با حضور معاون صنايع حمل و نقل وزارت صمت و سفير بلاروس در ايران؛

قرارداد صادرات محصولات گروه سايپا به بلاروس و روسيه امضا شد

مراسم امضاي قرارداد صادرات محصولات گروه سايپا به كشورهاي روسيه و بلاروس با حضور معاون صنايع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، سفير كشور بلاروس در جمهوري اسلامي ايران، مديرعامل گروه خودروسازي سايپا، مديرعامل شركت LCC بلاروس و جمعي از مديران گروه سايپا و صنعت خودرو در محل وزارت صمت برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت» مراسم امضاي قرارداد صادرات محصولات گروه سايپا به كشورهاي روسيه و بلاروس با حضور معاون صنايع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، سفير كشور بلاروس در جمهوري اسلامي ايران، مديرعامل گروه خودروسازي سايپا، مديرعامل شركت LCC بلاروس و جمعي از مديران گروه سايپا و صنعت خودرو در محل وزارت صمت برگزار شد.

منوچهر منطقي با اظهار خوشنودي در خصوص این رخداد، گفت: به هنگام سفر نخست وزير كشور بلاروس به ايران، موضوع صادرات خودرو از ايران به بلاروس مطرح و خواسته شد كه خودروهاي توليدي ايران به بلاروس صادر شوند.

او افزود: بلاروس خواهان فعالیت مجدد واحدهای صنعتی در آن کشور است که بخش اول آن موارد مطرح شده در اين نشست اجرايي و عملياتي مي شود و اميدوارم كه با كمك سفير بلاروس بخش دوم طي ماه هاي آينده آغاز شود و ما بتوانيم زمينه هاي توليد مشترك را در كشور بلاروس در كارخانه مشتركي كه ايجاد شده بود، فراهم كنيم.

منطقي تصريح كرد: موضوع ديگر در خصوص تبادل تجاري براي تكميل زنجيره تأمين جهت توليد مشترك اتوبوس بود كه اين موضوع را به صورت جدي پيگيري خواهيم كرد تا به يك قرارداد و همكاري مشترك منجر شود.

او افزود: يكي از اهدافي كه وزارت صمت جمهوري اسلامي ايران در بخش حمل و نقل دنبال مي كند، گسترش همكاري با كشورهاي CIS به خصوص كشور بلاروس است.

در ادامه دمیتری کالتسوف سفير كشور بلاروس در جمهوري اسلامي ايران گفت: روابط دوستانه بين بلاروس و ايران نه تنها در سطح سياسي بلكه در زمينه هاي ديگر از جمله بين وزارتخانه های صنعتي دو كشور به خوبي برقرار است و بر اقدامات و گام هاي فعال دو وزارتخانه بلاروس و ايران تاكيد مي كنم.

او افزود: همكاري هاي صنعتي بين دو كشور داراي چشم انداز بسيار خوبي است و مجموعه هاي صنعتي بلاروس و ايران در عرصه هاي مختلف داخلي و بين المللي رقيب يكديگر نيستند بلكه همديگر را تكميل مي كنند.

سفير بلاروس تصريح كرد: دو كشور ايران و بلاروس محورهاي مشترك زيادي براي همكاري هاي مختلف دارند كه مي توانيم زمينه هاي فعال سازي همكاري هاي مشترك را بررسي كنيم.

دمیتری کالتسوف گفت: پروژه توليد مشترك اتوبوس داراي دورنماي خوبي است و با تلاش هاي مشترك می توانيم به فرآيند و مرحله جديدي برسيم.

او افزود: انتظار داريم كه همه شركت ها و سازمان هاي ذي نفع بتوانند به كشور بلاروس سفر كنند،  مهم نيست كه در چه زمينه اي باشد بلكه دوست داريم كه هيأت هاي ايراني در همة زمينه ها، همكاري را پوشش دهند.

سفير بلاروس تاکید کرد: نشست امروز و امضاي قرارداد همكاري بين دو شركت ايراني و بلاروس براي همكاري دوجانبه در صنعت خودرو برای دو كشور بسيار مهم است.

در ادامه، محمدعلي تيموري، مديرعامل گروه خودروسازي سايپا گفت: گروه سايپا، داراي پنج شركت خودروسازي است كه در بخش خودروهاي سواري و وانت فعاليت دارند و دو شركت خودروسازي اين گروه، خودروهاي تجاري و سنگين توليد مي كنند.

تيموري با اشاره به اينكه ظرفيت خطوط خودروسازي گروه سايپا، 900 هزار دستگاه در سال است، خاطرنشان كرد: امسال توليد واقعي گروه سايپا، به 600 هزار دستگاه خواهد رسيد که اين توليدات تماماً مربوط به پلتفرم هاي اختصاصي گروه سايپا است.

او ادامه داد: پلتفرم SP100 گروه سايپا اين قابليت را دارد كه خودرو در كلاس B و C با 80 درصد قطعات مشترك توليد شود. خودرو شاهين در اين پلتفرم قرار دارد و روي همين پلتفرم دو خودروي ديگر در سال 2023 عرضه مي شود.

مديرعامل گروه خودروسازی سايپا تصريح كرد: در پلتفرم سايز كه ساينا و كوييك قرار دارند، سال بعد دو مدل جديد به نام های اطلس و سهند را به بازار ايران عرضه مي كنيم.

تيموري در خصوص بازارهاي صادراتي سايپا گفت: در بازارهاي صادراتي از خودروهاي كوييك و ساينا استقبال خيلي خوبي صورت گرفته و محموله هزار دستگاهي به كشور ونزوئلا و محموله هايي براي كشور عراق صادر كرده و در حال صادرات هستيم.

مديرعامل گروه سايپا اعلام كرد: با حمايت وزارت صمت در حال طراحي و ساخت خودروي جديدي با نام خودروي مدرن اقتصادي هستيم، ويژگي اين خودرو وزن كمتر از 800 كيلوگرم آن است و قطعات الكترونيكي آن به صورت ماژول عرضه مي شود كه با بهترين استانداردهاي روز جهاني طراحي شده است.

تيموري با بيان اينكه اين خودرو به دليل وزن كم بهترين گزينه براي الكتريكال كردن است، افزود: مصرف سوخت خودرو اقتصادي كمتر از 5 ليتر است كه اميدواريم تا اواخر سال 2023 بتوانيم در بازار ايران عرضه كنيم.

در ادامه سرگي واچينسكي مديرعامل شركت LCC بلاروس و شريك تجاري گروه سايپا با قدرداني از معاون صنايع حمل و نقل وزارت صمت بابت همكاري در صادرات محصولات سايپا به اين كشور، گفت:  افتخار مي كنم كه شركت ما را به عنوان نماينده رسمي شركت سايپا در بلاروس انتخاب كرديد.

مديرعامل شركت LCC بلاروس با اشاره به اينكه كشور ايران و خودروهاي ايراني را دوست داريم، خواهان افزايش مبادلات خودرويي بين دو شركت شد.

او تصريح كرد: در راستاي تعامل گسترده دو كشور خواهان تبادلات مؤثر بين دو شركت هستم و نه تنها به فروش خودروهاي CBU علاقه منديم بلكه مايل هستيم كه خط توليد محصولات سايپا را در كشور خودمان راه اندازي كنيم.

گفتني است، در قرارداد همكاري مشترك بين گروه سايپا و شركت LCC بلاروس، ابعاد مختلفي در نظر گرفته شده و توافقات بين دو شركت به اين صورت است كه در سال اول 10 هزار دستگاه، در سال دوم 15 هزار دستگاه و در سال سوم 20 هزار دستگاه از محصولات گروه سايپا به كشور بلاروس و روسيه صادر خواهد شد و همزمان در زمينه توليد مشترك در بلاروس همكاري ها ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=257823
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه