میهن صنعت :

هزینه پروژه‎های شرکت ملی نفت در قالب ٩ سرفصل برآورد می‎شود

مدیریت برنامه‎ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، برآورد هزینه طرح‎ها و پروژه‎های این شرکت را از اواخر سال ٩٣ در دستور کار قرار داده است و این فرایند را با دسته‎بندی طرح‎ها در ٩ ردیف مجزا دنبال می‎کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، معاونت نظارت بر بهینه سازی مصرف انرژی و ارزشیابی طرح‎های برنامه‎ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران که مسئولیت این کار را بر عهده دارد، در این زمینه اعلام کرد: کارگروه‎های تخصصی جهت تدوین راهنمای برآورد هزینه انجام طرح‎ها و پروژه‎های شرکت ملی نفت ایران جلسه‎های خود را به‌طور پیاپی برگزار می کنند.

این معاونت از دسته‎بندی طرح‎ها و پروژه‎ها در سرفصل‌های خطوط لوله دریا و خشکی، مخازن ذخیره سازی هیدروکربور، حفاری خشکی و دریا، تلنبه خانه‎های نفت و ایستگاه‎های تقویت فشار گاز، سکوهای دریایی، پالایشگاه‎های گاز و واحد های گاز و گاز مایع، واحدهای فراورش نفت خام و نمکزدایی، نیروگاه ها، پست ها و خطوط انتقال برق و راه و ابنیه در طرح‌ها و پروژه های شرکت ملی نفت ایران خبر داد و اضافه کرد: کارگروه‎های تخصصی متشکل از کارشناسان باتجربه شرکت‎های زیر مجموعه شکل گرفته است تا علاوه بر تبادل تجربیات مربوط به پروژه‎های انجام شده، روش‌ها و معیارهای مورد قبول برای تخمین هزینه در آن سرفصل، تعیین و تدوین شود.

بر اساس اعلام این معاونت، تاکنون نتایج حاصل از فعالیت کارگروه‌های تخصصی در سرفصل‌های اول تا چهارم تهیه و ارائه شده‎اند و تدوین دیگر فصول نیز در حال اجراست.

یکی از مباحث مهم مرتبط با طرح‎ها و پروژه‎ها، موضوع هزینه و قیمت تمام شده آنهاست زیرا همواره عواملی نظیر تحولات فناوری، تورم، امکان کنترل قیمت، ایمنی و قوانین مربوط به محیط زیست، بحران‎های اجتماعی، ملاحظات واردات و صادرات، مالیات و تعرفه های تجاری و همچنین تغییر ارزش پول رایج، رقم برآورد اولیه طرحها و پروژه‌ها را با تغییر روبرو می کند. موضوعی که داشتن برآورد صحیح از هزینه انجام هر طرح یا پروژه پیش از شروع و یا در حین اجرای آن را دوچندان می کند و نقش موثری در مدیریت طرح‎ها و پروژه‎ها خواهد داشت.

به گزارش میزان، در زمان تصویب اولیه شرح نیاز طرح‎ها و پروژه‎ها به دلیل کمبود اطلاعات مهندسی، برآورد هزینه آنها در سطح کلان و با تخمین بودجه انجام می شود که معمولا فقدان مبانی یکسان و تعریف شده در این سطوح، برآورد هزینه را با چالش و عدم اطمینان مواجه می کند. به همین دلیل از اواخر سال ۱۳۹۳کار تدوین راهنمای برآورد هزینه انجام طرح‎ها و پروژه‎ها (در مرحله ایجاد) در دستور کار واحد ارزشیابی بهای تجهیزات و اقلام طرح‎ها در معاونت نظارت بر بهینه سازی مصرف انرژی و ارزشیابی طرح‎ها با هدف ارائه روش‎ها و خطوط راهنما قرار گرفت تا بتوان در زمان تصویب شرح نیازها، برآورد هزینه آنها را در سطح کلان یا تخمین بودجه با استفاده از درس آموخته‎ها و مبانی استاندارد انجام داد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=92750
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه