«میهن صنعت» بررسی کرد؛

فرجام 10 هزار خودرو ناقص خودروسازان چه خواهد شد؟

در حال حاضر مشکلات صنعت خودرو آنقدر زیاد است که نمی‌توان آن را در یک بخش عنوان کرد. یکی از به روزترین مشکلاتی که گریبان گیر صنعت خودرو است مربوط به کسری قطعه و خودرو‌های نیمه کاره در کف کارخانه‌ها می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، در حال حاضر مشکلات صنعت خودرو آنقدر زیاد است که نمی‌توان آن را در یک بخش عنوان کرد. یکی از به روزترین مشکلاتی که گریبان گیر صنعت خودرو است مربوط به کسری قطعه و خودرو‌های نیمه کاره در کف کارخانه‌ها می‌شود.

 در همین رابطه فرشاد مقیمی؛ معاون وزیر صنعت طی روزهای گذشته اعلام کرد : " 10 هزار خودرو در کف کارخانه‌ها منتظر قطعه هستند که در روز‌های آتی، کسری قطعات آنها بر طرف خواهد شد و خودرو‌ها به صورت کامل آماده ورود به بازار می‌شوند."

 از سوی دیگر مازیار بیگلو؛ دبیر انجمن قطعه سازان در واکنش به این اظهار نظر معاون وزیر گفت : " براساس مصوبه آذر ماه 97 مبنی بر تزریق نقدینگی به خودروسازان با محوریت بانک مرکزی، باید 11 هزار میلیارد تومان در 2 بخش ریالی و ارزی پرداخت می شد که شامل چهار هزار میلیارد تومان و 844 میلیون یورو بود که تاکنون چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی ریالی پرداخت شده است. متأسفانه با تأخیر چند ماهه هنوز 7500 میلیارد تومان دیگر ( 844 میلیون یورو) به دست قطعه‌سازان نرسیده که این موضوع عاملی شده تا میزان خودروهای ناقص در کارخانجات افزایش پیدا کند. در صورتی که این تسهیلات به دست قطعه سازان نرسد، تولید قطعه صورت نخواهد گرفت و طبیعتا خودروساز نیز نمی‌تواند کسری قطعه خود را جبران کند."

آنچه که مشخص است پس از انتشار عکس های مربوط به خودروهای مانده در کف کارخانه های خودروسازی کشور و اظهار نظرهای متفاوت در خصوص احتکار و یا عدم احتکار این خودروها، وزارت صنعت و دو گروه خودروساز به فکر عبور از بحران به وجود آمده هستند.

در همین رابطه حسن کریمی سنجری؛ کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار میهن صنعت در خصوص تناقض بین این دو اظهار نظر گفت: ما نزدیک به 200 هزار دستگاه منتظر قطعه در کف کارخانه‌ها داریم، زمان تجاری سازی این خودروها برای تحویل به مشتری، باید قطعات از قبل در کارخانه آماده باشد تا عملیات کسری بندی بر روی آنها صورت بگیرد.

سنجری افزود: خودروسازان تمام این خودرو‌ها را همزمان با هم کسری بندی نخواهد کرد و این عملیات به صورت پارت پارت انجام خواهد شد.

وی ادامه داد : حالا اگر بخواهیم به تعداد عنوان شده در اظهار نظرهای اخیر بپردازیم می‌توانیم بدین گونه تحلیل کنیم که شاید این 10 هزار خودرو از پیش تامین قطعه شده‌اند و در حال سپری کردن مراحل کسری بندی، مهر سبز و تحویل به مشتری هستند.

این کارشناس صنعت خودرو در پایان خاطرنشان کرد : اگر چنین فرض و تحلیلی درست باشد دیگر تناقضی بین این دو اظهار نظر دیده نخواهد شد و بعد از تحویل این تعداد خودرو به بازار می‌توان انتظار داشت که تا زمان ارائه این تسهیلات توسط بانک و وزارت صنعت به قطعه سازان، کسری بندی ادامه خودرو‌ها در کف کارخانه متوقف شود.

نویسنده: اشکان آثار

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=180095
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه