رئیس کمیسیون بهداشت مجلس مطرح کرد:

هنوز نتوانسته ایم حمل و نقل عمومی را به اندازه کافی توسعه دهیم

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به وضعیت حمل و نقل عمومی در کشور نیز گفت: ما هنوز نتوانسته ایم حمل و نقل عمومی را به اندازه کافی توسعه دهیم تا زمانی که اتفاق نیفتاد نمی توانیم مردم را از اینکه از وسایل شخصی خود استفاده نکنند، باز داریم.


به گزارش ميهن صنعت به نقل از پانا، حسینعلی شهریاری- رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی شامگاه گذشته در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه متولی اصلی محیط زیست کشور سازمان حفاطت از محیط زیست است، خاطرنشان کرد: تا آخر برنامه چهارم توسعه قرار بود کلیه خودروهای فرسوده از رده خارج شوند که 300 هزار خودرو خارج شد و در واقع 20 درصد خودروهای فرسوده در برنامه چهارم از رده خارج شدند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: قرار بود تا آخر برنامه چهارم توسعه 80 درصد حمل و نقل شهری توسط وسائط نقلیه عمومی اتفاق افتد اما وقتی که مجلس دو میلیارد دلار را برای مترو تصویب می کند نسبت به آن مقاومت می شود و دولت این اعتبار را نمی دهد همچنین پول هایی که برای اتوبوس های ویژه تندور نیز اختصاص پیدا می کند به طور کامل تخصیص نمی یابد.
شهریاری در ادامه سخنان خود تصریح کرد: در حال حاضر بنده نگران هستم که سال آینده انتخابات ریاست جمهوری را در پیش رو داریم و هر اتفاقی ممکن است رخ دهد چرا که زمان انتخابات خیلی ها قول و وعده می دهند و از بسیاری مسایل چشم پوشی می شود لذا نگرانی جدی من این است ولو اینکه سازمان محیط زیست هم بخواهد کاری انجام نشود.
افزایش یک شنبه قیمت خودرو قابل پیگیری و بحث است
وی با اشاره به افزایش قیمت خودرو در کشور نیز گفت: در چند ماه گذشته یک شبه قیمت خودروهای داخلی افزایش پیدا کرد اما سوال اینجاست که پول آن به کجا می رود و چه کسانی این بهره را می برند و این ها مسایلی است که قابل پیگیری و قابل بحث است. به طور شفاف اگر بگویم آن چه متاسفانه وجود دارد مسایل رانت خواری است که در رابطه با خودروهای داخلی این اتفاق می افتد.
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آنچه که از خودروسازان برای استانداردسازی انتظار داشتیم در برنامه چهارم توسعه اتفاق نیفتاده است، افزود: چند سال گذشته دیدیم که یک قطعه ای از خودرو که آلودگی سوخت را کاهش می داد حذف شد و اعلام کردند که قیمت این قطعه 80 هزار تومان است و برای کاهش قیمت خودرو این قطعه حذف شده است لذا آقایان دلایلی می آورند که قابل توجیه نیست.
وی با اشاره به نظارت مجلس بر عملکرد دستگاه ها نیز گفت: از سوی مجلس حتما نظارت می شود خیلی از مواقع هم خلاف قانون ها را به قوه قضائیه ارسال می کنیم و انشاء الله قرار است که در آن دنیا به این موارد رسیدگی شود.
به گزارش پانا، علی محمد شاعری- قائم مقام سازمان محیط زیست نیز در ادامه با بیان اینکه محیط زیست نگهبان توسعه و ناظر بر اجرای آن است، گفت: ما موظف هستیم که منابع حیاتی مردم آب، هوا، خاک و تنوع زیستی به خطر نیفتد سازمان حفاظت از محیط زیست وظیفه خود را به خوبی انجام می دهد اما موضوع آلودگی هوا موضوعی است که به کل کشور مربوط می شود.
انتقاد سازمان محیط زیست از قانون پنجساله شدن سن معاینه فنی خوردرو
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست همچنین ضمن انتقاد از قانون پنجساله شدن معاینه فنی خودروها نیز گفت: نمایندگان مجلس دو سال قبل، قانونی را تحت عنوان قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی تصویب کردند و معاینه فنی خودروها را از دو سال به پنج سال افزایش دادند بدون اینکه به نظر سازمان محیط زیست توجه کنند.
شاعری افزود: علی رغم پیگیری جدی سازمان محیط زیست حدود یک ماه قبل که جلسه داشتیم قرار شد کمیسیون بهداشت، فراکسیون محیط زیست و کمیسیون کشاورزی نسبت به کاهش سن معاینه فنی عنایت کنند اما ما اعتراض شدید خود را اعلام کردیم.
از 40 میلیارد تنها 4 میلیاردتومان به طرح خروج مینی بوس های فرسوده اختصاص یافت
وی خاطرنشان کرد: همچنین سال قبل از طریق کمیسیون کشاورزی و فراکسیون طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر تهران را تنها برای از رده خارج کردم مینی بوس های فرسوده 40 میلیارد پیش بینی کردیم که 4 میلیارد به ما اختصاص دادند.
وی ادامه داد: از این 4 میلیارد نیز 70 درصد تخصیص داده شد که در نهایت 100 مینی بوس را توانستیم از رده خارج کنیم.
با 4 میلیارد تومان چگونه می شود طرح جامع کاهش آلودگی هوا را اجرا کرد
3 هزار اتوبوس فرسوده در شهر تهران
شاعری در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر 3 هزار اتوبوس فرسوده در سطح شهر تهران داریم. از طرفی یک میلیون خودروی فرسوده نیز در تهران داریم که اگر دو میلیون تومان بخواهیم برای هر خودرو بگذاریم حدود 2 هزار میلیارد تومان می شود با 4 میلیارد تومان چگونه می شود طرح جامع کاهش آلودگی هوا را اجرا کرد.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست افزود: من در جلسه ای که با نمایندگان مجلس داشتم اعلام کردم که اگر اولویت اول دولت، مجلس و مردم محیط زیست نشود با این بارگذاری در سطح تهران که 700 کیلومتر مربع مساحت دارد و حدود 15 میلیون نفر جمعیت دارد 30 درصد صنعت و 8 میلیون خودرو کاری به پیش نمی رود. همچنین یک میلیون دودکش خانه ها فعال است لذا چگونه می توان این ها را کنترل و نظارت کرد. رفتارهای زیست محیطی و اجتماعی مردم، دولت و دستگاه ها و صنعت بسیار مهم است.
وی تصریح کرد: ما نیازمند این هستیم که قوانین کارآمدی داشته باشیم و منابع را در اختیار قرار دهیم. اگر قرار است صنعت و استاندارد خودرو یورو4 بشود این هزار میلیارد را که بخش صنعت مطالبه می کند باید مرتفع شود.
شاعری در ادامه گفت: سازمان محیط زیست طرح جامعی را که به مرحله اجرا گذاشته است. سال 83 میزان غلظت آلاینده گاز مونوکسید کربن که کشنده ترین گاز شهر تهران بوده است بر اساس شاخص PSI در رتبه 80 بوده است که در سال 90 این عدد به حدود 28 رسیده است و تقریبا به یک سوم کاهش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه نیروی انتظامی چطور می تواند جلوی خودروهای دودزا را در یک روز بگیرد، اظهار داشت: این کار بسیار سخت و طاقت فرسا است که انجام شود اما در عین حال این کار انجام می شود.
حسینعلی شهریاری- رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نیز در ادامه ضمن انتقاد به برخی از رفتارهای اعضای برخی از مسئولان خاطرنشان کرد: این انتقاد وارد است که آن زمان که لایحه بودجه نوشته می شود افراد از آن دفاع نمی کنند و وقتی که لایحه بودجه به مجلس می آید و مجلس نمی تواند خیلی آن را تغییر دهد نسبت به آن اعتراض می کنند لذا اینجا این موضوع مطرح است که چرا وقتی میزان بودجه کم است به آن اعتراض نمی کنند. مجلس شاید بتواند تنها 5 درصد از بودجه را تغییر دهد اما کلیات بودجه را نمی توان تغییر داد.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در رابطه با قانون معاینه فنی، در شهری مثل تهران که 9 تا مرکز معاینه فنی دارد بنده خیلی از آدم ها را سراغ دارم که ماشین را به مراکز معاینه فنی نمی برند اما برگه آن را دریافت می کنند. معاینه فنی واقعی که همه چیز کنترل شود باید مورد بحث قرار گیرد.
هنوز نتوانسته ایم حمل و نقل عمومی را به اندازه کافی توسعه دهیم
شهریاری در ادامه با اشاره به وضعیت حمل و نقل عمومی در کشور نیز گفت: ما هنوز نتوانسته ایم حمل و نقل عمومی را به اندازه کافی توسعه دهیم. تا زمانی که اتفاق نیفتاد نمی توانیم مردم را از اینکه از وسایل شخصی خود استفاده نکنند، باز داریم.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما فقط توانسته ایم مسیرهای خاصی را برای اتوبوس و یا مترو اختصاص دهسم این در حالی است که حدود 450 کیلیومتر برای مترو در شهر تهران نیاز است تا به حد مطلوبی برسد.
به گزارش پانا، علی محمد شاعری- قائم مقام سازمان محیط زیست نیز در ادامه افزود: بر اساس طرح جامعی که تصویب کرده ایم سهم حمل و نقل عمومی باید تا پایان برنامه به 75 درصد برسد که این امر باید با همکاری وزارت کشور و شهرداری ها تحقق پیدا خواهد کرد. سهم حمل و نقل عمومی در پایان سال جاری باید به حدود 60 درصد می رسید که ده درصد از برنامه عقب هستیم.
قائم مقام سازمان محیط زیست با بیان اینکه رعایت طرح جامع مدیریت حمل و نقل بسیار مهم است، گفت: امسال ظرف سه چهار ماه آینده اصفهان، تبریز، اهواز و شیراز صاحب مترو می شوند که 5 تا 10 درصد سهم مترو است که با حمایت دولت این کار انجام می شود البته ما این را کافی نمی دانیم و نیاز به فرهنگسازی دارد و معتقدیم که روند افزایش حمل و نقل عمومی در کلانشهرها مطلوب نیست اما روندی نسبتا خوبی است.
رشد 5 برابری سهم حمل و نقل عمومی تهران از دهه 80 تا کنون
به گفته شاعری، سهم حمل و نقل عمومی شهر تهران از دهه 80 تا کنون 5 برابر شده است.
شاعری همچنین با اشاره به آلودگی روزهای اخیر شهر تهران نیز تصریح کرد: اگر همکاری مردم در روزهای اخیر نبود نمی توانستیم از شرایط هشدار بگذریم و به شرایط اضطرار نرسیم. البته 170 کارخانه آلاینده در سطح شهر تهران در این روزها تعطیل شد. ما تعطیلی را به عنوان آخرین راه حل انتخاب می کنیم زمانی که احساس کنیم که جان یک نفر به خطر بیتفد آن هنگام از تعطیلی استفاده خواهیم کرد.
شهریاری نیز در پایان ادامه داد: رتبه ایران 132 کشور جهان در سال 2008 میلیادی 67 جهان بوده است شاخص عملکرد سازمان محیط زیست بوده است متاسفانه در سال 78 بوده است. علی رغم اینکه تلاش شده است اعتبارات کافی اختصاص پیدا نکرده است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=8940
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه