میهن صنعت :

معاملات مسکن نصف پارسال!

میهن صنعت : مدیر پروژه طرح ساماندهی املاک و مستغلات کشور، از کاهش تعداد ثبت معاملات خرید و فروش مسکن از 14 تا 15 هزار معامله ( در روز ) در سال گذشته به حدود روزانه8 هزار معامله، در سال جاری در کل کشور خبر داد.

 

به گزارش میهن صنعت، محمدرضا اعوانی در گفت‌و‌گو با «قانون» با انتقاد از این که مردم تنها راه سرمایه‌گذاری مطمئن را، سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات می‌دانند گفت: شاید این نکته تکراری شده باشد، اما واقعیت آن است که تنها درایران مسکن به عنوان کالایی سرمایه‌ای تلقی می‌شود و تنها در کشور ماست که بحران مسکن آن طور که باید و شاید حل نشده است.

اعوانی، تورم ایجاد شده در بخش مسکن را حدود 40 درصد اعلام کرد و توضیح داد: تا زمانی که سایت‌های کلان اقتصادی سمت و سویی مشخص نداشته باشند، مشکلات بخش مسکن نیز به قوت خود باقی خواهند ماند. نگاهی به وضعیت بازار مسکن در کشور نشان می‌دهد حتی با گذر از فصل نقل و انتقالات مسکن هنوز تب افزایش قیمت‌ها در این بازار فروکش نکرده است؛ اما نکته قابل تامل آن است که این رکود تورمی‌بوده و به دلیل افت قدرت خرید بسیاری از دهک‌های متوسط و سطح پایین جامعه، توان خرید مسکن نیز کاهش پیدا کرده است. از سویی دیگر از آنجا که میان افزایش قیمت فروش و نیز افزایش اجاره بهای مسکن رابطه مستقیم وجود دارد و این دو تابع یکدیگر هستند کاهش توان مالی بسیاری از دهک‌های متوسط و روبه پایین جامعه موجب داغ شدن قیمت‌ها در بازار اجاره مسکن شده است.

به گفته مدیر پروژه ساماندهی املاک و مستغلات کشور در حال حاضر بازار اجاره نیز با افزایش چشمگیر، اما کاذب 30 درصدی رو به رو شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: دولت باید با تدوین برنامه‌ای، از جذابیت مالکیت مسکن بکاهد؛ مانند اتفاقی که در دیگر کشورها افتاده است.

وی در ادامه توضیح داد: گرچه این هیجانات کاذب برای مالکیت مسکن ناشی از عدم اطمینان به سیستم بانکی کشور برای خواباندن پول و دریافت سود و نیز بی اعتمادی به سیاست‌های پولی و مالی باشد.

 

نبود پشتوانه‌های مالی و ایده سرمایه‌گذاری در مسکن

 

«قانون» در ادامه خبر خود آورده است: در حال حاضر میزان نقدینگی در کشور از مرز 424 هزار میلیارد تومان عبور کرده است. از سوی دیگر کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی بر این باورند ضعف در عملکرد بورس و دیگر پشتوانه‌های مالی موجب افزایش حجم نقدینگی در کشور خواهد شد. از سوی دیگر تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که نقدینگی در ایران به صورت هیجانی دست روی کالاهایی برای سرمایه‌گذاری می‌گذارد که در دراز مدت توان مالی بسیاری از اقشار را برای خرید آن کالاها کاهش می‌دهد. برای مصداقی‌تر شدن این موضوع می‌توان به اتفاقات ماه‌های اخیر در بازار ارز اشاره داشت. اینکه با خبر افزایش قیمت دلار و ارز بسیاری از افراد که سرمایه‌های خود را در خطر می‌دیدند، به صورت کاملا هیجانی حاضر بودند تمام اموال خود را در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. همین اتفاق نیز هم اکنون در بازار مسکن رخ داده است. تحلیلگران اقتصادی معتقدند با هر روش ممکن باید مردم را به سرمایه‌گذاری در بورس، خرید اوراق مشارکت و سرمایه‌گذاری‌هایی از این دست تشویق کرد تا به این واسطه از التهاب در بازار مسکن کاسته شود.

مشاوران املاک چه می‌گویند

 

اظهار نظرهای مشاوران املاک مناطق مختلف تهران از وضعیت خرید و فروش و معامله در بازار مسکن تهران متفاوت است. عده‌ای بر این باورند که واحد‌هایی با متراژ کم خوب فروش می‌رود و عده‌ای دیگر نیز از معامله تنها دو تا سه واحد در ماه خبر می‌دهند. یکی از مشاوران املاک در منطقه ستارخان در خصوص وضعیت خرید و فروش ملک در این منطقه توضیح داد: این روزها بازار خرید مسکن خوب است.

 

وی در توضیح این گفته، ادامه داد: البته این واقعیت است که این روزها توان مالی مردم برای خرید مسکن کاهش داشته است اما به دلیل افزایش ناگهانی و بی‌ضابطه قیمت مسکن در مناطق مختلف از سوی مالکان، بسیاری از خریداران اگر توان خرید واحد آپارتمانی 100 متری را نداشته باشند، سعی می‌کنند 90 متری را از دست ندهند چراکه بر این باورهستند اگر این خرید را انجام ندهند تا ماه‌ آینده حتی توان خرید واحدی 50 متری را هم نخواهند داشت. به گفته این فعال در بازار مسکن به دلیل ایجاد جو روانی تورمی‌ در بازار مسکن بسیاری از متقاضیان مسکن در این بازار سر در گم شده و نگران کاهش توان مالی خود، برای تامین مسکن حتی از این هفته تا هفته دیگر هستند.

 

رونق در فروش واحدهای 50 تا 70 متری

 

به گفته مشاوران املاک این روزها بازار معامله واحد‌های 50 تا 70 متری داغ شده است. مردم بیشتر تمایل به خرید واحد‌های کوچک دارند تا به موقع فروش نیز تقاضای بیشتری برای آن باشد. گرچه همین مسأله نیز تا حدودی موجب شده رشد قیمت برخی از واحدهای با متراژ کم از واحد‌های بزرگ تر پیشی بگیرد. در حال حاضر قیمت یک واحد آپارتمان 70 متری در منطقه ستارخان، خیابان شادمان در حدود 300 میلیون تومان است اما فروشنده حاضر است این واحد را تا 280 میلیون تومان نیز به فروش رساند. این مشاور املاک همچنین توضیح می‌دهد: در بسیاری از موارد مالکان برای آنکه حاشیه سود ملک خود را از دست ندهند قیمتی بسیار بالا و بی‌شک کاذب را پیشنهاد می‌دهند تا جایی برای چانه‌زنی و تخفیف نیز داشته باشند. اما به دلیل آنکه قیمت‌ها بر اساس ارزش ملک و منطقه نیست، در واقع تخفیفی که از سوی مالکان داده می‌شود، به واقعی شدن قیمت ملک کمکی نمی‌کند. این مسأله در واقع ترفندی از سوی مالکان برای مجاب کردن خریدار است.

 

کسب و کار مشاوران املاک از سکه افتاد

 

در همین حال مشاور املاک دیگری در منطقه پونک به «قانون» گفت: در ماه جاری تنها سه معامله خرید و فروش انجام داده‌ام، این روزها رکود در بازار مسکن کسب و کار مارا هم از رونق انداخته است. این مشاور املاک ادامه داد: اغراق نیست اگر بگویم قیمت‌ها یک روز در میان تغییر می‌کند و تمام این تغییرات نیز در جهت افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن است. این فعال در بازار مسکن درخصوص کاهش توان مالی اقشار برای خرید مسکن توضیح می‌دهد: کسی که تا 2 تا 3 ماه پیش می‌توانست با رقمی‌در حدود 150 میلیون تومان واحدی 80 متری حتی در پایین ترین نقطه شهر خریداری کند الان با همان میزان نقدینگی زورش به خرید خانه‌ای 60 متری هم نمی‌رسد و اگر برسد باید مابقی را با وام پرداخت کند.

 

اگر هجوم نیاورند قیمت‌ها پایین می‌آید

این مشاور املاک همچنین معتقد است مردم با ولع دارو ندار خود را می‌گذارند، وام تهیه می‌کنند زیر بار قرض و قسط می‌روند تا مالک خانه شوند؛ اما واقعیت آن است اگر مردم مدتی ازخرید خانه منصرف شوند و رو به اجاره‌نشینی بیاورند قیمت‌ها تا حدودی شکسته خواهد شد؛ البته بعید می‌دانم این پیشنهاد عملی باشد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=9365
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه