«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

ملاقات با آریزو 5 فیس لیفت در پیست آزادی

حدود پنح سال پیش بود که مدیران خودرو سدان آریزو 5 فیس لیفت را به بازار ایران عرضه کرد که در دو نسخه دستی و اتوماتیک CVT با پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی قابل سفارش بود. در سال 1396 مدیران خودرو آریزو5 را بروزرسانی کرد که این اقدام در زمینه فنی صورت گرفت و پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ روی این خودرو نصب شده که تنها در نسخه اتوماتیک قابل سفارش بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  حدود پنح سال پیش بود که مدیران خودرو سدان آریزو 5 فیس لیفت را به بازار ایران عرضه کرد که در دو نسخه دستی و اتوماتیک CVT با پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی قابل سفارش بود. در سال 1396 مدیران خودرو آریزو5 را بروزرسانی کرد که این اقدام در زمینه فنی صورت گرفت و پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ روی این خودرو نصب شده که تنها در نسخه اتوماتیک قابل سفارش بود.

حال که آریزو5 بیش از 20 هزار دستگاه در بازار ایران فروش داشته، مدیران خودرو دست به فیس لیفت این خودرو زده و تغییراتی را در بخش ظاهری و فنی در این خودرو اعمال کرده است. فرصتی پیش آمد تا با آریزو5 فیس لیفت در پیست آزادی ملاقاتی داشته باشیم که در ادامه تجربه مختصر رانندگی با این خودرو را بازگو می کنیم.

تغییرات ظاهری آریزو5 فیس لیفت

در برخورد اول شاید متوجه تغییر ظاهری آریزو5 فیس لیفت نسبت به مدل پیشین نشوید؛ ولی با کمی دقت متوجه تغییر دیزاین جلوپنجره این خودرو می شوید که طرحی کهکشانی مانند داشته که مشابه با سایر محصولات فعلی مدیران خودرو است. همچنین ورودی هوای قسمت پایینی سپر نیز تغییر کرده و مدیران خودرو در این نسخه فیس لیفت از رینگ های آلیاژی با دیزاین جدیدی استفاده کرده است.

تغییرات کابین

ملاقات با آریزو 5 فیس لیفت در پیست آزادی

در حالی که تغییرات ظاهری آریزو5 فیس لیفت به همین موارد ذکر شده محدود شده، عمده تغییرات در کابین صورت گرفته و تقریبا با کابین با دیزاینی جدید رو به رو هستید. داشبورد آریزو5 فیس لیفت به طور کلی تغییر کرده و داشبوردی دیجیتالی مشابه با آریزو6 که فعلا سدان پرچمدار مدیران خودرو محسوب می شود، برای این خودرو نصب شده است. البته قسمت بالایی داشبورد آریزو5 حالتی چرمی مانند آریزو6 نداشته و به صورت پلاستیکی با تریم شبه دوخت طراحی شده است. یک تریم شبه فیبر کربنی بافت دار روی رودری ها و قسمت هایی از داشبورد دیده می شود که طراحی داشبورد را از سادگی خارج کرده است.

ترند امروزی در طراحی کابین، استایل مینیمال و به دور از کلیدهای فیزیکی تا حد ممکن است که آریزو5 دقیقا از این سبک طراحی پیروی کرده و علاوه بر یک نمایشگر هشت اینیچی دیجیتالی که برای سیستم مالتی مدیا در میان داشبورد نصب شده، یک پنل دیجیتالی لمسی برای تنظیم سیستم تهویه به همراه دو ناب چرخشی طراحی شده اند که دیزاین این قسمت مشابه محصولات آئودی اجرا شده است. لازم به ذکر است که ابعاد نمایشگر این خودرو یک اینچ نسبت به نسخه پیشین رشد داشته و رهیاب نیز به آن اضافه شده که در نسخه پیشین وجود نداشت.

ملاقات با آریزو 5 فیس لیفت در پیست آزادی

طراحی غربیلک فرمان نیز به طور کامل تغییر کرده و مدرنتر از نسخه پیشین است؛ همچنین این نسخه دیگر به جای فرمان هیدرولیک، از سیستم فرمان برقی بهره می برد که در سرعت های پایین نرمی بیشتر و در سرعت های بالا دقت عمل بیشتری نسبت به فرمان هیدرولیک دارد. طراحی نمایشگر پشت فرمان نیز به طور کامل نسبت به مدل قبلی آریزو5 تغییر کرده و زیباتر شده است.

طراحی کنسول میانی هم به طور کامل نسبت به مدل قبل دگرگون شده و از شیفتر دنده گرفته تا کلیدهای اطراف آن به طور کلی تغییر کرده و حالتی مدرن و شکیلتر به خود گرفته اند. یکی از تغییرات دیگر آریزو 5 فیس لیفت نسبت به مدل قبل سیستم ترمز پارک برقی و اتوهلد بوده که از جمله تغییرات استفاده شده در بسیاری از خودروهای روز دنیاست. ترمز پارک برقی این خودرو تنها در شرایطی به صورت اتوماتیک خلاص می شود که کمربند ایمنی راننده بسته شده باشد. در ردیف عقب نیز برای سرنشینان عقب دریچه سیستم تهویه و یک پورت USB تعبیه شده است. در کنسول میانی یک تریم مشکی پیانویی اجرا شده که زیبایی طراحی این قسمت را دوچندان کرده است.

مشخصات فنی و تجربه رانندگی کوتاه آریزو 5 فیس لیفت

ملاقات با آریزو 5 فیس لیفت در پیست آزادی

مدیران خودرو همچنان از پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر AVL اتریش با سیستم توربوشارژ هانیوال در آریزو5 استفاده می کند. این پیشرانه قادر به تولید 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور است. تنها تغییر فنی صورت گرفته در آریزو5 فیس لیفت، نصب گیربکس CVT 9 سرعته مشابه نمونه نصب شده برای آریزو6 است که قطعا دید شما را نسبت به خودروهای مجهز به گیربکس CVT که پیشتر تجربه رانندگی با آنها را داشتید تغییر می دهد.

ملاقات با آریزو 5 فیس لیفت در پیست آزادی

در حالیکه پیشرانه آریزو5 فیس لیفت نسبت به نسخه قبل تغییری نداشته، ولی شتابگیری آن به لطف نصب این گیربکس CVT 9 سرعته به جای CVT قدیمی قبل بهبود داشته و یکی از نکات مثبت آن حذف صدای زوزه مانند رایج گیربکس های CVT در این خودروست. به طور کلی نصب این گیربکس باعث شده شتابگیری یکنواختتری را تجربه کنیم و همچنین در سرعت های بالاتر نیز می توان سبقت گیری مطمئن تری داشته باشیم. مدیران خودرو هنوز آمار دقیق شتاب صفر تا 100 آریزو5 فیس لیفت را اعلام نکرده و ما هم در روز تست موفق به اندازه گیری دقیق آن نشدیم؛ ولی یقینا نسبت به نسخه پیشین بهبود داشته است

ملاقات با آریزو 5 فیس لیفت در پیست آزادی.

عملکرد سیستم ESP آریزو5 در پیست کاملا رضایتبخش و مطمئن بود و به عقیده ما نسبت به نسخه پیشین بهتر هم شده بود و به طور کامل مانع از انحراف و واژگونی خودرو می شد. سیستم ترمز نیز با وجود فشارهای پی در پی که توسط اصحاب رسانه در روز تست به خودرو وارد شد عملکرد رضایتبخشی از خود نشان داد.

سخن پایانی

به طور کلی آریزو5 را می توان سدانی جمع و جور با تجهیزات رفاهی مناسب، کابینی بسیار جادار به نسبت ابعاد، طراحی زیبا در نمای بیرونی و کابینی مدرن با پیشرانه و گیربکس مطمئن و هماهنگ دانست که تغییرات اعمال شده در این مدل فیس لیفت محبوبیت آن را یقینا بیشتر خواهد کرد. مدیران خودرو قصد دارد که آریزو5 فیس لیفت جدید را با قیمتی در حدود 700 میلیون تومان طی یک تا دو ماه آینده به بازار عرضه کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=229703
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه