«میهن صنعت» گزارش می دهد:

واردات خودرو در ازای حذف نام خلیج فارس/آقای وزیر نظارت چه شد؟

صنعت خودروی کشور دچار مشکلات زیادی است و ورود خودرو و دانش فنی تا حدی سبب پیشرفت در این بخش خواهد شد اما واردات به چه قیمتی؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، صنعت خودرو در کشور پس از صنعت نفت از بزرگترین صنایع در کشور بوده به طوری که طبق آمارهای منتشره از سوی منابع بین‌المللی، صنعت خودرو کشور در سال ۲۰۱۷ به جایگاه شانزدهم جهان رسیده طبق اعلام سازمان بین‌المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری، تولید انواع خودرو در ایران طی سال ۲۰۱۷ میلادی به یک میلیون و ۵۱۵ هزار و ۳۹۶ دستگاه رسیده که در مقایسه با سال ۲۰۱۶، افزایش بیش از ۱۸ درصدی را نشان می‌دهد. این رتبه در شرایطی به دست آمده که خودروسازی کشور پیش تر در سال ۲۰۱۱ میلادی (مطابق با سال ۱۳۹۰ شمسی) توانست به رکورد تولید بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه دست پیدا کرده و در جایگاه سیزدهم جدول خودروسازان دنیا قرار گیرد.

‎صنعت خودرو کشور تنها در میزان تولید خلاصه نمی شود بلکه تولیدات ایران به خارج از مرزهای کشور هم رفته اند طبق آمار و اطلاعات گمرکات کشور، خودروهای دنا، پراید، سورن، رانا و انواع پژو به برخی از کشورهای دنیا خصوصا کشورهای همسایه صادر شده اند.

‎تاریخچه ساخت خودرو در ایران به اوایل دهه ۴۰ بازمی‌گردد. در آن سال‌ها تنها چهارخودرو پیکان، آریا، شاهین و ژیان در ایران ساخته می‌شد و در این میان پیکان توانسته بود بالاتر از بقیه قرار گیرد. در سال ۴۷ بیش از ۱۲ هزار دستگاه پیکان در ایران ساخته شد در این سالهایی که ایران خودرو عرضه می کرد برند های نظیر هیوندای، تویوتا از جایگاه خاصی برخوردار نبوده اند.

‎روند رشد صنعت خودروسازی کشور طی این سالها به سبب وجود تحریم های اقتصادی و عوامل دیگر کند و آرام شد اما جوانان مستعد، متخصصان و کارشناسان ما بارها و بارها نشان داده اند که تحریم های اقتصادی و بد عهدی کشورهای غربی تاثیری بر فعالیتشان برای توسعه  صنعت کشور ندارد و نخواهد داشت.

‎سعی تلاش دانشمندان و متخصصان این مرز بوم تماما برای حفظ استقلال در تمامی جنبه ها و جلوگیری از ایجاد هرگونه وابستگی بوده است کوشش و فعالیت جوانان کشور موجب شد تا کشور ایران در میدان های صنعتی در جایگاه های والایی قرار گیرد تا نام کشور بهتر و زیبا تر هر زمان دیگری تجلی کند.

‎در این میان برخی از افراد دچار فراموشی و یا بی توجهی شده اند به طوری که برای رسیدن به سودآوری از خطوط میهنی و هویتی می گذرند و آن را به دست باد می سپارند متاسفانه یکی از بزرگترین عللی که در بخش زیادی از مواقع سبب ایجاد بستری برای سواستفاده افراد سودجو می شود فقدان نظارت کافی از سوی دستگاه های دولتی است.

‎صنعت خودروی کشور دچار مشکلات زیادی است به طوری که قطعه سازان ما همچنان معوقات زیادی ازخودروسازان دارند و در این بین خودروسازان ما همچنان به تولید و عرضه خودروهای 15 سال پیش با تغییر مشخصات ظاهری می پردازند اما تاکنون شاهد به فراموشی سپرده شدن هویت کشور نبوده ایم.

‎تبادل اطلاعات، ورود دانش فنی و یا حتی ورود خودرو هرکدام به نوعی تاثیر مثبتی بر صنعت خود خواهد گذاشت اما اینکه بهای واردات خودرو، دانش فنی و تبادل اطلاعات به فراموشی سپرده شدن هویت و یا حذف آن در سطح بین المللی باشد امری نابخشودنی است.

‎چندی پیش شرکت ماموت خودرو اقدام به واردات خودروهای شرکت فولگس واگن کرده است که طی مشاهدات خبرنگار ما نام آبهای نیلگون خلیج فارس به عنوان خلیج العرب تغییر کرده است این اشتباه چرا باید توسط یک شرکت داخلی صورت گیرد؟
‎آیا این شرکت متوجه چنین اقدامی نبوده است یا بهای ورود خودروهای فولکس واگن حذف نام خلیج فارس از روی صفحه نویگیشن خودروهای این شرکت آلمانی بوده است؟

‎اگر بهای ورود خودروهای این شرکت آلمانی حذف نام خلیج فارس بوده بعید میدانیم ایرانی حاضر به استفاده از این خودروها باشد اما اگر مشکل بر سر بی توجهی بوده چرا این موضوع رفع نشده است بی توجهی به چنین موضوعی برای کشوری که در این سالها حتی با وجود تحریم های اقتصادی به جایگاه های رفیعی در سطح جهانی دست پیدا کرده بیش از حد معمول قدر نشناسی خواهد بود.

 

طبق قوانین مطبوعات حق ارسال جوابیه برای شرکت ماموت خودرو محفوظ است و میهن صنعت خودرا موظف به انتشار آن می داند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=152318
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه