عضو ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد:

وجود ۸ میلیون تن کالا در بنادر و گمرکات

پرهام فر گفت:در حال حاضر حدود هشت میلیون تن کالا در گمرک و بنادر موجود است که ۳.۵ میلیون تن آن را کالا‌های غیر اساسی، غیر کانتینری تشکیل می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، پرهام فر عضو ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: لوازم یدکی خودرو جزء کالا‌های با ارزش در کشور محسوب می شود.سال‌های گذشته به دلیل ناهماهنگی بین تولید و عرضه شاهد قاچاق قطعات بودیم. محدودیت‌های ارزی باعث افزایش قاچاق در کشور شده است.

او بیان کرد: نیاز بازار در حوزه لوازم یدکی ۸.۱ میلیارد دلار در سال ۹۷ بود که  ۶.۵ میلیارد دلار آن به لوازم یدکی اختصاص داشت.با وجود اینکه واردات رسمی همیشه آزاد بوده،اما  اعتقاد داریم هرچه سبد تولید کنندگان افزایش یابد، میزان واردات کاهش پیدا می کند.

پرهام فر گفت: بخشی از نیاز تولیدکنندگان در گمرک است و صنایع کشور به این قطعات نیاز جدی دارند.تصمیم گرفته شده است که کالاهای دپو شده در گمرک هرچه سریع تر ترخیص شود.

عضو ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد:در گذشته از یک سند برای ترخیص انواع کالا‌ها استفاده می‌شد اما در حال حاضر با شناسه کالا می‌توان کالاها را از گمرک ترخیص  کرد.

او افزود: موضوع شناسه‌دار کردن کالا قدیمی است، اما انجام نمی‌شد که در حال حاضر استارت آن زده شده است. اکنون ۱۹ هزار و ۵۰۰ کالا،شناسه کالا دارند.

عضو ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: برداشتن موانع تولید و رفع سد‌های موجود می‌تواند به روند افزایش تولید کمک کند.

او افزود: با توافقات اخیر در رابطه با تعیین تکلیف کالا‌های موجود در گمرک و بنادر به ویژه در رفع موانع ارزی، میلیون‌ها تن کالا امکان ترخیص سریع پیدا کردند که احتمالا طی روز‌های آینده  ترخیص آنها عملیاتی می شود.

پرهام فر گفت: در حال حاضر حدود هشت میلیون تن کالا در گمرک و بنادر موجود است که ۳.۵ میلیون تن از آنها کالا‌های غیر اساسی، غیر کانتینری است که بیش از ۸۰ درصد آن را مواد اولیه، مواد واسطه ای، اجزا و قطعات و ماشین آلات مربوط به واحد‌های تولیدی تشکیل می‌دهند.

او گفت: بیش از ۲۵ هزار دستگاه کانتینر کالای موارداتی نیز در بنادر و گمرکات وجود دارد./باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=201590
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه