«میهن صنعت» گزارش می دهد؛

نقش مهم صنایع معدنی در تحقق شعار رونق تولید/ ایران در لیست 15 کشور برتر جهان از جهت دارایی هایی معدنی قرار دارد

ذخایر معدنی منابع بسیار ارزشمندی هستند که در ایران در دسترس بوده و با به کارگیری دانش وفناوری می تواند تاثیر به سزایی در رشد اقتصاد کشور داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، ذخایر معدنی منابع بسیار ارزشمندی هستند که در ایران در دسترس بوده و با به کارگیری دانش وفناوری می تواند تاثیر به سزایی در رشد اقتصاد کشور داشته باشد.

کشور ایران از 68 نوع ماده معدنی، 37 هزار میلیارد تن ذخایر کشف شده و 57 هزار میلیارد تن ذخایر بالقوه برخوردار است ودر لیست 15 کشور برتر از جهت دارایی هایی معدنی قرار می گیرد.

معادن به عنوان مواد اولیه بسیاری از صنایع می تواند به خودکفایی، اشتغال و افزایش درآمد سرانه کشور کمک کند اما طی سال های اخیر به دلیل عدم توجه سیاست گذاران به این بخش مهم دچار عقب ماندگی شده است.

توسعه معادن و صنایع معدنی با توجه به نام گذاری امسال و تاکید مقام معظم رهبری به رونق تولید وهمچنین تحریم های آمریکا علیه ایران بیش از سال های گذشته مورد توجه قرار گرفته است و به همین منظور یکی از اولویت های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری «توسعه معادن و صنایع معدنی» است.

وزارت صمت از ابتدای سال جاری اجرای نقشه راه معدن و صنایع معدنی، پروژه توسعه فعالیت های اکتشافی، پروژه احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس به تعداد 150 معدن، پروژه تکمیل زنجیره ارزش فلزات اساسی و تجهیز و نوسازی معادن کشور را در دستور کار خود قرار داده و قصد دارد تا تهدیدها را به فرصت تبدیل کند.

این وزارتخانه تمام تلاش خود را برای تحقق شعار تولید و حمایت از تولید کنندگان داخلی به کارگرفته و می توان نمونه شاخص این اقدامات را در راه اندازی نخستین «نمایشگاه فرصت های ساخت داخل و رونق تولید» خلاصه کرد.

عباس نعیمی، قائم مقام و مشاور ارشد اجرایی ایمیدرو در خصوص نخستین نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید عنوان کرد: « ایمیدرو نیز در کنار دیگر شرکت کنندگان در این نمایشگاه حضوری فعال دارد و در شرکت‌های معدنی و معادن سعی کردیم در سال رونق تولید بیشتر از سال گذشته کار کنیم و در مواردی که به ساخت داخل نیازمند هستیم، برنامه هایی داریم.»

وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدامات زیادی را از ابتدای سال جاری به منظور توسعه بخش معادن انجام داده که در همین رابطه، عباس امیدی در کارگروه اکتشافات و پی جویی معادن فلزی شمال چهارمحال و بختیاری با اشاره به استقبال دولت دوازدهم از سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی در استخراج مواد معدنی فلزهای گران بها در کشور اظهار کرد:« وزارت صنعت، معدن و تجارت سال جاری را به عنوان سال انقلاب معدنی یاد کرده است که با اکتشاف مواد معدنی با کیفیت، زمینه تولید ثروت، توسعه اقتصادی و اشتغال فراهم می‌شود.»

وی در ادامه از دستور کار قرار دادن آزادسازی و صدور پروانه برای 165 پهنه معدن شناسایی و پی جویی شده در سال جاری خبر داد و عنوان کرد که تاکنون دو سرمایه گذار خارجی در استخراج معادن استان چهارمحال و بختیاری به تفاهم رسیده اند.

اهمیت توسعه اکتشاف به منظور تولید ثروت را نمی توان منکر شد و وزارت صنعت نیز پروژه توسعه فعالیت های اکتشافی را در دستور کار خود قرار داده و قصد دارد تا از ظرفیت بالای کشور در ذخایر مس و طلا برای رونق اقتصاد کشور استفاده کند.

برهمین اساس، مدیر عامل شرکت ملی مس ایران از سرمایه‌گذاری یک میلیارد و 800 میلیون یورویی صنعت مس برای توسعه پایدار خبر داد که این اقدام می تواند به حفظ جایگاه شرکت مس و سودآوری آن کمک کند.

یکی از اهداف اصلی پروژه توسعه معادن در سال جاری ایجاد اشتغال است که در این راستا می توان از افتتاح کارخانه آلومینیوم جاجرم و مجتمع فولاد روهینای جنوب نام برد.

تورج زارع، مدیر عامل شرکت آلومینای ایران در این خصوص عنوان کرد: میزان اشتغال مستقیم کارخانه آلومینیوم جاجرم به 400 نفر و اشتغال غیرمستقیم آن به 1600 نفر می رسد.

مجتمع فولاد روهینا با افتتاح در شهریور ماه امسال یک میلیون تن شمش فولاد سبک آلیاژی بیلت تولید می کند که منجر به ایجاد سه هزار شغل خواهد شد.

موارد ذکر شده برخی از اقدامات وزارت صنعت طی ماه های اخیر است که بی تاثیر نبوده و براساس گزارش مرکز آمار ایران در تیرماه سال جاری، جایگاه معدن در اقتصاد ارتقاء یافته وگروه صنایع و معادن که متشکل از نفت و گاز، سایر معادن، صنعت، تامین آب و برق و ساختمان است شاهد کاهش سهم در تولید ناخالص داخلی از 45.1 به 42.9درصد بوده است.

به گزارش خبرنگار «میهن صنعت»، رشد معدن بر رونق اقتصاد کشور تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم دارد و سرمایه گذاری در این بخش یکی از راه های برون رفت از شرایط  و تحریم های گسترده است که علیرغم وفور معادن، مورد اهمیت قرار نگرفته و باید تلاش کرد تا با اطلاع رسانی و همت دستگاه های خصوصی و دولتی به ویژه وزارت صمت تناسبی میان حجم سرمایه‌گذاری و میزان ذخایر معدنی برقرار گردد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=181054
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه