حمايت از پروژه وانت نيسان ديزلي

ورود وزير نفت به حل مشكل توليد وانت نيسان ديزلي

ميهن صنعت : معاون وزير نفت و رييس هيات مديره شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت از پيگيري‌هاي اين شركت براي محقق شدن حمايت از پروژه توليد وانت ديزلي در كشور خبر داد.

به گزارش «ميهن صنعت» حمدالله محمدنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در پاسخ به اين‌كه مسوولان شركت زامياد اعلام كرده‌اند كه به دليل پرداخت نشدن 30 ميليارد تومان حمايت وعده داده شده از سوي شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت، توليد وانت نيسان ديزلي ممكن است متوقف شود، خاطرنشان كرد: در خصوص حمايت از پروژه توليد وانت ديزلي يك تفاهم‌نامه با شركت زامياد امضا شد كه البته به قرارداد منتهي نشد.

وي با بيان اين‌كه اين استراتژي كه سبد سوخت كشور را متنوع كرده و از وابستگي كامل به بنزين خارج شويم، استراتژي درستي است و از آن حمايت مي‌كنيم، خاطرنشان كرد: يكي از راهكارهاي اصلي در اين زمينه، حركت به سمت توليد خودروهاي ديزلي است كه هم به لحاظ كاهش مصرف سوخت و هم به لحاظ كمتر شدن آلودگي كاملا مورد تاييد ما هستند.

محمدنژاد ادامه داد:‌ خود ما به عنوان شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت در اين زمينه پيش قدم شده و در همين راستا تفاهم‌نامه‌اي با شركت زامياد براي توليد 40 هزار دستگاه وانت ديزلي امضا كرديم. متوسط مصرف سوخت وانت‌ نيسان بنزيني زامياد حدود 16 تا 17 ليتر در 100 كيلومتر بود كه قرار شد موتور ديزلي طراحي و روي اين وانت نصب شود تا وانت نيسان ديزلي توليد و مصرف آن به كمتر از 10 ليتر كاهش يابد.

وي افزود: با اين كار هم مصرف سوخت بهينه شده و هم آلودگي كاهش مي‌يابد؛ آن هم در شرايطي كه وانت نيسان ديزلي كاربري‌هاي زيادي در حمل و نقل عمومي داشته و اكثر بارهاي شمال مانند ميوه و سبزي‌ها با اين خودرو وارد تهران بزرگ مي‌شود.

محمدنژاد اظهار كرد: با توجه به اين دلايل، اصل موضوع توليد وانت نيسان ديزلي كاملا درست بوده و ما هم وعده داده بوديم كه تفاهم‌نامه حمايت از توليد آن تبديل به قرارداد شده و زامياد هم 40 هزار موتور ديزلي توليد و روي وانت نيسان نصب كند تا اين خودرو وارد چرخه حمل و نقل عمومي شود.

وي با بيان اين‌كه زامياد اين كار را شروع كرده، موتور را از خارج وارد و روي خودرو نصب كرد، تصريح كرد: به هر حال ‌كار بسيار خوبي در اين زمينه انجام شد؛ به‌گونه‌اي كه طبق آخرين آمارها تاكنون حدود 30 هزار دستگاه وانت ديزلي توليد و روانه بازار شده است.

معاون وزير نفت ادامه داد: ‌در اين شرايط شركت زامياد درخواست دارد كه وزارت نفت از توليد وانت ديزلي حمايت كند؛ با اين حال عليرغم آن‌كه تفاهم‌نامه با زامياد تبديل به قرارداد نشده است، ما از اين پروژه حمايت كرده و خواهيم كرد، زيرا توليد وانت ديزلي كار درستي است و ما حمايت از آن را پيگيري مي‌كنيم.

وي افزود: مديرعامل شركت ملي نفت، معاونت پژوهش و فن‌آوري وزارت نفت، مديرعامل شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت به اتفاق اينجانب چند هفته پيش جلسه‌اي در اين خصوص داشته و مقرر شد از محل اعتبارات پژوهشي وزارت نفت از اين پروژه حمايت شود.

وي در پاسخ به اين‌كه با چه مبلغي از پروژه وانت ديزل حمايت خواهد شد؟ اظهار كرد: عدد و رقم نمي‌توانم بگويم، زيرا قراردادي در اين زمينه وجود نداشته و به صورت حمايتي قرار است كمك شود، اما اين‌كه مبلغ آن چقدر است، بعدا مشخص خواهد شد.

رئيس هيات مديره شركت بهينه‌سازي مصرف سوخت همچنين در پاسخ به اين‌كه مبلغ 30 ميليارد توماني كه شركت زامياد مدعي است بهينه‌سازي قرار بوده براي حمايت از توليد وانت نيسان ديزلي پرداخت كند، بر چه اساسي بوده است؟ اظهار كرد: قراردادي در اين زمينه وجود نداشته كه 30 ميليارد تومان پرداخت كنيم. در تفاهم‌نامه قرار بود كه 40 هزار دستگاه وانت ديزلي توليد و وزارت نفت نيز كمك حمايتي به آن اختصاص دهد. البته در تفاهم‌نامه هم هر عددي قيد شده باشد، نمي‌توانيم بگوييم 100 درصد آن پرداخت مي‌شود، اما وزارت نفت سعي خواهد كرد از اين پروژه حمايت كند.

وي ادامه داد: البته حمايت از توليد اين خودرو از وظايف وزارت صنعت، معدن و تجارت است، زيرا خودروهاي توليدي بايد از نظر آلايندگي و مصرف سوخت طبق استاندارد باشند. در حال حاضر سالانه حدود يك ميليون و 100 هزار دستگاه خودرو در ايران توليد و از آن سو نفت خام تبديل به بنزين شده و به مصرف اين خودروها مي‌رسد؛ آن هم در شرايطي كه در حال حاضر هشت كلانشهر آلوده‌اند.

محمدنژاد در پاسخ به اين‌كه معاون پژوهش و فن‌آوري وزير نفت اظهار كرده كه ما به شركت بهينه‌سازي ابلاغ كرده‌ايم كه مقدار كار پژوهشي صورت گرفته براي توليد وانت نيسان ديزلي را محاسبه كنند تا مطابق با آن از توليد اين خودرو حمايت شود، اما شركت بهينه‌سازي تاكنون از اين كار خودداري كرده است، اظهار كرد: اگر معاونت پژوهش و فن‌آوري وزارت نفت چيزي را در اين زمينه ارجاع داده‌اند، به بهينه‌سازي تاكيد مي‌كنيم كه انجام شود. البته ما جلساتي را در همين زمينه داشتيم تا ببينيم كه به چه بخشي از اين پروژه مي‌توان از محل بودجه پژوهش نفت كمك كرد.

وي ادامه داد: در آن زمان تبصره 13 وجود داشت كه مي‌توانستيم براساس آن كمك كنيم، اما آن تبصره از سال 1387 به اين سو حذف شده است، بنابراين اينكه وزارت نفت يك دفعه مبلغي را پرداخت كند، عملي نيست، ولي با اين حال در اين جلسات به اين نتيجه رسيديم كه تفاهم‌نامه‌اي در اين زمينه منعقد و قولي داده شده است و به هر حال بايد از اين پروژه حمايت كنيم.

او تصريح كرد:‌ در نهايت قرار شد كه بخش‌هاي پژوهشي پروژه توليد وانت نيسان ديزلي زامياد مشخص شود تا ببينيم چه رقمي بايد از محل بودجه‌هاي پژوهشي معاونت پژوهش و فن‌آوري وزارت نفت براي حمايت از اين پروژه پرداخت شود.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=675
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه