سخنگوی وزارت امور خارجه:

فایل صوتی منتشر شده از آقای ظریف یک گفت‌وگوی رسانه‌ای هم نبوده است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه فایل صوتی منتشر شده از آقای ظریف یک مصاحبه و گفت‌وگوی رسانه‌ای نبوده است، اظهار کرد: این گفت‌و گو در چارچوب‌های معمول و محرمانه‌ای که در داخل دولت انجام می شود صورت گرفته و تعهد دوجانبه برای حفظ محرمانگی آن بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، سعید خطیب زاده در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در ارتباط با فایل منتشر شده از آقای ظریف و مباحثی که در این فایل مطرح شده و انتشار برخی از تحلیل ها مبنی بر اینکه این فایل از سوی وزارت خارجه منتشر شده و یا اینکه انتشار این فایل به معنای پایان آینده سیاسی ظریف است، تأکید کرد: تفاسیر شاذ درباره این فایل برای بعدا باشد. آنچه که منتشر شده از ابتدا یک مصاحبه نبوده و قرار هم نبوده یک مصاحبه باشد، یک گفت‌وگوی رسانه‌ای هم نبوده است و یک گفت و گو در چارچوب های معمول و محرمانه ای است که در داخل دولت انجام می شود.

وی با بیان اینکه نظر آقای رئیس جمهور این بوده که برای انتقال سوابق و تجارب برای دولت های بعدی اعضای کابینه گفت‌وگوهایی برای ثبت در اسناد داشته باشند و نظراتشان را اعلام کنند و این گفت‌وگو در این چارچوب صورت گرفته است، اظهار کرد: تعهد دوجانبه برای حفظ محرمانگی این گفت‌وگوها وجود داشته و وزارت خارجه در هیچ کدام از فرایندهای این گفت وگو از جمله انتخاب تیم مصاحبه کننده، عوامل و نگهداری فایل ها هیچ نقشی نداشته است و اینکه چه کسانی، چگونه و چرا این فایل را منتشر کرده اند ما نمی دانیم.

خطیب زاده با بیان اینکه به آنچه که آقای ظریف در این گفت وگو مطرح کرده اند باید به صورت کلی نگاه شود نه گزینشی ادامه داد: ما از دو شب قبل کم کم مطلع و متوجه شدیم که بخش هایی از این فایل در حال منتشر شدن است و دیروز این موضوع به اوج خود رسید. همان طور که گفتم آنچه که آقای ظریف در این گفت وگو مطرح کرده اند را باید به صورت کلی دید و گزینشی نباید برخورد کرد.

وی ادامه داد: آقای ظریف همواره گفته اند که نظراتشان را در پشت درهای بسته  شفاف و صریح مطرح می کنند و آنچه که انجام می‌شود حول قوه عاقله نظام است.

خطیب زاده افزود: در این فایل آقای ظریف به صورت مفصل با تکریم و احترام در مورد آقای سلیمانی صحبت می کند. از نقش ایشان در صلح سازی و طرح های منطقه ای و کمک هایی که ایشان در این زمینه ارائه کرده اند، صحبت می کنند و این کمک ها بر کسی پوشیده نیست. یک ذوق زدگی در برخی از رسانه ها برای تقطیع صحبت های آقای ظریف دیده می شود ولی همان طور که گفتم صحبت های ایشان در این فایل باید کلی دیده شود.

وی با بیان اینکه آنچه که درباره انتشار این فایل صورت گرفته یک امر غیرقانونی است و مجاری قانونی باید آن را بررسی کنند اما این مسئله را نیز نشان می دهد که برخلاف آنچه که گفته می شود مسئولان ایرانی در فضای کارشناسی پویا و شفاف هستند. آنچه که اجرا می‌شود تصمیمات اجماعی نظام است و از دیگر سو باید توجه داشت که هیچ کس در تحلیل مصون از خطا نیست و این چیزی است که آقای ظریف بارها به آن اشاره کرده اند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در ارتباط با پیگیری های وزارت خارجه در مورد اتفاقی که برای دو شهروند ایرانی در ترکیه رخ داده است، گفت: پیگیری حقوق شهروندان ایرانی همواره برای ما مهم بوده است و در مورد این مسئله نیز از لحظه اولی که از این موضوع آگاهی پیدا کردیم آن را به صورت جدی پیگیری کردیم. با دوستان در ترکیه تماس گرفتیم و صحبت کردیم. نمایندگی مان در ترکیه در این زمینه فعال است. مرزبانی دو کشور با یکدیگر در این ارتباط دیدار و جلسه داشته اند. تهران نیز همان روز یادداشت خود را برای پیگیری این موضوع به سفیر ترکیه ارائه داد.

خطیب زاده گفت: این موضوع برای روابط حسنه دو کشور بد است. من فکر می کنم می توانیم با همکاری یکدیگر و حسن همجواری از تکرار این اتفاقات جلوگیری کنیم.

وی تأکید کرد: ابعاد ماجرا هنوز برای ما به صورت دقیق روشن نیست. تحقیقات ادامه دارد و دوستان ما در ترکیه با حسن نیت کمک می کنند که این مسئله مشخص شود.

خطیب زاده بیان کرد: وزارت خارجه با جدیت پیگیر حقوق شهروندان ایرانی در نقاط مختلف است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین به سفر روز گذشته ظریف به قطر اشاره کرد و گفت: آقای ظریف در این سفر با وزیر خارجه و امیر قطر رایزنی و گفت وگو داشته است.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین با بیان اینکه آقای ظریف امروز راهی بغداد شده و با مقامات ارشد این کشور دیدار و رایزنی می کند، تصریح کرد: هیأت ایرانی شرکت کننده در کمیسیون مشترک برجام نیز امروز به وین سفر کرده است و انشاءالله گفت وگوها در چارچوب کمیسیون مشترک برجام در ارتباط با رفع تحریم ها از سوی آمریکا ادامه خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه این نشست خبری در پاسخ به پرسشی دیگر در مورد اقدامات ایذایی رژیم صهیونیستی در منطقه و علیه امنیت ملی ایران اظهار کرد: همان طور که قبلا بارها گفته شده هیچ کدام از کارهای رژیم اشغالگر قدس علیه امنیت و منافع ملی ایران بی پاسخ نمانده و از این به بعد هم بی پاسخ نمی ماند.

خطیب زاده گفت: این رژیم حیات خود را در بحران آفرینی می داند و برای ایران حفظ ثبات و امنیت منطقه مهم است و اجازه نمی‌دهد که این رژیم غاصب امنیت منطقه را بیش از پیش به خطر اندازد.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه با تأکید بر اینکه ما در خصوص انجام تعهدات مان در قبال ملت ایران حتی یک ساعت نیز تعلل نمی کنیم چه برسد به چند ماه، ادامه داد: موضع حاکمیت وزارت خارجه و نظام این است که وزارت خارجه تا روز آخر فعالیت های این دولت و ادامه در دولت بعدی پیگیر منافع مردم و انجام تعهداتش در برابر آن ها باشد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: من فکر می کنم باید به این موضوع توجه کنیم که رفت و آمدها در سطوح تصمیم گیری دولت تأثیری بر پیگیری منافع مردم ایران ندارد و به این دولت و آن دولت وابسته نیست و پیگیری منافع مردم موضع نظام است.

خطیب زاده با بیان اینکه سیاست داخلی آمریکا در ارتباط با موضوع تحریم ها به ما ربطی ندارد و تأکید ما بر این است که آمریکا باید تمام تحریم ها را لغو کند، ادامه داد: ما در این گفت‌وگوها تأکید بر این داریم که جز به جز منافع مردم ایران باید تأمین شود اما وقتی ببینیم اراده سیاسی کافی از سوی طرف های مقابل در این زمینه وجود ندارد و مسیر تحریم ها با مشکل روبرو است این گفت‌وگوها را ادامه نخواهیم داد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا این بررسی از نظر امنیتی صورت گرفته است که فایل صحبت های آقای ظریف از رسانه اینترنشنال سردرآورده است، تصریح کرد: این فایل متأسفانه پریشب بیرون آمده است. ابتدا به صورت محدود منتشر شد و ما صبح دیروز از برخی از خبرنگاران این فایل را دریافت کردیم و در بعد از ظهر دیروز در سطح بیشتری منتشر شد. آنچه که برخی شبکه های خارجی در بعد از ظهر دیروز منتشر کردند این نبود که سر از آن جا در بیاورد. البته باید مقامات امنیتی ذی‌ربط در این خصوص نظر دهند و همان طور که اشاره کردم این فایل متأسفانه از پریشب بیرون آمده است.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد انتشار برخی از اخبار در مورد اتفاقی که برای نفتکش مستقر در سواحل سوریه رخ داده، تصریح کرد: ما نیز این گزارشات پراکنده را دیده ایم، درخواست گزارشات دقیق تر کرده ایم و به نظرم در حال حاضر آنچه که دولت سوریه در این ارتباط می گوید باید مورد استناد رسانه ها قرار بگیرد تا ببینیم دقیقا چه اتفاقی افتاده است.

خطیب زاده در این نشست خبری بار دیگر تأکید کرد: ما هیچ تفاوتی میان تحریم ها قائل نیستیم. همه تحریم‌های اعمال شده در این چند سال علیه ایران تحریم های برجامی است و آمریکا موظف است که همه این تحریم ها را لغو کند و سیاست ما در این زمینه روشن است.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با نامه آقای ظریف به مقام رهبری اظهار کرد: من نمی‌دانم که چقدر جا دارد که مسائل این چنینی در اینجا مطرح شود ولی چون شما پرسش کردید به آن جواب می دهم. این نامه مثل تمام نامه هایی است که وزیر امور خارجه به مقام معظم رهبری می‌فرستند و طبقه بندی شده است. آنچه که در رسانه ها منتشر شده تیتر آن با متن تعارض دارد و بخشی از آن درست است. آقای ظریف نامه ای را برای مقام معظم رهبری ارسال کرده اند و تأکید کرده‌اند که گفت‌وگوهای برجامی با تمرکز بر رفع تحریم ها نباید به موضوع برخی از جریانات سیاسی برای افزایش فشار و پیشبرد اهداف سیاسی خاص خود تبدیل شود.

وی ادامه داد: ولی متأسفانه آنچه که برخی از جریانات سیاسی در این مدت انجام دادند بر خلاف خواسته ها و تأکیدات رهبری و وزارت خارجه بوده است. ما باید توجه کنیم که منافع ملی منافع مردم است و همه باید با همدلی در پاسداشت آن تلاش کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با گفت‌وگوهای وین گفت: هیچ بحثی درباره حضور وزرا در این گفت‌وگوها نیست. گفت وگوها در وین در حال انجام است. با سرعت جلو نمی رود. ما هنوز اختلافات جدی در مورد برخی از موضوعات داریم. در چارچوب سیاست های نظام با جدیت با طرف های مقابل مذاکره می کنیم و تأکید داریم که آمریکا باید به تعهدات خود عمل کند. مسیر رفته در مذاکرات مسیر قابل توجهی است و ممکن است درصد بالایی باشد ولی آنچه که مانده نیز مهم است/.ایسنا

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=209951
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه