میهن صنعت:

فاسدترین و پاک‌ترین کشورهای جهان

میهن صنعت: شاخص فساد 2014 اعلام شد و طبق آن سومالی فاسدترین و دانمارک پاک‌ترین کشور معرفی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  به نقل از صبحانه انلاین شاخص مذکور بر پایه عقاید کارشناسان فساد بخش دولتی است و شفافیت بین‌الملل به عنوان یک نهاد ناظر مستقر در برلین کشورها را از رتبه صفر (به معنای فاسدترین کشور) تا رتبه 100 (به معنای پاک‌ترین کشور) طبقه بندی کرده است. طبق آمار این گروه ضد فساد، 10 کشور فاسد جهان به ترتیب عبارتند از سومالی،‌ کره شمالی، سودان،‌ افغانستان، سودان جنوبی، عراق، ترکمنستان، ازبکستان، لیبی و اریتره.

طبق شاخص شفافیت بین‌المللی 10 کشوری که کمترین فساد را در جهان دارند، عبارتند از دانمارک، نیوزیلند، فنلاند، سوئد، نروژ، سوئیس، سنگاپور، هلند، لوکزامبورگ و کانادا.

این سازمان با انتشار لیست کشورها خواستار همکاری نزدیکتر کشورها برای ریشه کن کردن ارتشاء و مبارزه با سوء‌ استفاده از قدرت شد.

در لیست این سازمان 175 کشور رتبه بندی شده‌اند و رتبه برخی کشورها از جمله ترکیه با سقوط مواجه بوده است. رتبه ترکیه با پنج پله سقوط به 45 رسیده است، حال آنکه رتبه پاک‌ترین کشور که دانمارک اعلام شده 92 است. رتبه کشور چین نیز با چهار پله سقوط به 36 رسیده و این در حالی است که پکن کمپین مقابله با مقام‌های فاسد را برای مبارزه با فساد به راه انداخته است. رئیس سازمان شفافیت بین‌الملل اعلام کرد: فساد بزرگ در اقتصادهای بزرگ جهان نه تنها مانع تحقق حقوق اولیه انسان‌ها می‌شود بلکه مشکلات حکومت‌داری و بی ثباتی را نیز به همراه می‌آورد. در این لیست برخی از کشورها رتبه پایین گرفتند و دولت‌های آن‌ها باید اطمینان حاصل کنند که فساد را به کشورهای توسعه نیافته صادر نمی‌کنند.

به گفته وی، فساد رشد اقتصادی را تضعیف می‌کند و تلاش‌ها را برای مقابله با ارتشاء نقش بر آب می‌کند. همین طور تمایل مسئولان برای سوء‌استفاده از قدرت و اختلاس اموال عمومی برای انگیزه‌های شخصی، افزایش می‌یابد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=63532
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه