«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

ملاقات با فونیکس آریزو 6 پرو در پیست

روز گذشته مدیران خودرو یک تست درایو برای اصحاب رسانه در پیست آزادی تدارک دیده بود و فرصتی ایجاد شد تا بتوانیم با فونیکس آریزو 6 پرو از نزدیک ملاقاتی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  مدیران خودرو از مدت ها پیش اعلام کرده بود که سومین عضو برند فونیکس یعنی آریزو 6 پرو را در اوایل سال 1401 رونمایی و عرضه می کند. آریزو 6 پرو یک سدان سایز متوسط لوکس بوده که قرار است تحت برند لوکس فونیکس مدیران خودرو به بازار عرضه شود. این خودرو در واقع نسخه بروزرسانی شده و ارتقا یافته مدل قبلی آریزو 6 محسوب شده که طراحی مدرن تر، کابینی زیباتر، لوکس تر و با کیفیت تر با مشخصات فنی یکسانی دارد. روز گذشته مدیران خودرو یک تست درایو برای اصحاب رسانه در پیست آزادی تدارک دیده بود و فرصتی ایجاد شد تا بتوانیم با فونیکس آریزو 6 پرو از نزدیک ملاقاتی داشته باشیم.

با وجود اینکه بازار خودرو از کراس اوورها مملو شده، اما هنوز سگمنت خودروهای سدان به ویژه سدان های سایز متوسط لوکس فضا برای رشد دارد. مدیران خودرو با عرضه فونیکس آریزو 6 پرو قصد جذب طرفداران سدان های لوکس را به این محصول دارد. به جرات می توان گفت که آریزو 6 پرو در شرایط فعلی لوکس ترین سدان چینی و همچنین لوکس ترین سدان صفر کیلومتر بازار ایران محسوب می شود و می تواند رقیبی سرسخت برای سدان های وارداتی باشد.

طراحی ظاهری

ملاقات با فونیکس آریزو 6 پرو در پیست

فونیکس آریزو 6 پرو در نمای ظاهری تغییراتی را در راستای مدرن تر شدن نسبت به نسل قبلی به خود دیده است. این خودرو در نمای جلو چراغ های مدل قبلی آریزو 6 را حفظ کرده. اما جلوپنجره ای جدید با سپری متفاوت برای این خودرو نصب شده که چهره آن را مدرن تر و لوکس تر جلوه می دهد. آریزو 6 پرو فاقد جلوپنجره طرح کهکشانی مدیران خودرو بوده و به جای آن یک جلوپنجره با خطوط کرومی افقی برای این خودرو نصب شده که لوگوی فونیکس در میان آن خودنمایی می کند.

در نمای جانبی سطح تغییرات اعمال شده نسبت به آریزو 6 بسیار کم بوده و خطوط بدنه هیچ تغییری نداشته و همان رینگ های 17 اینچی آلیاژی نسخه قبل برای این مدل هم نصب شده است. اما دیزاین رکاب خودرو مقداری تغییر کرده است. قسمت عقب جاییست که بیشترین تغییرات ظاهری در آن اعمال شده است. در این قسمت شاهد تغییر دیزاین چراغ ها هستیم. با وجود اینکه چراغ های عقب آریزو 6 پرو سرتاسری نیست، اما به وسیله یک تریم شیشه ای دودی به یکدیگر متصل شده اند و دیزاینی مطابق با ترند روز دارد. سپر عقب هم بازطراحی شده و در قسمت پایینی آن دو خروجی اگزوز مصنوعی طراحی شده که ای کاش واقعی بود. اما متاسفانه این خروجی های اگزوز مصنوعی هم یک ترند طراحی شده و خودروسازان سطح یک دنیا نیز از آن استفاده می کنند!

آریزو 6 پرو یک سدان سایز متوسط (سگمنت C) بوده و دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4710، 1825 و 1420 میلی متر است. فاصله بین دو محور این خودرو هم 2670 میلی متر بوده که کابینی جادار را برای این خودرو به ارمغان می آورد.

طراحی کابین

ملاقات با فونیکس آریزو 6 پرو در پیست

سطح تغییرات درون کابین آریزو 6 پرو به مراتب نسبت به نمای بیرونی بیشتر است. شاید قالب کلی رویه داشبورد مشابه با نسخه معمولی آریزو 6 باشد، اما سایر قسمت های آن به طور کلی تغییر کرده اند. در مقابل راننده یک غربیلک فرمان جدید D شکل قرار دارد که روی آن کلیدهای مربوط به تنظیم کروز کنترل و سیستم صوتی قرار دارند. در پشت فرمان هم دیگر خبری از نشانگرهای عقربه ای نیست و یک نمایشگر دیجیتالی 10.25 اینچی نصب شده است. در میان داشبورد هم یک نمایشگر دیجیتالی لمسی 10.25 اینچی برای سیستم مالتی مدیا و سرگرمی با طراحی متفاوت از نسخه معمولی آریزو 6 نصب شده است.

رویه داشبورد خوشبختانه از جنس پلاستیک نرم با کیفیت بوده و یک رد دوخت هم برای آن طراحی شده که حس خوبی به سرنشینان و راننده می دهد. در نیمه داشبورد یک تریم چرم مصنوعی دو رنگ مشکی و قرمز اجرا شده که همین تریم در رودری ها و تودوزی صندلی ها نیز اجرا شده است. در برخی از قسمت های داشبورد یک تریم مشکی پیانویی هم دیده می شود. در کنسول میانی دیگر خبری از شیفتر دنده مکانیکی نیست و یک شیفتر دنده الکترونیکی شیفت بای وایر برای آریزو 6 پرو نصب شده که طراحی آن دقیقا مشابه با نمونه نصب شده روی تیگو 8 پرو و تیگو 7 پرو است.

صندلی های آریزو 6 پرو در ردیف جلو طراحی پریمیومی دارند و راحتی سرنشین و راننده هنگام نشستن روی آنها تضمین شده است. در ردیف عقب هم فضای سر و پا برای افراد با قد 185 سانتی هم مناسب بوده و محدودیت فضا در این قسمت حس نمی شود. همچنین دریچه مجزا برای سیستم تهویه ردیف دوم به همراه یک پورت USB لحاظ شده است.

 

مشخصات فنی

فونیکس آریزو 6 پرو از نظر مشخصات فنی نسبت به نسخه قبلی هیچ تغییری نکرده است. این خودرو هم مانند عمده خودروهای چینی از یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ چهار سیلندر بهره می برد. این موتور توسط شرکت AVL اتریش طراحی شده و امتحان خود را روی سایر محصولات مدیران خودرو پس داده است. موتور 1.5 لیتری آریزو 6 پرو قادر به تولید 147 اسب بخار قدرت و 220 نیوتن متر گشتاور است. این نیرو توسط یک گیربکس اتوماتیک CVT 9 سرعته با قابلیت تعویض این دنده های شبیه سازی شده به چرخ های جلو منتقل می شود.

ملاقات با فونیکس آریزو 6 پرو در پیست

 

تجربه رانندگی

آریزو 6 پرو یک سدان لوکس خانوادگی بوده و نباید چندان انتظار سواری اسپرت را از این خودرو داشت. با این وجود آریزو 6 پرو در پیست هم شما را ناامید نمی کند. علی رغم دمای بالای هوا و فشارهای متعددی که اصحاب رسانه به این خودرو وارد کرده بودند، عملکرد فونیکس آریزو 6 پرو در پیست افت چندانی نداشت. با توجه به اینکه همین ترکیب موتور و گیربکس روی نسخه قبلی آریزو 6 و همچنین آریزو 6 فیس لیفت مدیران خودرو هم نصب شده، می توانستیم عملکرد آریزو 6 پرو را در پیست آزادی پیش بینی کنیم. شتابگیری و سواری آن نسبت به نسخه قبلی آریزو 6 تفاوتی نکرده و همچنان آریزو 6 پرو را می توان یکی از سریع ترین سدان های لوکس رده متوسط بازار ایران دانست.

به لطف عایق بندی خوب کابین نفوذ صدای موتور به خصوص در دورهای بالا به داخل کابین کمتر از نسخه قبلی آریزو 6 شده است. موتور و گیربکس آریزو 6 پرو کاملا با یکدیگر هماهنگ هستند. آریزو 6 پرو هم در شتابگیری اولیه و هم در شتابگیری ثانویه عملکرد قابل قبولی دارد و با وجود دمای بالای هوا تقریبا در محدوده 10 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت می رسد که با توجه به وزن و توان موتور این خودرو عملکرد قابل قبولی محسوب می شود.

فرمان پذیری آریزو 6 پرو در پیست و در پیچ های تند کاملا رضایتبخش بود و به دلیل نصب جدیدترین ورژن سیستم کنترل پایداری بوش روی این خودرو می توان اظهار کرد که پایداری آن در پیچ ها حتی در صورت ورود با سرعت بالا مقداری نسبت به نسخه قبل بهتر شده است. سیستم کنترل پایداری الکترونیکی آریزو 6 پرو به خوبی با کنترل دریچه گاز و درگیر کردن سیستم ترمز در پیچ های تند مانع از سر خوردن و انحراف قسمت عقب این خودرو می شد. آریزو 6 پرو مانند عمده خودروهای جلومحرک در پیست مشکل کم فرمانی دارد. اما بد نیست یادآوری کنیم که این خودرو یک سدان لوکس بوده و برای پیست و عملکرد اسپرت طراحی نشده است.

ملاقات با فونیکس آریزو 6 پرو در پیست

 

امکانات ایمنی و رفاهی

هدف مدیران خودرو از عرضه فونیکس آریزو 6 پرو جذب مشتریان لوکس پسند است. این خودرو لوکس ترین سدان مدیران خودرو و لوکس ترین سدان چینی بازار ایران محسوب شده و تجهیزات رفاهی و ایمنی کاملی برای آن لحاظ شده است.

فونیکس آریزو 6 پرو در یک تیپ توسط مدیران خودرو عرضه شده و دارای امکانات ایمنی مانند شش کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، چراغ روشنایی در روز، سنسور نور، دوربین دید 360 درجه، سنسور دنده عقب، دوربین دنده عقب، اتوهلد، ترمز پارک برقی، کروز کنترل، رادار نقطه کور، هشدار خروج از خط و هشدار برخورد از کنار و پایش فشار باد تایر است. پرچمدار سدان های مدیران خودرو در زمینه تجهیزات رفاهی هم دست پر بوده و دارای سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، کلیدهای کنترلی روی فرمان، نمایشگر دیجیتالی 10.25 اینچی در پشت فرمان، نمایشگر دیجیتالی 10.25 اینچی میان داشبورد، شارژر بدون سیم تلفن همراه، گرمکن دو حالته صندلی های جلو، سانروف برقی، صندلی برقی راننده قابل تنظیم در 6 جهت با قابلیت تنظیم گودی کمر، قابلیت اشتراک گذاری اطلاعات تلفن همراه روی نمایشگر، سیستم تهویه اتوماتیک با دریچه برای سرنشینان عقب، آینه های تاشو برقی، نورپردازی داخل کابین در 64 رنگ، سیستم صوتی با 6 بلندگو و امکان روشن کردن خودرو از راه دور و چراغ بدرقه و … است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=247141
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه