شود و معمولا به صورت ریالی محاسبه می شود بنابراین در خواست می شود که این رقم بر اساس پایه ارزی تعیین شود چرا که وارد کننده با ارز وارد می کند و نباید ریالی محاسبه شود و این موضوع قابلیت رقابت مصنوعی را برای  کالاهای خارجی ایجاد می کند.

وی در ادامه در خصوص واردات و قاچاق تایرهای دست دوم به کشور گفت : واردات این نوع تایرها برای کشور فاجعه است و باید نظارت بیشتری بر این روند صورت گیرد چرا که واردات این گونه کالاها آسیب های جبران ناپذیری را به کشور وارد خواهد کرد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=50511
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه