میهن صنعت :

نشست دست اندرکاران فناوری نانو ایران و اندونزی برای توسعه همکاری ها

سمینار معرفی دستاوردهای فناوری نانو ایران در اندونزی و مذاکرات شرکت های فعال دو کشور در حوزه نانو در راستای تاکید روسای جمهور ایران و اندونزی برای توسعه همکاری های علمی و فناوری به ویژه در بخش فناوری نانو برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، این سمینار روز گذشته با هماهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در جاکارتا و وزارت صنایع اندونزی در محل وزارت صنایع این کشور جنوب شرق آسیا برگزار شد.
'سعید سرکار' دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ایران، 'ولی الله محمدی نصرآبادی' سفیر کشورمان در جاکارتا، قائم مقام وزیر هماهنگی امور اقتصادی اندونزی، مشاوران وزرای علوم، تحقیقات و آموزش عالی و صنایع اندونزی و نمایندگان 12 شرکت ایرانی تولیدکننده محصولات نانو و تعدادی از مدیران و کارشناسان وزارتخانه ها و نهادهای ذیربط اندونزی و بیش از 60 شرکت اندونزیایی علاقمند به فعالیت در حوزه نانو در این رویداد اقتصادی – علمی شرکت داشتند.
مشاور وزیر صنایع اندونزی در این نشست با اشاره به توانمندی های ایران در زمینه نانو، خواستار همکاری مشترک دو کشور برای انتقال تجربیات کشورمان به اندونزی شد.
وی با اشاره به ظرفیت های اندونزی از جمله جمعیت، تنوع و فراوانی منابع طبیعی و مواد خام نانو محور، بازار بزرگ مصرف ومزیت های رقابتی، گفت که این رویداد فرصت خوبی برای همکاری اندونزی و ایران در زمینه تحقیق، سیاست گذاری و توسعه صنعتی است.
'سعید سرکار' دبیر ستاد ویژه فناوری نانو ایران نیز در این نشست گفت که ایران و اندونزی در حال گذر از اقتصاد منبع محور به فناوری محور هستند.
وی از نانو به عنوان انقلابی در فناوری نام برد و گفت که در این زمینه ایران همزمان با کشورهای توسعه یافته مانند ژاپن، و آمریکا فعالیت های خود را آغاز کرده و اکنون در رده چهارم جهان از لحاظ تولید علم قرار دارد.
سرکار ادامه داد' اگر امروز از فناوری نانو در محصولات استفاده نکنیم در آینده کالاهای ما قدرت رقابت در بازارهای جهانی را ندارند.
دبیر ستاد ویژه فناوری نانو ایران گفت که در حال حاضر در ایران در بیش از 10 بخش مختلف از جمله کشاورزی، پتروشیمی، نساجی، خودرو، بهداشت و دارو، ساختمان، و سایر صنایع از فناوری نانو استفاده می شود و بیش از سه هزار و 500 محصول نانو در ایران تولید می شود و به بیش از 20 کشور صادرات دارد.
وی گفت که اندونزی از جمله کشورهای هدف ایران برای توسعه روابط است و این رویداد آغاز یک همکاری بلندمدت می باشد.
به گفته وی، همکاری ایران و اندونزی در بخش نانو می تواند به یک الگوی همکاری خوب در بین کشورهای مسلمان تبدیل شود.
'نورول' از مرکز توسعه فناوری اندونزی، 'رضا اسدی فرد' مدیر بخش صنعت و بازاریابی ستاد نانو، رئیس مرکز نوآوری وزارت صنایع اندونزی، مشاور عالی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری این کشور و نایب رئیس کمیته خاورمیانه و کشورهای اسلامی اتاق بازرگانی اندونزی نیز در این نشست موضوعاتی در زمینه نانو و ظرفیت های همکاری دو کشور مطرح کردند.
رئیس مرکز نوآوری وزارت صنایع اندونزی، گفت که این کشور جنوب شرق آسیا برای توسعه صنعت نانو برنامه ای در 3 فاز 5 ساله طراحی کرده که در فاز نخست محصولاتی مانند مواد غذایی، شیمیایی و نساجی، در فاز دوم پلیمر و خودرو و در فاز سوم ساختمان و الکترونیک تحت پوشش قرار می گیرند.
وی منابع انسانی و منابع مالی را دو نیاز اساسی اندونزی در زمینه توسعه نانو دانست و اظهار امیدواری کرد در این حوزه ها دو کشور بتوانند همکاری های خوبی داشته باشند.
وی برای شروع همکاری خواهان مبادله اطلاعات به عنوان مهمترین عنصر توسعه نانو بین دو کشور شد.
'هاری پوروانتو' کارشناس وزارت علوم تحقیقات و فناوری اندونزی نیز اولویت های کشورش را برای تحقق و توسعه بخش های مواد غذایی، کشاورزی، انرژی و دارو ذکر کرد و گفت که جاکارتا در این زمینه با کشورهایی مانند آمریکا، استرالیا، انگلستان، کانادا و دیگر کشورهای اروپایی همکاری هایی را آغاز کرده است.
وی گفت که همکاری با ایران می تواتد به صورت کوتاه و بلندمدت و پروژه محور باشد.
وی بر نیاز به همکاری با ایران به ویژه در بخش های مواد غذایی و پزشکی تاکید کرد، چرا که اندونزی هنوز در ابتدای راه توسعه فناوری نانو است .
'رودی رجب' نایب رئیس کمیته خاورمیانه و کشورهای اسلامی اتاق بازرگانی اندونزی نیز در این نشست با اشاره به جدید بودن فناوری نانو در اندونزی، شرکت های کوچک و متوسط را مهمترین حوزه برای توسعه همکاری های نانو دانست.
وی با اشاره به سیاست های تشویقی اندونزی برای جذب سرمایه گذاری شامل مشوق های مالیاتی، تسهیل روادید، ساده سازی مجوز کار و تشویق در حوزه زیرساخت ها، مهمترین فرصت های سرمایه گذاری را در بخش های کشاورزی، گردشگری، کالاهای مصرفی، زیرساخت ها و تولیدات صنعتی و گیاهان دارویی
اعلام کرد.
نایب رئیس کمیته خاورمیانه و کشورهای اسلامی اتاق بازرگانی اندونزی گفت که یکی از ضعف های موجود در اندونزی در بخش نانو کمبود زیرساخت های حقوقی است، به طوری که ایران و اندونزی 14 موافقتنامه تجاری و اقتصادی دارند که هیچکدام در بخش نانو نیست.
در حاشیه این سمینار نمایشگاهی از محصولات نانو فناوری 12 شرکت ایرانی به نمایش گذاشته شد و طی آن شرکت های ایرانی و اندونزیایی از طریق گفت وگوهای رودررو زمینه های همکاری مشترک را مورد بررسی قرار دادند.
از دیگر برنامه های هیات ایرانی بازدید از مراکز تحقیقاتی و صنعتی اندونزی و نیز دیدار با مدیران وزارتخانه های ذیربط است که طی چند روز اقامت هیات در جاکارتا انجام می شود.
ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ایران فروردین ماه از دولت اندونزی خواسته بود به منظور توسعه فناوری های نانو به دلیل کمک به مشکلات سلامت عمومی، صنعت و محیط زیست با یکدیگر همکاری کنند.
'دارمین ناسوتیون' وزیر هماهنگی امور اقتصادی اندونزی نیز چندی پیش پیشنهاد داد کارگروه مشترک بین دو کشور در زمینه فناوری نانو تشکیل شود.
رایزنی و توسعه همکاری ایران و اندونزی در بخش فناوری نانو بدنبال گفت وگوی سال گذشته دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان و 'جوکو ویدودو' همتای اندونزیایی اش برای توسعه همکاری ها در این بخش انجام می شود و دو طرف برای همکاری ها در فناوری نانو موافقت کردند.
جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای پیشرو در فناوری نانو است و اکنون از مرحله جهش علمی به مرحله جهش اقتصادی وارد شده است. حوزه فناوری نانو ایران در چهار سال اخیر به ‌رغم شرایط سخت اقتصادی با رشد میانگین سالانه بیش از 120 درصد مواجه بوده به طوری که حجم فروش محصولات نانوی تولید شده توسط شرکت‌های ایرانی از 166 میلیارد ریال در سال 1390 به بیش از سه هزار و 100 میلیارد ریال در سال 1394 رسید.
رتبه نانو ایران از نظر تولیدات علمی هم اکنون ششم جهان است.

منبع:ایرنا

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=131713
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه