میهن صنعت :

مشكل اصلی در اجرای قانون منع تردد خودروهای فرسوده چیست؟

معاون عمرانی استانداری تهران گفت: مشكل اصلی اجرای قانون منع تردد خودروهای با سن بالا در هشت كلان شهر كشور اعتبار مالی و حجم بالای خودروهای فرسوده است.


به گزارش میهن صنعت به نقل از ایرنا، محمدرضا محمودی افزود: زمانی كه طرح جامع كاهش آلودگی هوای تهران در دستور كار قرار گرفت فقط برای تهران بود بنابراین از آنجا كه تعداد خودروهای سن بالا در تهران مشخص بود مشكلی احساس نمی شد زیرا صاحبان این خودروها می توانستند آنها را در بازارهای بزرگی مانند اصفهان، مشهد و یا تبریز بفروشند.
در طرح جامع كاهش آلودگی هوای هشت كلان شهر، سن خودروها به تناسب نوع و كاركرد آنها متفاوت تعیین شده است. در این طرح سن خودروهای سواری شخصی 20 سال، اتوبوس شهری هشت سال – برون شهری 12 سال، مینی بوس 10 سال، وانت بار 15 سال، تاكسی 10 سال، كامیون و كشنده 20 سال و موتورسیكلت هشت سال در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: اما این طرح به عنوان طرح كشوری برای هشت كلان شهر كشور به تصویب رسید یعنی بر اساس این طرح تردد خودروهایی با سن بالا در هشت كلان شهر از جمله تهران، اهواز، اراك، تبریز، مشهد، شیراز، كرج و اصفهان ممنوع شد كه این مساله حجم بالایی از خودرو را به خود اختصاص می دهد.
وی تاكید كرد: درست است كه در این طرح مشخص شده خودروهای با سن بالا می توانند در حاشیه كلان شهرها تردد كنند اما بدون شك بازار كافی نخواهند داشت به عنوان مثال شهری مانند نایین ظرفیت محدودی برای جذب این خودروها دارد.
وی با بیان اینكه در اجرای این طرح با حجم بالای خودروی فرسوده مواجه می شویم گفت: از طرفی به دلیل اجرای طرح جمع آوری خودروهای فرسوده در كشور مردم انتظار دارند به ازای خروج خودروی فرسوده خود از چرخه مصرف، از دولت پول دریافت كنند در حالی كه چنین بودجه ای وجود ندارد.
محمودی اظهار داشت: من برای حل این موضوع پیشنهاد می كنم تا مجلس قانونی را تصویب كند كه طول عمر خودرو در اسناد مالكیت آن قید شود و خریدار بداند كه چند سال می تواند از این خودرو استفاده كند و بعد از آن هیچ مسوولیتی متوجه دولت نیست و باید خودروی خود را به قبرستان خودروها بسپارد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=1995
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه