میهن صنعت :

مقایسه بنزین پتروشیمی نوری و پالایشگاه ‌اراک/ بنزین پا‌ک‌ترین پالایشگاه‌ کشور سرطانزاست؟

میهن صنعت : مقایسه ریفرمیت موجود در بنزین پالایشگاه اراک و پتروشیمی نوری نشان می‌دهد اگر ریفرمیت پتروشیمی‌ها آلاینده است، ریفرمیت موجود در بهترین و به روزترین پالایشگاه کشور یعنی پالایشگاه اراک نیز سرطان زا و آلاینده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، پس از آنکه مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی اسناد منتشر شده درباره بنزین را مورد تایید قرار داد، این بار نیز اسناد دیگری از آنالیز بنزین تولیدی در پالایشگاه شازند اراک را منتشر می کنیم که نشان می دهد ریفرمیت موجود در بنزین این پالایشگاه دارای چه شاخصهای کیفی است.


همانطور که در تصویر بالا ملاحظه می شود بنزینی که در پالایشگاه شازند اراک تولید می شود دارای مشخصات متعددی است که در این گزارش قصد داریم تنها مشخصات ریفرمیت موجود در این بنزین (فلش قرمز) را مورد بررسی قرار دهیم.

در این سند مشخص شده که عدد اکتان ریفرمیت موجود در بنزین پالایشگاه اراک 98 و آروماتیک موجود در این ریفورمیت نیز 60.9 درصد است، هم چنین بنزن موجود در این ریفرمیت نیز 2.3 درصد و گوگرد موجود درآن trace (ناچیز) است.

از طرفی دیگر اگر به آنالیز ریفرمیت تولیدی در پتروشیمی نوری که تصویر آن در زیر مشخص است، توجه کنیم:

عدد اکتان این ریفرمیت 96.8، آروماتیک موجود در آن 51 درصد و بنزن ریفرمیت تولیدی در پتروشیمی نوری 2.09 درصد است.

اگر در مقام مقایسه برآییم مشاهده می شود که ریفرمیت موجود در بنزین پالایشگاه اراک از نظر شاخص کیفی تفاوت عمده ای با ریفرمیت تولیدی در پتروشیمی نوری نمی‌کند.

همانطور که در ابتدای این گزارش اشاره شد ریفرمیت به عنوان یکی از اجزاء بنزین تولیدی پالایشگاه اراک است که به لحاظ میزان درصد حجمی آروماتیک و بنزن از ریفرمیت اراک نسبت به ریفرمیت تولیدی در پتروشیمی برزویه بیشتر استفاده می شود.

درواقع باید گفت ریفرمیت یک جزء از بنزین تولیدی است که نقش اکتان افزایی دارد بنابراین اگر مسئولان سازمان محیط زیست و وزارت نفت ازسرطان زا بودن ریفرمیت پتروشیمی صحبت می کنند نباید ادعایی در خصوص پاک بودن و در حد استاندارد یورو 4 بودن بنزین تولیدی در پالایشگاه اراک کنند زیرا دوباره تاکید می شود که مشخصات ریفرمیت موجود در بنزین پالایشگاه اراک مشابه مشخصات ریفورمیت تولیدی در پتروشیمی نوری برزویه است.

و در انتها نیز یادآوری می شود که مسئولیت استانداردسازی بنزین قابل عرضه در جایگاه های سطح کشور برعهده شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی است و این شرکت براساس عناصر و اجزایی که در اختیار دارد باید بنزینی مطابق با استاندارد یورو4 را در سطح کشور عرضه کند.


فارس

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=50025
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه