میهن صنعت :

مشکل جدی در کمبود اجرای طرح پزشک خانواده داریم

رئیس مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: در اجرای طرح پزشک خانواده، برای هر ۷۵۰۰ نفر یک مراقب و برای هر ۲۵۰۰ نفر یک پزشک در نظر گرفته شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  مصطفی رضایی گفت: مشکل جدی در کمبود اجرای طرح پزشک خانواده داریم  که پزشک خانواده جز یکی از برنامه های اصلی شهری است پوشش بالای ۲۰ هزار نفر است و اعتباری بالغ بر ۱۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای یک سال نیازمند است. بخشی را از این بودجه صندوق های بیمه گر می توانند تقبل کنند و بخشی دیگر باید در اعتبارات و منابع پایدار دیده شوند.

به گفته وی اگر چه مشکل جدی در کمبود اجرای طرح پزشک خانواده داریم  اما سعی وزارت بهداشت این بوده که طرح پزشک خانواده دچار چالش و وقفه نشود. در راستای اجرای طرح پزشک خانواده در مناطق شهری بر حسب اسناد بالادستی در حدود ۱۰ سال پیش این طرح در استان مازندران و فارس به صورت پایلوت اجرا شد.

او افزود: طبق برنامه ریزی قرار بود بعد از دو سال اجرای آزمایشی، طرح پزشک خانواده در تمام کشور اجرایی شود. موانع اعتباری و عدم همکاری در تامین اعتبارات و سازمان های بیمه گر چالش های جدی را داشت و در حال حاضر با بحث پزشک خانواده فاصله زیادی دارد.

او می گوید: در اجرای طرح پزشک خانواده، برای هر ۷۵۰۰ نفر یک مراقب و برای هر ۲۵۰۰ نفر یک پزشک در نظر گرفته و هزینه هایی مانند حقوق و دیگر موارد وجود دارند که اعتبارات لازم که صندوق های بیمه گر در این خصوص گذاشته اند کفایت نمی کنند.

رضایی افزود: برنامه پزشک خانواده از سال ۸۴ در مناطق روستایی شروع شده و سپس در فاز بعدی اجرای این طرح شهر های زیر ۲۰ هزار نفر نیز به آن اضافه شده اند و دسترسی قابل قبولی برای این مناطق ایجاد شده است. اگر هم کمبودهایی داشته باشیم از طریق نیروهای طرحی قابل جبران است.

او گفت: وزارت بهداشت پیگیر اجرای کامل پزشک خانواده شهری در قالب یک برنامه مشخص و تدریجی برای سایر استان ها و دانشگاه ها است./باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=250212
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه