«میهن صنعت» :

قیمت های ساختگی در بازار خودروهای چینی مونتاژ داخل

قیمت های غلط در بازار خودروهای چینی چندی است که در سایت ها و کانال های تلگرامی دست به دست می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«میهن صنعت»، قیمت های غلط در بازار خودروهای چینی چندی است که در سایت ها و کانال های تلگرامی دست به دست می شود.

به نقل از تحریریه، بازار خودرو کشور به آشفته بازاری تبدیل شده است که هر صاحب تریبونی به منتقد آن تبدیل شده و به جای آرامش در نقد فنی و کارشناسی شاهد به راه افتادن موج اغراق و جعل آمار هم هستیم. در تازه ترین نمونه، قیمت های غلط در بازار خودروهای چینی مونتاژ داخل چندی است که در سایت ها و کانال های تلگرامی دست به دست می شود و حتی مورد استناد قرار می گیرد.

در این گزارش، که در شبکه های اجتماعی در حال بازنشر است، قیمت مدل های ایکس 22 پرو، دیگنیتی، کی 7 کرمان موتور و فیدلیتی به عنوان نمونه های گران ذکر شده که چند برابر بازار چین قیمتگذاری شده اند. اگرچه اصل ادعا درست است، اما در نقل داده های آماری خطای فاحشی وجود دارد.

خودرو

 

در این جدول قید شده است:

  1. کی 7 باقیمت 1 میلیارد و 250 میلیون تومان معادل 49 هزار دلار فروخته می شود درحالیکه در چین 18 هزار دلار است.
  2. ام وی ام ایکس 22 پرو با قیمت 655 میلیون تومان عرضه شده است معادل 24 هزاردلار، درحالکیه در چین 12 هزار دلار قیمت دارد.
  3. دیگنیتی با قیمت 1.3 میلیارد تومان معادل 47 هزار دلار خرید و فروش می شود، درحالیکه در چین 18 هزار دلار است.
  4. فیدلیتی با قیمت 1 میلیارد و 150 میلیون تومان معادل 41 هزار دلار خرید و فروش می شود، درحالیکه در چین 17 هزار دلار قیمتگذاری می شود.

واکاوی در داده های منتشر شده نشان می دهد که خطاهای زیادی در این اطلاعات منتشر شده وجود دارد. نخست اینکه قیمت کارخانه باید ملاک قضاوت درباره عملکرد خودروسازان باشد و نه قیمت بازار، زیرا بازار از متغیرهای کلان که از اختیار شرکت های خودروسازی خارج است تبعیت می کند.

قیمت کارخانه ام وی ام ایکس 22 پرو 620 میلیون تومان است و نه 655 میلیون تومان که خطای 30 میلیون تومانی دارد. قیمت کارخانه کی 7 کرمان موتور 1 میلیارد و 180 میلیون تومان است که با قیمت 1 میلیارد و 350 میلیون تومان درج شده در جدول تفاوت دارد. قیمت دلاری آنها هم با خطا همراه است و برای مدل ام وی ام نیز مدل با حداقل قیمت یعنی 10 هزار دلار درج شده است.

قیمت دیگنیتی در بازار چین نزدیک به 20 هزار دلار و قیمت فیدلیتی هم در بازار چین نزدیک به 24 هزار دلار است که در اخبار منتشره در رسانه های داخلی اشتباه و به صورت 18 هزار دلار و 17 هزار دلار درج شده است.

در گزارش های متشر شده در فضای رسانه ای و شبکه های اجتماعی ایران، قیمت 4 مدل مذکور به صورت؛ ام وی ام 22 پرو با 4.7 درصد خطا، کی ام سی با 13 درصد خطا، دیگنیتی با 49 درصد خطا و فیدلیتی با 46 درصد خطا(نسخه 7 نفره) قید شده است که به دلیل اتکا به داده های غلط منجر به اصلاح سیاستگذاری نمی شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=238960
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه