«میهن صنعت» بررسی کرد:

مزاياي راه اندازي نمايندگي مشترك ايران خودرو و سايپا

پس از گذشت دو ماه از اعلام خبر راه اندازی نمایندگی مشترک دو قطب بزرگ صنعت خودرو در کشور، چند روزی است که اولین نمایندگی این اتحاد آغاز به کار کرده است، اما برای برخی این پرسش مطرح است که مزاياي راه اندازي نمايندگي مشترك ايران خودرو و سايپا چیست؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  پس از گذشت دو ماه از اعلام خبر راه اندازی نمایندگی مشترک دو قطب بزرگ صنعت خودرو در کشور، چند روزی است که اولین نمایندگی این اتحاد آغاز به کار کرده است، اما برای برخی این پرسش مطرح است که مزاياي راه اندازي نمايندگي مشترك ايران خودرو و سايپا چیست؟

طی سال های اخیر همواره دو غول بزرگ جاده مخصوص به عنوان دو رقیب شناخته می شدند. هر یک سعی می کردند که سهم و ضریب نفوذ خود در بازار را افزایش بدهند.در اذهان مردم نیز این موضوع جا افتاده بود که این دو مقابل هم قرار دارند.

حضور در کلاس های قیمتی همسان با محصولات متفاوت نیز این امر را دامن می زد.به نظر می رسد که مدیران این شرکت ها نیز خواسته و ناخواسته وارد این جریان شده بودند.با این حال آنچه که هم اکنون می تواند قابل تامل باشد، آغاز همکاری میان این دو خودروساز است. البته همچنان میان این دو رقابت وجود دارد، اما همین اتحاد نشان از تغییر شیوه تفکر و افزایش وسعت دید در صنعت خودروسازی کشور به شمار می آید.

در همین زمینه مدیرعامل سایپا؛ محمد علی تیموری با اشاره به اتحاد استراتژیک دو خودروساز بزرگ کشور گفت:” با توجه به سیاست‌های دولت سیزدهم در خصوص تولید خودروهای اقتصادی، اتحاد استراتژیک شرکت‌های سایپا و ایران خودرو شکل گرفت و نتیجه آن رونمایی از اولین خودروی اقتصادی در نمایشگاه تحول صنعت خودرو در تهران بود. اولین گام در عملیاتی شدن اتحاد استراتژیک سایپا و ایران خودرو در حوزه خدمات پس از فروش، ادغام برخی نمایندگی‌های سایپا و ایران خودرو به منظور کاهش هزینه‌ها، بالابردن کیفیت خدمات پس از فروش، تسهیل دسترسی مشتریان به نمایندگی‌ها و بهبود سطح پاسخگویی خواهد بود.خدمات پس از فروش و تامین به موقع و درست قطعات از سوی شبکه خدمات پس از فروش، از موضوعاتی است که با جدیت دنبال می‌شود و با ادغام حوزه خدمات پس از فروش سایپا و ایران خودرو مطمئناً سطح خدمات و رضایت‌مندی مشتریان افزایش خواهد یافت.”

ایران خودرو نیز با توجه به اینکه بزرگ ترین خودروساز کشور به شمار می رود، می تواند در این اتحاد نقش بسیار ارزنده و بسزایی ایفا کند.این نقش را می توان در توسعه محصول، افزایش کیفی خودروها و برنامه های 279 گانه افزایش کیفیت جست و جو کرد.

در واقع ایران خودرو با رونمایی از دو خودروی ری را و TF21 در کنار تولید محصولات جدید و به روز مانند هایما نشان داد که به رغم تمام محدودیت ها و مشکلات سال جاری، با سرعتی قابل اطمینان در حال افزایش توان و توسعه خود است.

از دیگر نشانه های افزایش توانمندی های ایران خودرو همین بس که با توقف تولید خودروهای پر تیراژ، خللی در تولیدش پیش نیامد. بنابراین به نظر می رسد انتقال تکنولوژی و فناوری هایی که با تکیه به توان متخصصان داخلی به دست آورده است، می تواند علاوه بر افزایش سطح کیفی و ارائه خدمات مبتنی بر افزایش رضایت مشتری، در افزایش رقابت و بالا رفتن سطح کیفی خودروسازی تاثیر گذار باشد.

البته این بخشی از مزایای این اتحاد است که اخیرا به طور رسمی آغاز شده است. در عین حال باید در نظر داشت که این نوع همکاری البته در سطحی دیگر در دنیای امروز امری عادی و حتی ضروری به شمار می آید.

در واقع در حال حاضر استفاده از پلتفرم مشترک به یک امر حیاتی در خودروسازی بزرگ دنیا تبدیل شده است و اتحاد های استراتژیک نیز به همین دلیل صورت می گیرد.در واقع غیر از هزینه های بالای تولید پلتفرم، رقابت در این عرصه به قدری زیاد شده که تعلل از سوی هر شرکت با هر بنیه و توانی، باعث از دست رفتن بازار و حتی حیات می شود.

به همین علت بسیاری از برندهای صاحب نام سعی در ایجاد اتحاد و استفاده از پلتفرم مشترک کرده اند. به عنوان مثال می توان از اتحاد رنو- نیسان و میتسوبیشی نام برد.هر سه آنها جزء برندهای شناخته شده هستند و سال های سال است که در سطح اول خودروسازی دنیا قرار دارند، اما درک ضرورت های روز این صنعت باعث شده است که این خودروسازها به سمت همکاری با هم کشیده شوند.

این همکاری البته باعث نشده است که آنها هویت و یا سهم بازار خود را از دست بدهند، بلکه با استفاده از یک پلتفرم، سه محصول با برندها و امضاهای خود روانه بازار کرده اند.نیسان ایکس تریل، میتسوبیشی اوتلندر و رنو کولئوس محصول این اتحاد است.

با این حال فعلا سایپا و ایران خودرو در مرحله جدیدی از همکاری قرار دارند، یعنی تا پیش از این، اتحادی میان آنان وجود نداشته است، اما غیر از نکاتی که مدیرعامل سایپا اشاره کرده است، این همکاری می تواند با وسعت به دامنه آن مقدمات کاهش قیمت ها را به همراه بیاورد.

به بیان ساده بسیاری از قطعات محصولات تولید این دو خودروساز مشترک است.تا پیش از این، هر کدام در حجم برنامه ریزی شده، سفارش گذاری می کردند.زنجیره تامین نیز متناسب با میزان سفارش قیمت ها داده شده است، اما با استفاده از قطعات و ارائه خدمات مشترک به طور طبیعی حجم سفارش افزایش قابل توجهی خواهد یافت.

این افزایش به دلیل حجم بالا و افزوده شدن به صرفه اقتصادی کاهش قیمت را به همراه خواهد داشت.یعنی در میان و بلند مدت باعث کاهش قیمت تمام شده خودرو و خدمات پس از فروش خواهد شد. ضمن اینکه استفاده از ظرفیت ها و توانایی ها هر یک از طرفین این اتحاد را نیز نباید از یاد برد.

هر یک از این دو خودروساز طی سال هایی که از فعالیتشان می گذرد، توانسته اند در بخشی از تولید به توانایی بیشتری نسبت به دیگری برسند.بنابراین به جای اینکه زمان، انرژی  و سرمایه و توان مضاعفی برای رسیدن به آن دانش صرف کنند، می توانند با هم افزایی بیشتر، با سرعت بیشتری حرکت به سمت کم کردن فاصله با دنیا آغاز کنند.

در واقع اتحاد استراتژیک میان سایپا و ایران خودرو تنها یک پیوند برای ارائه خدمات پس از فروش مشترک نیست.بلکه سرآغاز یک فرهنگ، یه حرکت به سوی جهانی شدن صنعت خودروسازی کشور به شمار می آید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=255231
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه