«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

مشخصات فنی کلوت مکث موتور +جدول

مکث موتور بازوی آسیایی ماموت خودرو بوده و به تازگی اولین محصول خود که یک پیکاپ به نام کلوت بوده را رونمایی کرده است.در بخش مشخصات فنی کلوت مکث موتور به یک پیشرانه قدرتمند 2.4 لیتری چهار سیلندر اشاره شده است.

به گزارش حبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، ماموت خودرو که تا به امروز در بخش خودروهای سواری محصولات برند فولکس واگن را عرضه کرده بود، یک زیربرند جدید به نام مکث موتور را مدتی پیش تاسیس کرد. مکث موتور بازوی آسیایی ماموت خودرو بوده و به تازگی اولین محصول خود که یک پیکاپ به نام کلوت بوده را رونمایی کرده است. پیکاپ کلوت در واقع همان دایون V5 است که رقبایی مانند جک T5 و خودرو آسنا دارد. در بخش مشخصات فنی کلوت مکث موتور به یک پیشرانه قدرتمند 2.4 لیتری چهار سیلندر اشاره شده که نتایج تست خودرو نشان می دهد از تمامی پیکاپ های چینی موجود در بازار یک سر و گردن بالاتر است.

وطن خواه مدیرعامل مکث موتور اظهار کرد که دلیل انتخاب پیکاپ به عنوان اولین محصول این شرکت، سابقه درخشان ماموت خودرو در زمینه عرضه خودروهای تجاری بوده و به نوعی ماموت لیدر این سگمنت در ایران محسوب می شود. از طرفی دیگر دایون هفتمین تجاری ساز چین است و جای تعجب ندارد که دایون V5 توسط مکث موتور عرضه شود. این رو  این شرکت تصمیم گرفت اولین محصول خود را پیکاپی در سگمنت D به نام کلوت انتخاب کند.

کلوت به چه معناست؟

مشخصات فنی کلوت مکث موتور

کلوت به ناهمواری هایی گفته می شود که بر اثر فرسایش زمین به وسیله باد و آب در گذر زمان ایجاد می شود. شکل این ناهمواری ها به صورت مداوم پس از هربار بارندگی و وزش باد شدید تغییر کرده و نگاه به کلوت نماد عظمت و ماندگاری در شرایط اقلیمی دشوار است. وطن خواه مدیرعامل مکث موتور اظهار کرد که با دستور وزارت صمت مبنی بر انتخاب نام فارسی برای محصولات، نام های مختلف و زیبایی برای استفاده روی اولین محصول پیشنهاد شد، ولی سرانجام نام کلوت که توسط یکی از کارکنان مکث موتور پیشنهاد داده شده بود، انتخاب شد.

مدیرعامل مکث موتور اظهار کرد که تا به امروز جای خالی یک پیکاپ در بین خودروهای تجاری پر تنوع ماموت خودرو حس می شد. علاقه مشتریان در بازارهای جهانی از جمله بازار ایران به پیکاپ ها رو به افزایش است. چراکه پیکاپ ها ضمن اینکه قابلیت استفاده به عنوان خودروی کار را هم دارند، قابلیت بالایی در بیراهه نوردی و آفرود از خود نشان می دهند و ویژگی های مشترکی هم با خودروهای اسیووی دارند.

پیشرانه کلوت مکث موتور

مشخصات فنی کلوت مکث موتور

مکث موتور ابتدا تصمیم داشت پیکاپ کلوت را با یک پیشرانه 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ به ایران عرضه کند. این پیشرانه قادر به تولید 204 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور بود. هرچند در تست خودرو  کلوت مجهز به موتور 2 لیتری عملکرد بسیار قابل قبولی داشت، ولی مکث موتور احساس کرد کلوت با این پیشرانه فاصله چندان زیادی با رقبا مانند جک T5 و خودرو آسنا ندارد. از این رو تصمیم به نصب یک پیشرانه قدرتمندتر 2.4 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ میتسوبیشی را روی کلوت گرفت. در بخش مشخصات فنی کلوت مکث موتور آمده که این پیشرانه قادر به تولید 215 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور است. بدین ترتیب کلوت مکث موتور در حال حاضر از تمامی پیکاپ های چینی موجود در بازار ایران قدرتمندتر است.

با توجه به قدرت بالای پیشرانه 2.4 لیتری کلوت، مکث موتور تصمیم گرفت ضریب دیفرانسیل عقب کلوت را مقداری سبک سازی کند و ضریب آن از رنج 4 تا 4.1 رایج در بین پیکاپ های رقیب، به 4.6 افزایش داد. این موضوع سبب کاهش قدرت دیفرانسیل و سرعتی تر شدن آن می شود. به عبارت دیگر اگر مکث موتور دیفرانسیل با ضریب 4 یا 4.1 را روی کلوت نصب می کرد، به دلیل قدرت بالای پیشرانه، کیفیت سواری آنرود آن پایین می آمد و صدای زوزه دیفرانسیل در سرعت های بالا در جاده و اتوبان شنیده می شد. به همین دلیل از دیفرانسیل با ضریب سرعتی تری برای کلوت استفاده شد تا قابلیت حرکت با سرعت های بالاتر را بدون افت کیفیت سواری داشته باشد. ضمن اینکه به لطف قدرت بالای پیشرانه، همچنان شتاب اولیه قابل قبول و عملکرد بسیار خوبی در بیراهه نوردی از این خودرو مشاهده خواهید کرد.

مشخصات فنی کلوت مکث موتور

نیروی تولیدی پیشرانه کلوت توسط یک گیربکس دستی شش سرعته زومکس به چرخ ها منتقل می شود. این پیکاپ مانند تمام رقبای حاضر در بازار ایران در حالت استاندارد نیرو را به چرخ های عقب منتقل می کند. برای عملکرد بهتر در مسیرهای لغزنده و صعب العبور، دو حالت چهار چرخ محرک سبک و سنگین نیز برای آن تعبیه شده است. در بخش مشخصات فنی کلوت مکث موتور اشاره شده که دیفرانسیل عقب این خودرو نیز ساخت مشترک میتسوبیشی با کمپانی چینی بوده که دارای محدود کننده لغزش یا LSD بوده که بسته به تنظیم صفحات می تواند بین 30 تا 70 درصد لغزش چرخ ها در مسیرهای لغزنده را بکاهد و عملکرد کلوت را در آفرود و آنرود بهبود می بخشد. انتظار می رود که این خودرو در سال آینده به بخش پیکاپ اتومات در ایران نیز ورود کند.

به لطف سبک شدن ضریب دیفرانسیل کلوت، مصرف سوخت این خودرو با وجود دارابودن پیشرانه قدرتمندتر نسبت به رقبا، کمتر بوده و در هر 100 کیلومتر تنها 10.3 لیتر بنزین مصرف می کند. ظرفیت باربری پیکاپ کلوت دو کابین با درنظر گرفتن وزن سرنشینان 1 تن اعلام شده است.

یکی از ویژگی های مثبت کلوت، عمق حوض بار این خودرو بوده که 7 سانتی متر نسبت به رقبا عمیق تر بوده که همین موضوع برای افرادی که قصد نصب تجهیزاتی مانند سوپرلید را دارند بسیار کاربردیست. همچنین طول حوض بار این پیکاپ نیز 1575 میلی متر بوده که یکی از طویلترین ها در بین رقباست و در عین حال هیچ لطمه ای به زاویه خروح از شیب نیز وارد نمی کند. حوض بار کلوت به صورت استاندارد دارای کاور ضد خش یا لاینر بوده و مشتری نیاز به خرید این قطعه به صورت جداگانه ندارد.

سپر جلو کلوت ضمن دارابودن لبه های برآمده و زیبا که طراحی این خودرو را از سادگی خارج کرده، تا حد ممکن بالا طراحی شده تا زاویه ورود یا حمله خوبی برای کلوت به ارمغان آید. فاصله کف این خودرو از سطح زمین در حالت استاندارد 235 میلی متر بوده که 15 میلی متر از تمامی رقبا بیشتر است. ضمن اینکه با نصب سپر آفرودی و لیفت سیستم تعلیق می توان زاویه ورود و خروج و همچنین فاصله کف کلوت از سطح زمین را به صورت اصولی افزایش داد. فاصله بین دو محور کلوت نیز 3100 میلی متر بوده که هم اندازه یکی از پرطرفدارترین پیکاپ های این سگمنت یعنی تویوتا هایلوکس است.

مشخصات فنی

پیشرانه

 توربوشارژر 4 سیلندر 16 سوپاپه 2378 سی سی

215 اسب بخار  قدرت

320 نیوتن متر گشتاور

جعبه دنده

6 سرعته دستی

وزن

1920 کیلوگرم

ابعاد

5330 طول – 1870 عرض – 1864 ارتفاع

انتقال نیرو

دو دیفرانسیل

استاندارد آلایندگی

یورو 5

سیستم صوتی

دارای 8 بلندگو و سیستم ناوبری GPS

 سیستم های ترمز و پایداری

سیستم ترمز ترکیبی (CBS)، سیستم کمکی ترمز (BAS)، سیستم پایداری الکترونیک (ESC)، ترمز جلو دیسکی و عقب کاسه ای، سیستم ترمز ضد قفل

 کیسه هوا

 2 عدد

 حجم باک

 72 لیتر

فاصله بین دو محور

 3100 میلی متر

 سایر امکانات

رینگ 17 اینچی آلومینیومی، زاپاس فول رینگ، فرمان چرمی، دکمه کنترلی سیستم صوتی روی فرمان، صفحه نمایش 9 اینچی لمسی، سیستم ورود بدون کلید، کروز کنترل، روکش چرمی صندلی ها، تنظیم برقی صندلی در 6 جهت، تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه های تاشو با گرم کن، چراغ مخصوص روز، دوربین دنده عقب، رکاب جانبی آلومینیومی، رول بار فلزی

تجهیزات ایمنی و رفاهی کلوت

مشخصات فنی کلوت مکث موتور

کلوت یک پیکاپ دو کابین با سواری نرم و خوب در جاده و همچنین قابلیت بالا در مسیرهای آفرودی و بیراهه است. با این حال تجهیزات رفاهی و ایمنی قابل قبولی روی این خودرو نصب شده که از جمله آنها می توان به دو کیسه ایمنی هوا، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش، ترمز ضد قفل، محدود کننده لغزش دیفرانسیل عقب، صندلی برقی راننده و دستی سرنشین جلو، نمایشگر مالتی مدیا لمسی 9 اینچی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، فرمان هیدرولیک و همچنین کلیدهای کنترلی روی فرمان اشاره کرد.

سالانه در بازار ایران حدود 5 هزار پیکاپ به فروش می رسد که البته این رقم رو به افزایش است. مکث موتور قصد دارد که به وسیله کلوت حداقل 50 درصد سهم بازار پیکاپ های ایران را به خود اختصاص دهد. این شرکت روزانه ظرفیت تولید 20 دستگاه کلوت را داشته و قصد دارد این خودرو را در ابتدا با 20 درصد داخلی سازی راهی بازار کند و تا پایان سال جاری برنامه عرضه 1200 دستگاه از این خودرو را دارد. در سال آینده عمق داخلی سازی کلوت به 30 درصد افزایش پیدا خواهد کرد و تیراژ تولید آن به 2500 دستگاه افزایش می یابد.

مشخصات فنی کلوت مکث موتور +جدول

مکث موتور قصد دارد که در اواسط آبان فروش فوری کلوت را با موعد تحویل 30 روزه آغاز کند. بدین ترتیب در اواخر آذر باید شاهد تحویل اولین سری پیکاپ کلوت به مشتریان باشیم. مکث موتور هنوز قیمت دقیق کلوت را اعلام نکرده، ولی اظهار داشته که قیمتی زیر 800 میلیون تومان برای این خودرو در نظر گرفته است.

محصولات آینده مکث موتور

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد، مکث موتور بازوی آسیایی ماموت خودرو بوده و قصد همکاری و سرمایه گذاری مشترک با خودروسازان آسیایی را دارد. ولی منظور از خودروسازان آسیایی تنها برندهای چینی نبوده و این شرکت در حال مذاکره با خودروسازان دیگری به منظور همکاریست. ظاهرا مکث موتور قصد دارد تا پایان سال جاری دو اسیووی هم در رده قیمتی متوسط و ارزان به بازار ایران عرضه کند. همچنین در سال 1401 نیز مکث موتور دو اسیووی دیگر در بازه قیمتی پریمیوم به بازار ایران عرضه خواهد کرد. این شرکت در اواخر بهار 1401 نیز تصمیم به عرضه نسخه اتوماتیک کلوت با تغییر در ظاهر و مشخصات فنی کلوت مکث موتور نسبت به مدل دستی دارد که برای بسیاری از علاقه مندان، عرضه پیکاپ اتومات در ایران می تواند جالب توجه باشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=232681
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه