میهن صنعت:

هشدار وزارت بهداشت درباره داروهای اعتیادآور برخی عطاری‌ها؛ نظارت‌ها کافی نیست

میهن صنعت: رییس اداره پیشگیری، کاهش آسیب و درمان سوءمصرف مواد وزارت بهداشت نسبت به ارایه ترکیبی از داروهای شیمیایی و مخدر در قالب داروهای گیاهی در برخی عطاری‌ها هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، دکتر علیرضا نوروزی در گفت‌وگویی گفت: گزارش‌هایی از بیماران مراجعه کننده به مراکز درمان اعتیاد به دستمان می‌رسد که پس از انجام آزمایش‌های مربوطه، مشخص می‌شود داروهایی به عنوان داروی گیاهی از سوی عطاری‌ها به آنها ارایه شده که داخل آنها ترکیبی از داروهای شیمیایی وجود دارد.

 

وی افزود: به این ترتیب مواردی وجود داشته که پس از مراجعه بیمار به مراکز درمان اعتیاد و انجام ارزیابی‌های مربوطه، مشاهده شده که فرد تمام خصوصیات اعتیاد را داراست و عنوان کرده که یک کپسول دست‌ساز از عطاری دریافت کرده است. نتیجه آزمایش‌ نمونه کپسول مورد نظر نیز حاکی از آن بوده که داخل آن ترکیبی از قرص‌های ضد افسردگی سه حلقه‌ای، بنزودیازپین، ترامادول و … وجود داشته است؛ یعنی ترکیب سه مدل دارو داخل یک کپسول دست‌ساز.

 

نوروزی در این باره ادامه داد: گاهی درمان این دسته از بیماران که با استفاده از چنین داروهایی تحت عنوان داروهای گیاهی معتاد شده‌اند از درمان یک فرد معتاد به تریاک سخت‌تر و پیچیده‌تر است.

 

وی این چنین اقداماتی در عطاری‌ها را دخالت در امور پزشکی و غیرمجاز خواند و گفت: در دانشگاه‌های علوم پزشکی و همچنین در حوزه تعزیرات برخوردهای لازم با این افراد صورت می‌گیرد. البته برخوردها و نظارت‌ها به حد کافی نیست و لازم است تقویت شود.

 

 

هنوز گزارشی درباره "ماشروم" از سوی مراکز درمان اعتیاد دریافت نکرده‌ایم

 

رییس اداره پیشگیری، کاهش آسیب و درمان اعتیاد وزارت بهداشت همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره مخدر "ماشروم" که اخیرا به عنوان مخدری جدید مطرح شده است، نسبت به ترفندهای مافیای اعتیاد و تغییر شکل و اسامی مواد جهت بازاریابی و کسب منافع بیشتر هشدار داد.

 

وی در این باره افزود: مافیای مواد از چنین ترفندهایی برای بازاریابی شبکه قاچاق مواد غیرقانونی استفاده می‌کند و همان مواد قدیمی را با ظاهر و اسمی متفاوت عرضه می‌کند تا بتواند کار خود را پیش برد. باید در نظر داشت که اسامی خیابانی مخدرها در استان‌ها و مناطق مختلف متفاوت است و ممکن است یک ماده در یک استان با یک نام و در جایی دیگر با نامی دیگر عرضه شود.

 

به نقل از ایسنا نوروزی گفت: تاکنون گزارشی از مراکز درمانی برای آزمایش چنین ماده‌ای (ماشروم) نداشته‌ایم. اما اگر موردی باشد حتما می‌توانیم ارزیابی کرده و نتیجه آن را عنوان کنیم.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=42588
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه