میهن صنعت :

هوای بهاری فیتیله مصرف برق ایران را پائین کشید

میهن صنعت : پس از ثبت رکوردهای جدید مصرف برق در هفته گذشته، ورود جبهه هوای بهاری و تعطیلات چند روزه، ترمز جهش مصرف برق ایران را کشیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، پس از سونامی مصرف برق در روزهای نخست فصل تابستان سال‌جاری و حتی ثبت رکورد تاریخی مصرف بیش از ۵۰ هزار مگاوات برق، کاهش دمای هوا و ورود جبهه هوای بهاری به اکثر استان‌های کشور پیک مصرف برق کشور را فعلا کاهش داده است.

بر اساس گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران روز گذشته پیک مصرف برق کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۳۰۰۰ مگاوات کاهش یافته، این در حالی است که در چند هفته ابتدایی تابستان اوج مصرف برق نه تنها کاهش نیافته که حتی با افزایشی حدود ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ مگاواتی دست و پنجه نرم کرده است.

از این رو روز گذشته دوشنبه ۲۹ تیر ماه در ساعت ۱۲ و ۴۶ دقیقه بعد از ظهر اوج مصرف برق ایران به بیش از ۴۳ هزار و ۷۸۶ مگاوات رسید که بیش از ۶ هزار مگاوات کمتر از رکورد جدید مصرف برق در فصل تابستان سال جاری است.

از سوی دیگر، پیک مصرف برق شبانه کشور روز گذشته حدود ۴۳ هزار و ۲۴۰ مگاوات بوده که براساس اعلام شرکت مدیریت شبکه برق ایران حدود ۳ هزار مگاوات کمتر از مدت مشابه سال گذشته گزارش شده است.

روز گذشته حجم کل مبادلات برق ایران به بیش از یکهزار و ۷۳۳ مگاوات رسید که یکهزار و ۴۱۷ مگاوات سهم صادرات به کشورهای عراق، اقلیم کردستان عراق، ترکیه، پاکستان و افغانستان بوده و حدود ۳۱۶ مگاوات برق از ارمنستان و ترکمنستان وارد کشور شده است.

از سوی دیگر، روز گذشته با افت مصرف برق توسط مشترکان خانگی، تجاری و دستگاه‌های دولتی، روز گذشته صنایع کشور بالغ بر ۳ هزار و ۵۶۵ مگاوات برق مصرف کرده اند.

در همین حال، وزارت نیرو امروز اعلام کرده است که با اجرای طرح نمادین «ساعت تهران» حدود ۱۴ درصد مصرف برق ادارات پایتخت کاهش یافته به طوری که با اجرای این طرح نزدیک به ۱۴۰ مگاوات پیک بار مصرف برق تهران کاهش یافته است.

با اجریا طرح نمادین ساعت تهران برای نخستین با همکاری قریب ۲۳۰۰ ساختمان اداری با قدرت مصرفی ۱۰۰۰ مگاوات برای کاهش ۲۰ درصدی مصرف در پیک بار اجرا شده است که در این طرح ۱۰۵ اداره منتخب به عنوان یک نمونه آماری برای سنجش تاثیر طرح انتخاب و به منظور سنجش تاثیر همکاری ادارات در این طرح، از ساعت ۱۳ تا ۱۵ روزهای شنبه، بیستم تیرماه و دوشنبه، بیست و دوم تیرماه نسبت به اندازه‌گیری توان سازمان‌ها و مشترکان اداری منتخب اقدام کرده اند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=74175
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه