میهن صنعت:

فرصت طلایی برای تولید کنندگان داخلی لوازم خانگی/پتانسیل ۱۵ کشور همسایه را جدی بگیریم

صنعت لوازم خانگی ایران یکی از مهمترین صنایع کشور بوده که به دلیل موقعیت استراتژیک خود می توانست به بحث اقتصاد بدون نفت کمک شایانی کند اما اینکه طی چند سال گذشته و حتی قبل از تحریم ها از این پتانسیل بالقوه کشور به درستی استفاده شده یا خیر جای نقد و بررسی فراوان دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، صنعت لوازم خانگی ایران یکی از مهمترین صنایع کشور بوده که به دلیل موقعیت استراتژیک خود می توانست به بحث اقتصاد بدون نفت کمک شایانی کند اما اینکه طی چند سال گذشته و حتی قبل از تحریم ها از این پتانسیل بالقوه کشور به درستی استفاده شده یا خیر جای نقد و بررسی فراوان دارد.

با آغاز مجدد تحریم ها و تاکیدات مقام معظم رهبری برای خودکفایی در تولید، رشد و رونق در اقتصاد کشور برنامه ریزی ها برای رسیدن به این اهداف آغاز شد. اما یکی از ارکان اساسی رونق تولید، تمرکز بر روی مقوله مهم صادرات است چنانکه صادرات می تواند در توسعه برند ایرانی نقش مهمی ایفا کند و از طرفی باعث ایجاد اشتغال پایدار برای زن و مرد سرزمین عزیزمان خواهد شد.

متاسفانه سوء مدیریت ها طی سال های گذشته باعث شد تا صنعت لوازم خانگی به جایگاه واقعی خود دست پیدا نکند اما در شرایط فعلی تولیدکنندگان داخلی می توانند به واسطه تولید با کیفیت علاوه بر کسب سهم بیشتر بازار داخل، بازارهای صادراتی منطقه را نیز به دست آورند.

با توجه به اینکه استراتژی وزارت صنعت در سال جاری تمرکز بر روی صادرات به ۱۵ کشور همسایه است، تولیدکنندگان داخلی می توانند از این فرصت طلایی به خوبی بهره ببرند هرچند مشکلاتی بر سر راه تولید وجود دارد اما نباید در این حوزه فرصت سوزی رخ دهد.

در همین رابطه رضا رحمانی؛ وزیر صنعت در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی که با محوریت توسعه صادرات غیر نفتی برگزار شد گفته بود : « امروز راه نجات اقتصاد کشور در توسعه صادرات غیر نفتی است و بر همین مبنا روی افزایش صادرات به ۱۵ کشور همسایه هدف گذاری ویژه ای انجام داده ایم. : برای افزایش صادرات به ۱۵ کشور همسایه از همه دستگاه‌های مسئول در مسیر صادرات کالا و خدمات، انتظار داریم کاملا همسو عمل کنند تا شاهد حصول نتایج لازم از این هدف گذاری در سطح اقتصاد کشورمان باشیم. برای هر یک از این کشورهای هدف صادراتی مسئول مشخصی تعیین و ضمن بررسی دقیق زمینه های صادراتی به کشورهای مقصد، میزان افزایش صادرات را بطور مستمر رصد خواهیم کرد.»

البته سازو کار صادرات باید با نظارت ویژه وزارت صنعت و دیگر دستگاه های مربوطه صورت پذیرد. متاسفانه در گذشته شاهد این معضل بوده ایم که صادرات کالای بی کیفیت لوازم خانگی باعث شده بود تا بخش مهمی از بازارهای صادراتی را از دست بدهیم.

در همین رابطه محمدرضا مدرس خیابانی؛ قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی به خبرنگار «ال کا ایران» گفته بود : « صادرات کالای لوازم خانگی بی کیفیت احتمالا در آن زمان توسط واسطه ها انجام شده است تا در یک فاصله زمانی کوتاه مدت، سود آنی نصیبشان شود که نتیجه اش از دست دادن یک بازار خوب و قابل اتکا خواهد بود. برای پس گرفتن بازار از دست رفته باید انرژی بسیاری صرف شود چنانکه در واقع نباید اجازه چنین اتفاق ناخوشایندی داده می شد. در حال حاضر به بررسی بازارهای مورد هدف می پردازیم و اگر چنانکه چنین اتفاقی رخ داده باشد تلاش می کنیم تا با توجه به پتانسیل های موجود، دوباره به آن بازار نفوذ کنیم.»

استراتژی وزارت صنعت برای صادرات به ۲+۱۵ کشور به این معنی است که به‌غیر از کشورهای عراق، امارات، افغانستان، ترکیه، پاکستان، فدراسیون روسیه، آذربایجان، ترکمنستان، عمان، کویت، قطر، ارمنستان، قزاقستان، بحرین و عربستان که کشورهای هم مرز و همسایه به شمار می آیند، دو کشور چین و هند نیز در بسته صادراتی ایران به صورت جدی حضور خواهند داشت.

 یک حساب سرانگشتی نشان می دهد که چه بازار بزرگی برای صادرات کالای لوازم خانگی در اختیار تولیدکنندگان است و از این فرصت باید به خوبی استفاده شود. هرچند تولیدکنندگان نیز برای رسیدن به این اهداف نیازمند حمایت های دولت به ویژه در بخش تامین سرمایه هستند اما تولید کالای با کیفیت و جذب بازار خارجی اتکا تولیدکنندگان به حمایت های دولت را به حداقل خواهد رساند./ال کا ایران

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=184602
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه