«میهن صنعت»:

قدم بزرگ در صرفه جویی برق با برقی شدن قطار تهران_مشهد

به گفته یکی از مدیران پیشین راه‌آهن ایران، برقی کردن قطار تهران - مشهد هم به‌ واسطه آثار اقتصادی و اجتماعی برای مردم یک ضرورت است و هم مستقیما روی کاهش هزینه دولت تاثیر می‌گذارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، عباس قربانعلی‌بیک بیان کرد: قطارهای ما از حدود ۴۷ سال پیش که توربوترن (قطارهای سریع‌السیر) وارد ایران شد، سیر بیشتری دارند یعنی در حال حاضر قطاری نداریم که سرعتش مانند ‌۴۷ سال پیش باشد، با وجود این اکنون تمایل مردم به سفرهای هوایی افزایش یافته و علت این نیاز هم زمان سیر کمتر با هواپیما است.

وی با بیان اینکه برقی کردن قطار تهران-مشهد هم یک ضرورت است و هم اقتصادی است، گفت: ممکن است راه‌اندازی مترو یک ضرورت باشد اما به‌خودی خود اقتصادی نیست، بلکه اثراتش اقتصادی است، زیرساخت مترو درآمد ندارد اما منجر به یک‌سری صرفه‌جویی‌های اجتماعی می‌شود؛ در مقابل برقی کردن تهران – مشهد هم به‌ واسطه آثار اقتصادی و اجتماعی برای مردم یک ضرورت است و هم مستقیما روی کاهش هزینه دولت تاثیر می‌گذارد.

این پیشکسوت حوزه حمل‌ونقل ریلی با اشاره به صرفه‌جویی اقتصادی با برقی شدن قطارها، اظهار کرد: اگر پروژه تهران – مشهد برقی شود، در سال اول بیش از یک میلیارد دلار به نفع دولت است. این پروژه علاوه بر کاهش مصرف سوخت، کاهش تصادفات جاده‌ای و کاهش زمان سیر مسافر، هزینه خرید ناوگان را کم می‌کند و مسافر را با واگن و لکوموتیو کمتر می‌توان جابه‌جا کرد. برای مثال اگر بخواهیم ۲۰ میلیون مسافر را با لکوموتیو دیزلی جابه‌جا کنیم، ۱۰۰۰ واگن می‌خواهیم، اما با لکوموتیو برقی به ۲۵۰ واگن نیاز داریم.

قربانعلی‌بیک درباره علت صرفه‌جویی با قطارهای برقی توضیح داد: علت اول این است که واگن در حالت برقی، رفت و برگشتی می‌شود و در یک روز می‌تواند مسیر رفت‌وبرگشت را طی کند، در صورتی که در حالت دیزلی  فقط می‌تواند یک سرویس انجام دهد و روزانه یک رفت یا برگشت داشته باشد. علت دوم اینکه به‌ دلیل کاهش زمان سیر، دیگر به کوپه نیاز نیست و قطارها اتوبوسی خواهد بود و این موضوع، ظرفیت واگن را دو برابر می‌کند؛ در نتیجه تعداد واگن مورد نیاز، یک‌چهارم می‌شود، به همین ترتیب تعداد لکوموتیوهای مورد نیاز هم کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: اینها همه مواردی است که مستقیم برای دولت هزینه دارد، زیرا برای بخش خصوصی اقتصادی نیست که بخواهد سرمایه‌گذاری کند و به‌ همین دلیل سال‌هاست که بخش خصوص به خرید واگن اقدام نکرده و دولت مجبور شده ناوگان بخرد. همانطور که آقای وزیر هم در صحبت‌های اخیر خود گفتند در حال حاضر از ۲۰۰۰ به ۱۱۰۰ واگن رسیدیم، اما بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری به بازگشت سرمایه نیاز دارد و این کار را نمی‌کند و دولت مجبور است به خرید واگن اقدام کند./باشگاه خبر نگاران

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=258076
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه