«میهن صنعت» :

مسافران نوروزی باید دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کنند

یک متخصص کودکان، با اشاره به فرارسیدن تعطیلات نوروز و آغاز مسافرت ها، افزود: افرادی که می خواهند سفر کنند حتما هر سه دز واکسن را بزنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، دکتر اسماعیل نورصالحی، با بیان اینکه خوشبختانه پیک امیکرون رو به کاهش است، اظهار کرد: فروکش کردن پیک ششم به معنی رها کردن رعایت پروتکل های بهداشتی نیست و اگر هرگونه عادی انگاری درباره بیماری داشته باشیم، پیک بعدی گریبان گیر ما خواهد شد.

وی با اشاره به فرارسیدن تعطیلات نوروز و آغاز مسافرت ها، افزود: افرادی که می خواهند سفر کنند حتما هر سه دز واکسن را بزنند؛ همچنین برای حضور در اماکن تغذیه مانند رستوران و کافی شاپ حتما واکسینه شده باشید، زیرا در چنین فضاهایی باید ماسک را برداشت.

سرپرست مرکز بهداشت رشت از مسافران خواست اگر علائم بیماری دارند حتما تا پنج روز خودشان را قرنطینه کنند و بعد حتما با ماسک به سفر بروند و تصریح کرد: مسافران برای استفاده از وسائط حمل و نقل عمومی مانند قطار و هواپیما و اتوبوس و… نیز حتما ماسک بزنند تا مانع از انتشار بیماری شوند.

زمان طلایی برای تزریق واکسن چیست؟

نورصالحی، با بیان اینکه مسافران در اماکن دارای فاصله گذاری فیزیکی و اجتماعی تغذیه کنند، گفت: خانواده ها از فرصت تعطیلات برای آموزش بهداشتی کودکان استفاده کنند، یعنی نحوه شست و شوی دست ها با آب و صابون را به کودکان یاد دهند و از کودکان بخواهند حتما ماسک بزنند و فاصله گذاری فیزیکی را با همکلاسی ها رعایت کنند و به تنهایی تغذیه خود را در مدرسه بخورند؛ همچنین واکسینه کردن کودکان بالای پنج سال در پیشگیری از بیماری بسیار مهم است.

وی فروکش کردن پیک کرونا را زمان طلایی برای تزریق واکسن دانست و عنوان کرد: اگر درصد بالایی از جامعه واکسن بزنند، از ایجاد سوش جدید جلوگیری می شود و به زودی شاهد از بین رفتن بیماری خواهیم بود.

این متخصص کودکان، با بیان اینکه تزریق واکسن علاوه بر کاهش مرگ و میر موجب کاهش شدت ابتلا به بیماری می شود، خاطرنشان کرد: افرادی که واکسن زدند بیماری را خفیف می گیرند؛ البته تزریق واکسن معمولا با عوارضی مانند بدن درد و سردرد و تب همراه است، زیرا سیستم ایمنی بدن فعال می شود.

واکسن ایمنی صد درصدی ایجاد نمی کند

وی در پاسخ به این سوال که «چرا برخی از افراد بعد از تزریق واکسن بیمار می شوند؟»، اضافه کرد: برخی از افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای هستند و سیستم ایمنی آنان ضعیف است؛ از طرف دیگر برخی از افراد به دنبال تزریق واکسن رعایت پروتکل های بهداشتی را رها می کنند و ماسک نمی زنند که خودش عامل ابتلاست، زیرا واکسن ایمنی صد درصدی ایجاد نمی کند و امکان ابتلا وجود دارد، اما بیماری شدید نیست و نیاز به بستری ندارد.

سرپرست مرکز بهداشت رشت، هرگونه علامت سرماخوردگی را نشان دهنده ابتلا به امیکرون دانست و بیان کرد: بهترین کار قرنطینه فوری به مدت پنج روز است تا مانع از انتشار بیماری شویم. افرادی که آبریزش بینی و گلودرد و سردرد و بدن درد و اسهال و استفراغ پیدا می کنند، با درمان های اولیه سرماخوردگی خوب می شوند و نیازی به سی.تی اسکن و تست pcr نیست، اما اگر علائم خطر مانند سرفه و تنگی نفس و سنگینی قفسه سینه و اختلال در سطح هوشیاری و بیهوشی و سردردهای شدید و تب بیشتر از سه روز بروز کرد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

وی از والدین خواست نسبت به تزریق واکسن کودکان بالای پنج سال اقدام کنند و یادآور شد: افراد پنج تا ۱۸ سال در حال حاضر دو دز واکسن تزریق می کنند، اما دستورالعمل تزریق دز چهارم برای افراد ۱۸ سال به بالا که دارای نقص ایمنی هستند نیز ابلاغ شده است./ایسنا

انتهای پیام

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=241337
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه