سید محمد حسینی:

لایحه بودجه ۱۴۰۱ در دولت نهایی شد

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از نهایی شدن لایحه بودجه در دولت خبر داد و گفت: این لایحه یکشنبه آینده تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اشاره به برنامه‌های معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور برای تعامل بیشتر دولت و مجلس گفت: تلاش شده که از حاشیه‌ها پرهیز کنیم چراکه مطمئناً دود این حاشیه‌ها به چشم مردم می‌رود.

حسینی با اشاره به تعامل خوب دولت و مجلس گفت: وزرای پیشنهادی دولت با رأی بالای نمایندگان مجلس انتخاب شدند. فقط با توجه به حساسیت‌های وزارت آموزش وپرورش، رأی اعتماد به وزیر این وزارتخانه، مقداری طول کشید.

وی همچنین از نهایی شدن لایحه بودجه در دولت خبر داد و گفت: این لایحه یکشنبه آینده تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: در سه ماهه دولت سیزدهم نسبت به سه ماهه دوازدهم تعداد سئوالات نمایندگان ۴ و نیم برابر افزایش یافته است.

حسینی ادامه داد:  یک بحث جنجالی که رسانه‌ها به آن دامن زدند انتصابات فامیلی بود که ۳۶ نماینده در مورد انتصابات فامیلی تذکر دادند. ما از نمایندگان خواستار ارائه مصادیقی این ادعا شدیم اما آنها گفتند منظور ما این بود که در آینده چنین انتصاباتی صورت نگیرد. برخی گفتند از رسانه‌های مجازی شنیدیم و برخی گفتند که بعدا مصادیق را می‌گوییم.

وی اظهار داشت: هر روز با تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان مواجه هستیم و به صورت مکتوب پاسخ می‌دهیم، این درحالی است که تذکرات در رسانه‌ها منتشر می‌شود.

حسینی با بیان اینکه رهبری فرمودند مسئولان در تریبون با هم صحبت نکنند، گفت: توقع ما این است که ابتدا تذکرات به ما گفته شود و اگر پاسخ نگرفتند در تریبون مطرح کنند چون رسانه‌های بیگانه سو استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: تذکرات کتبی هر روز به دستگاه‌های مربوطه ارسال می‌شود تا به نمایندگان پاسخ داده شود.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور ادامه داد: با هیات رئیسه مجلس صحبت می‌کنیم که پاسخ برخی از سئوالات که شبهه ایجاد می‌کند، در صحن مجلس قرائت شود.

حسینی ادامه داد: اجرای قانون جهش تولید و حمایت از خانواده در دستور کار دولت است و بودجه لازم برای اجرای این قانون در نظر گرفته شده است.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: سعی می‌کنیم جلسه‌های مشترک دولت و مجلس هر سه ماه یک بار برگزار شود. اینکه برخی اوقات درخواست برگزاری جلسات غیر علنی می‌کنیم بدین معنا نیست که مردم را نامحرم می‌دانیم بلکه به این دلیل است که موضوعات مهمی برای همگرایی مطرح است که نباید در رسانه‌های عمومی مطرح شود.

حسینی گفت: برخی از شوراها که مدت‌ها تعطیل بود مجددا شروع به کار کرده است. رسانه‌ها اقدامات را ببینند و امید و نشاط را در کشور ایجاد کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه علت افزایش ۴ و نیم برابری سوالات نمایندگان از وزرا چیست؟ گفت: تاکید ما این است که ارتباطات بین وزرا و نمایندگان افزایش یابد. دوشنبه‌ها وزرا به مجلس می‌روند. دسترسی نمایندگان به وزرا تسهیل شده و افزایش یافته است.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور ادامه داد: وزرا هم جلسات متعددی دارند. در جلسات دولت، تلفن وزرا همراهشان نیست که پاسخ دهند بنابراین تاکید ما براین بوده که معاونان پارلمانی فعال باشند. البته در برخی وزارتخانه استقرار معاونان پارلمانی زمان برده است.

حسینی گفت: در دولت قبل شاید نمایندگان امیدی به پاسخگویی نداشتند چون رئیس‌جمهور در مجلس حضور نمی‌یافت. نمایندگان معتقدند که از رئیس‌جمهور حمایت کردند و توقع دارند مشکلات زودتر حل بشود. به نظرم در ادامه، توقعات نمایندگان از دولت منطقی‌تر خواهد شد.

وی در مورد ویژگی‌های لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: جذب سرمایه و رشد اقتصادی از ویژگی‌های لایحه بودجه است. علاوه بر این برای هر دستگاه تکالیفی برای تامین درآمد مشخص شده است، ردیف‌های بودجه کاهش یافته، اختیارات دستگاه‌ها افزایش یافته، اختیارات استانداران افزایش یافته و بودجه نیز نظارت پذیر است. کنترل و هدایت نقدینگی به سمت تولید، تورم، جلوگیری از کسری بودجه و توجه به اشتغال از جمله مواردی است که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مدنظر قرار گرفته است.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: آمایش سرزمین در بودجه ۱۴۰۱ مدنظر بوده و توزیع بودجه بر این اساس صورت گرفته است. در بودجه سال آینده از رشد هزینه‌ها جلوگیری شده است تا دستگاه‌های اجرایی گران اداره نشوند.

حسینی گفت: باید از حاشیه و مسائل تنش زا در رابطه بین دو قوا پرهیز کنیم تا دود برخی اختلافات به چشم مردم نرود.

وی افزود: در رای اعتماد به وزرای پیشنهادی تعامل خوبی بین دولت و مجلس شکل گرفت؛ فقط وزیر آموزش و پرورش رای نیاورد که همیشه انتخاب وزیر برای این وزارتخانه با چالش و حساسیت همراه بوده است.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه دنبال قیاس با دولت قبل در تعامل با مجلس نیستیم، افزود: برخی نمایندگان که با رئیس‌جمهور دیدار می‌کنند می‌گویند حتی یکبار موفق نشدیم با رئیس‌جمهور سابق جلسه برگزار کنیم. تاکنون رئیس‌جمهور  با ۹ مجمع استانی جلسه برگزار کرده است و همه نمایندگان این مجامع نظرات خود را اعلام کرده‌اند. در این صد روز رئیس‌جمهور پنج بار در مجلس حضور یافت.

حسینی با بیان اینکه مصوبات مجلس بدون وقفه ابلاغ می‌شود و یک مورد هم نبوده که به تاخیر بیفتد، گفت: جلسات سران سه قوه هم منظم برگزار می‌شود. همچنین طبق برنامه ریزی انجام شده، معاون اول رئیس‌جمهور نیز با کمیسیون های مجلس دیدار می‌کند که جلسه اول با کمیسیون اقتصادی برگزار شده است.

وی با بیان اینکه ۱۴۰ لایحه از دولت قبل باقی مانده بود که دولت جدید باید بر اساس آیین نامه دولت و مجلس درباره آنها اظهارنظر کند، اظهار داشت: بررسی ۹۴ لایحه در دولت ادامه می‌یابدو درباره ‌۱۵ لایحه تقاضای استرداد شده است و سایر موارد هنوز در مرحله رسیدگی است.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه ۵۵۷ طرح از سوی نمایندگان مطرح شده است، گفت: نگاه رئیس‌جمهور این است که به طور کلی، لایحه تهیه شود؛ زیرا در تهیه لایحه کار کارشناسی دقیق تری انجام می‌شود و مسائلی مثل بار مالی آن دقیق تر بررسی خواهد شد. باید نمایندگان قانع شوند که به جای طرح، لایحه تهیه شود.

حسینی با بیان اینکه از نمایندگان توقع داریم، محدودیت های دولت را در نظر داشته باشند، اظهار داشت: برخی نمایندگان توقع ۲۰ پروژه بزرگ دارند که اجرای همه آنها در توان دولت نیست. انتظار داریم نمایندگان واقع بین باشند.

وی بیان کرد: ۲۵۵ مورد سوال از دولت انجام شده است و به ۴/۵ برابر قبل رسیده است که این حق نمایندگان است، اما اگر وزرا دائم قرار باشد به سوالات پاسخ دهند به کار خود نمی رسند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه۱۰۰ سوال را فقط سه نماینده مطرح کرده‌اند، افزود: بیشترین سوال از وزارت نیرو شده است. وزیر جدید که نقشی در مسایل کم آبی نداشته است، اما با این حال ۳۹ سوال از او طرح شده است. برنامه ریزی برای حل بحران آب انجام شده است و دولت توان خود را برای حل بحران به کار برده است.

حسینی گفت: عهد دولت ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال است، نمایندگان صبر کنند اگر کم کاری شد، سوال کنند.  تازه کار شروع شده است./مهر

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=234631
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه