وزیر صمت در صحن علنی مجلس:

می‌توانستم کارهای ویترینی انجام دهم و عوام فریبی کنم اما وقت خود را برای اصلاح ساختار اختصاص دادیم/ هیچ واحد تولیدی به دلیل کمبود ورق و فلزات دچار مشکل نیست/ شراکت مردم در انفال برای اولین بار

وزیر صمت با بیان اینکه ما را نه به لحاظ وضع موجود بلکه به لحاظ حرکت، جهت و سرعت ارزیابی کنید، گفت: ما به روزمرگی دچار نشدیم، من خیلی می‌توانستم کارهای ویترینی انجام دهم و عوام فریبی کنم اما وقت خود را برای اصلاح ساختار اختصاص دادیم چرا که تا ساختارها را اصلاح نکنیم فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تمدن نوین اسلامی محقق نخواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، سید رضا فاطمی امین در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان پاسخ به سؤالات وکلای ملت، اظهار داشت: سؤالاتی که مطرح شد چندبعدی است لذا ما باید در بخش صنعت معدن و تجارت به این موضوع بپردازیم که دچار چه مسائلی هستیم.

وی با بیان اینکه در این بخش 14 مسئله را شاهد هستیم، ادامه داد: یکی از این مسائل عدم ثبات قوانین و متغیرهای اقتصادی، پایین بودن بهره وری، تورم بالا، پیروی قیمت های داخلی از نرخ ارز و سهم بالای قاچاق از این جمله هستند. البته من نمی خواهم به همه موارد اشاره کنم چرا که همه اینها مسائل ریشه ای هستند که بر روی یکدیگر انباشته شده اند.

فاطمی امین اظهار داشت: در دولت قبل، در طول چهار سال، وزارت صمت، پنج وزیر و سرپرست داشته است، با مسائل گسترده و انباشته شده و ریشه‌ای مواجه هستیم اما مدیریت‌ها ثبات ندارد و نبود ثبات در مدیریت موجب حل نشدن ریشه‌ای مشکلات می‌شود.

وی با اشاره به مباحث مربوط به بازار، تصریح کرد: اگر نرخ تورم را ملاحظه کنیم در طی ۵۰ سال گذشته همیشه تورم وجود داشته است. در چند سال گذشته این تورم به بالای۳۰ درصد افزایش یافته و این تورم ساختاری است و مسئله‌ای نیست که بتوان به راحتی با کارهای جزئی آن را برطرف کرد بلکه نیاز است به سمت اصلاح ساختاری پیش برویم که یکی از موارد اصلاح ساختاری، قیمت دلار است.

وی با بیان اینکه از 3 راه اقتصاد کشور تحت تاثیر قرار می‌گیرد؛ ادامه داد: نکته اول اینکه وقتی قیمت دلار افزایش می یابد، قیمت‌ کالا نیز بیشتر می‌شود و مواد اولیه افزایش پیدا می‌کند و قیمت تولید داخلی بیشتر می‌شود.

وزیر صمت خاطرنشان کرد: نکته دوم که بسیار پنهان است و کمتر به آن توجه می‌شود این است که با دست خودمان در قوانین و مقررات خودمان و با سازوکار داخلی قیمت‌های داخلی را به دلار متصل کرده‌ایم.

 

هر وقت قیمت ارز افزایش یافته نرخ تورم نیز افزایش یافته است

فاطمی امین با بیان اینکه وقتی قیمت دلار افزایش می یابد، قیمت‌ها در پتروشیمی هم بیشتر می‌شود، افزود: به عنوان مثال ۶۰ درصد قیمت بطری آب مواد پتروشیمی است. جنگ روسیه و اوکراین منجر به افزایش قیمت گاز و نهایتا قیمت پت شده است. پس تا این روندها و اتصالی که خودمان به ارز را ایجاد کردیم، حل نکنیم، تورم ما حل نمی‌شود. یک نوع تورم دیگر نیز ناشی از تورم انتظاری است که وقتی قیمت ارز افزایش می‌یابد مردم به دنبال حفظ ارزش پول هستند و به نوعی به سمت حفظ ارزش پول خود می‌روند بنابراین هر وقت قیمت ارز افزایش پیدا کرده، نرخ تورم هم افزایش پیدا کرده است.

وی اظهار داشت: اگر بخواهیم وضعیت را درمان کنیم هرچند بازرسی از فروشگاه‌ها لازم است اما صرفا این کارمسئله را حل نمی‌کند و باید اقدامات ریشه‌ای انجام شود. در کشور ۱۴ بازار مهم وجود دارد که اگر این ۱۴ بازار را اصلاح نکنیم، وضعیت تغییری نخواهد کرد. از این تعداد بازارها ۴ بازار به وزارت صنعت، معدن و تجارت مربوط است که شامل بازار کالاهای منبع پایه، بازار کالاهای واسطه‌ای و نهایی، بازار خدمات عمومی و بازار ماشین آلات و تجهیزات است.

وی گفت: در بازار و تولید یک مسئله گرانی و یک موضوع گران فروشی داریم، در برخی جاها باید جلوی گرانفروشی و در برخی مواقع باید جلوی گرانی را بگیریم؛ چون گرانی در حلقه‌های اولیه باعث افزایش قیمت در حلقه‌های بعدی خواهد شد. لذا اولین کار برای تنظیم بازار و مدیریت تورم این است که در صنایع بالادستی قیمت ها را مدیریت کنیم و به گونه ای عمل نشود که یک افزایش قیمتی به حلقه های بعدی تسری پیدا کند. بنابراین اولویت این است که به سمت بازار فولاد، بازار پتروشیمی و بازار محصولاتی برویم که افزایش قیمت آنها، افزایش قیمت بعدی را انجام می دهد.

وی با بیان اینکه گردش مالی صنایع فولادی 550 همت است، افزود: بازار صنایع معدنی هزار همت است، قیمت‌های جهانی در دو سه ماه گذشته به شدت افزایشی شدند اما قیمت ورق، میلگرد و شمش در ایران ثبات داشت. در دی ماه سال گذشته گاز بخش عمده ای از واحدهای فولادی قطع شد و از طرفی قیمت ارز افزایش پیدا کرد اما همچنان شاهد ثبات نرخ فولاد هستیم و این به منزله اصلاح سازوکارهاست؛ بدون اینکه یک پرونده تعزیراتی شکل بگیرد و بدون آنکه بخواهیم بازرسی کنیم. یعنی قواعد و مقرراتی وضع کردیم و ساختار بازار پایه را اصلاح کردیم و بازار فولاد همانند موم در دست‌ ماست.

تورم لوازم خانگی کمتر از نصف تورم کشور است

فاطمی امین در ادامه به بازار لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: تا شهریور سال 1400 نمودار لوازم خانگی نمودار افزایشی است اما از شهریور و مهر به بعد ثابت می شود و افزایش بسیار اندکی دارد. تورم لوازم خانگی کمتر از نصف تورم کشور است.

حرکت به سمت مالیات سود مازاد
وزیر صمت اظهار داشت: این یعنی اقداماتی انجام شده و این اقداماات با اعمال سازوکارهایی شکل گرفته است. البته نقص‌هایی هم داریم که باید به سمت قانون گذاری حرکت کنیم؛ در دنیا مالیات سود مازاد داریم که اجرایی می شود و ما داریم آماده می‌کنیم به مجلس ارائه شود و آن درمان اساسی تورم است.

وی در مورد پشتیبانی از صنعت، تاکید کرد: حوزه صنعت باید در 3 حوزه بخش فروش، سرمایه در گردش و مواد اولیه مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرد. اگر می‌خواهیم سطح تولید در وضع مناسب قرار گیرد باید برای بازار، سرمایه‌ در گردش و مواد اولیه فکر کنیم.

 

هیچ واحد تولیدی به دلیل کمبود ورق و فلزات دچارمشکل نیست

وی با بیان اینکه هیچ واحد تولیدی به دلیل کمبود ورق و فلزات دچار مشکل نیست اما در پتروشیمی دچار مشکل هستیم که باید اصلاح کنیم.

 

70 درصد تسهیلات بر مبنای صورتحساب سامانه جامع تجارت پرداخت می شود

فاطمی امین با اشاره به مسائل مربوط به سرمایه در گردش، افزود: در مورد سرمایه در گردش 2 اقدام را انجام دادیم و نمی توانیم در قالب وزارت صمت نظام بانکی را اصلاح کنیم؛ نظام بانکی یک چالش است و همه ما این را می‌دانیم اما چه باید کرد؛ ما دو طرح بسیار مؤثر آغاز کردیم. یکی اینکه تسهیلاتی که به واحدهای تولیدی پرداخت می شود به جای اینکه به طور مستقیم به خودشان داده شود برمبنای صورتحساب سامانه جامع تجارت به حساب فروشنده واریز می شود لذا با این اقدام از انحراف منابع جلوگیری می شود و همه منابع موجود به نحو بهتری استفاده می شود. این کار در سال گذشته آغاز و اجرایی شد و هفته گذشته مصوب شد 70 درصد تسهیلات از این طریق پرداخت شود.

 

شراکت مردم در انفال برای اولین بار

وی با تاکید بر اینکه در حوزه سرمایه‌گذاری کارهای بسیار گسترده‌ای انجام شده است، به کارهای انجام شده در حوزه معد اشاره و تصریح کرد: در حوزه معدن 9 اقدام بسیار مهم اتفاق افتاد که یکی ازآنها واگذاری معادن به نفع مردم است؛ برای اولین بار در معدن مس جانجا که معدنی بسیار بزرگ است وقتی می‌خواستیم مزایده برگزار کنیم، اعلام کردیم کسی برنده مزایده می شود که 40 درصد از سهام معدن را به مردم دهد. این مزایده برگزار شد؛ الحمدالله کار اجرایی شد؛ این برای اولین بار است که مردم در انفال شریک شوند.

 

قوانین متناقض حوزه معدن طی روزهای اخیر تنقیح شد

فاطمی امین درباره دریافت حقوق دولتی معادن نیز خاطرنشان کرد: بسیاری از فسادها و ناکارآمدی‌های حوزه معدن مربوط به نحوه دریافت حقوق دولتی است. نکات متعددی وجود دارد که به آن اشاره نمی‌کنم. بیش از 300 مقرره، بخشنامه و دستورالعمل داریم که متناقض همدیگر در حوزه معدن هستند و این باعث کندی کار، دیوان سالاری و خدای نکرده سوءاستفاده در اقتصاد شده است. یکی از کارهایی که روزهای اخیر انجام شد اینکه تمامی این قوانین و مقررات تنقیح شد و به نوعی نهایی شد که کار انجام شود.

 

افتخار به برنامه‌محور بودن صمت

فاطمی امین در بخش دیگری از صحبت های خود در تشریح عملکرد وزارت صنعت، گفت: یکی از اقداماتی که ما در وزارت صنعت به آن افتخار می کنیم برنامه داشتن و ارائه گزارش است. گزارش های سه ماه یکبار وزارتخانه را به همه نمایندگان ارسال کرده ایم

پای هر قولی که دادیم هستیم

وی اظهار داشت: گزارش سه ماهه دوم نیز اخیرا ارائه شده و ریز کارهای ما مشخص است و پای هر قولی که دادیم پای آن هستیم و اگر نتوانیم اجرا کنیم می‌گوییم به این دلایل؛ ولی تا الان قول‌هایی که دادیم را اجرا می‌کنیم. بعضا گفته می شود وزرا وعده می‌دهند، این یعنی برنامه داشتن. اگر من هیچ عددی نمی گفتم و گرد صحبت می کردم قابل پیگیری نبود. اینکه ما در جلسه رای اعتماد در برنامه های خود اعداد و رقم اعلام کردیم یعنی اینکه می خواهیم پاسخگو باشیم و این پاسخگویی را در دو گزارش فصلی انجام دادیم.

 

برنامه 2 ساله برای صنعت خودرو داریم

وزیر صمت با اشاره به وضعیت خودرو، تصریح کرد: خودرو مسئله امروز و یا دیروز نیست چرا که 40 سال است با این چالش مواجه هستیم. بنابراین یک برنامه 2 ساله برای صنعت خودرو داریم.این برنامه دوساله مرحله بندی شده است.خوشحالم خدمت شما عرض کنم که هفته گذشته تا 18 خرداد ماه امسال نسبت به سال قبل عرضه خودرو 35درصد افزایش یافته است. تعداد خودروهای ناقص ۱۸ خرداد سال قبل ۱۳۵ هزار دستگاه بود که امسال در همین تاریخ ۴۸ هزار دستگاه است؛ تولید روزانه ایران خودرو به بیش از ۲ هزار و ششصد دستگاه در روز و سایپا به بیش از ۱۸۰۰ دستگاه در روز رسیده است . جناب آقای رییس جمهور دستور ویژه ای را در 11 اسسفندماه صادر کردند که ما موبه مو آنرا اجرا کردیم

فاطمی امین با بیان اینکه وضعیت صنعت خودرو وضعیت مطلوبی ندارد اما روند مطلوبی دارد، تاکیدکرد: به لحاظ کیفیت، قیمت و کمبود دچار چالش هستیم ولی این کار در حال انجام است.

دچار روزمرگی نشده ایم

فاطمی امین اظهار داشت: از شما نمایندگان محترم خواهش دارم ما را به لحاظ وضع موجود ارزیابی نکنید، ما را به لحاظ حرکت، جهت و سرعت ارزیابی کنید. تورم موجود و وضعیت صنایعی که داریم محصول امروز و دیروز نیست. ما باید به حرکت، سرعت و جهت توجه کنیم . ادعای ما این است و در این گزارش هم آمده و قابل تحلیل و بررسی است، ما به روزمرگی دچار نشدیم، من خیلی می توانستم کارهای ویترینی انجام دهم و عوام فریبی کنم اما وقت خود را برای اصلاح ساختار اختصاص دادیم چرا که تا ساختارها را اصلاح نکنیم فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند تمدن نوین اسلامی محقق نخواهد شد.

وی ادامه داد: سختی ما در کار وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که در یک حوزه بسیار متنوع خودرو، پوشاک، مواد غذایی، فولاد و صادرات هیچ وزارتخانه چنین تنوع موضوعاتی ندارد.

وزیر صنعت گفت: در وزارتخانه‌ای با این همه تنوع دچار روزمرگی نشدیم و به اصلاح ساختاری توجه کردیم و این اصلاح ساختاری است که مسائل ما را انشالله حل خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات مردم همه ما را رنج می‌دهد، اظهار داشت: شما نمایندگان محترم بیش از ما با مردم مواجه هستیدو گرانی ها و بیکاری ها را لمس میکنید. خود بنده وقتی سر یک چهارراه کودک را می‌بینم و یا مشکلات خانواده‌ای را متوجه می‌شوم برای حل مشکلات شان توان بیشتری صرف می‌کنم.

وی افزود: اگر بگوییم ما در دولت مردمی شبانه روز در پی حل مسائل هستیم، اغراق نکرده ایم اما نکته مهم اینجاست که باید همدلی و همراهی بین دولت و مجلس وجود داشته باشد تا این کار بتواند موفق باشد.امیدواریم به فضل الهی و با تلاشی که در حال انجام است بتوانیم بسیاری از مسائلی که در اقتصادی کشور وجود دارد را حل و فصل کنیم.

وزیر صمت با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه معدن، گفت: به لحاظ اکتشاف در معدن خیلی عقب هستیم اما در زمینه شناسایی ذخایر معدنی اقدامات خوبی را انجام دادیم. اگر بخواهیم سهم معدن افزایش یابد و حتی از نفت پیشی بگیرد، باید ذخایر را شناسایی کنیم که در این راستا حرکت می‌کنیم.

وی افزود: معدن بخشی بسیار مهم است که از بسیاری جهات مغفول مانده است و یکی از موضوعات دریافت حقوق دولتی بود امسال 2 برابر سال گذشته برنامه ریزی کردیم که حقوق دولتی دریافتی کنیم سال گذشته 19 هزار میلیارد اما امسال 40 هزار میلیارد برنامه ریزی کرده ایم که دریافت کنیم.

وزیر صمت بیان کرد: یکی از اقدامات مهم مردمی سازی معادن بود و اکتشاف هم امری مهم است؛ به لحاظ اکتشاف بسیار عقب هستیم. از سال گذشته طرحی را آغاز کردیم 450 پهنه کشور، هر پهنه 625 کیلومتر و از خراسان جنوبی به شناسایی ذخایر شروع کردیم. خیلی جای تاسف است که نمی‌دانیم چه داریم و تا کی باید این وضع ادامه داشته باشد. اگر بناست معدن پیشران باشد اولین قدم آن شناسایی ذخایر است. دومین قدم نیز فرآوری و محصولات دانش بنیان و عبور از موضوعات خام فروشی است.

وی با بیان اینکه در حوزه صادرات هم برنامه‌های ویژه داریم تا میزان صادرات افزایش پیدا کند، گفت: بنده در سال گذشته قول دادم که در نیمه دوم سال 5 میلیارد دلار صادرات افزایش یابد که این مهم اتفاق افتاد لذا امیدواریم با همراهی دولت و مجلس بتوانیم مشکلات را حل کنیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=245959
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه