میهن صنعت:

وعده قطع واردات بنزین قابل تحقق است؟

آمارها می‌گویند ایران حدود ۳۷ سال است که بنزین وارد می‌کند. وارداتی که طبق گفته مسئولین وزارت نفت قرار است با تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان سال ۱۳۹۶ متوقف شود. وعده‌ای که در تحقق پیدا کردن آن اما و اگر وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، وعده قطع واردات بنزین از سوی وزیر نفت به طور جدی از اوایل سال ۱۳۹۳ مطرح شد و سرانجام زنگنه در اواخر مهرماه سال جاری در مراسم دومین کنگره راهبردی نفت و نیروی ایران از به بهره برداری رسیدن فاز اول ستاره خلیج فارس در سال جاری خبر داد و گفت  فازهای بعد نیز در سال بعد بهره‌برداری خواهند شد که با بهره‌برداری فازهای ستاره خلیج‌ فارس دیگر واردکننده بنزین نخواهیم بود.

به گفته زنگنه به‌زودی شاهد بهره‌برداری از فاز نخست پالایشگاه با تولید روزانه ١٢ میلیون لیتر بنزین یورو ٤، چهار و نیم میلیون لیتر گازوئیل یورو ٤، روزانه یک میلیون لیتر نفت سفید یورو ٤ و یک میلیون و ٣٠٠ هزار لیتر گاز مایع (الپیجی) یورو ٤ خواهیم بود. با ظرفیت تولید روزانه ٣٦ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ٤ و ٥ مجموع تولید بنزین در کشور به بیش از ١٠٠ میلیون لیتر در روز خواهد رسید. فرآوردههای تولیدی این پالایشگاه همگی استاندارد یورو ٤ و ٥ خواهند داشت و با تکمیل این پالایشگاه ایران به جرگه صادرکنندگان بنزین می‌پیوندد.

زنگنه تاکید کرد با تلاش‌های انجام‌شده و تزریق منابع مالی و ورود تجهیزات فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس با بیش از ٩٣ درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان امسال وارد مدار تولید خواهد شد. با بهره‌برداری از فاز نخست پالایشگاه تا پایان امسال بقیه فازها به ترتیب به فاصله هر شش ماه وارد مدار تولید می‌شود و تا پایان سال ٩٦ شاهد بهره‌برداری از کل این طرح در صورت تأمین مالی و رفع مشکلات خواهیم بود.

واردات روزانه ۱۱ میلیون لیتر بنزین

این مباحث از سوی وزیر نفت در حالی مطرح شد که به گفته ریاحی، مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در حال حاضر روزانه ۱۱ میلیون لیتر بنزین وارد می‌شود.

وی بر این موضوع که دلیل واردات بنزین شکاف بین تولید و مصرف بنزین در کشور است تاکید کرد و گفت تولید پالایشگاه‌های داخلی روزانه ۵۹.۵ تا ۶۰ میلیون لیتراست، در حالی که میزان مصرف بنزین در ایران ۷۵ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر است و به همین دلیل باید روزانه ۱۱ میلیون لیتر بنزین وارد کنیم.

ایران در نیمه دوم سال ۹۶ صادرکننده بنزین می‌شود

ریاحی با اشاره به پروژه ستاره خلیج فارس، گفت: این پروژه در سه فاز باید انجام شود که فاز نخست آن تا پایان امسال انجام شده و با انجام فاز دوم آن ۱۲ میلیون لیتر از سال آینده در ایران تولید می‌شود و ایران در نیمه سال دوم ۱۳۹۶ صادرکننده بنزین خواهد شد.

مستنداتی حاکی از نیازمندی ایران به واردات بنزین در سال ۹۶

این مباحث از سوی مسئولین وزارت نفت در حالی مطرح می شود که به گفته برخی رسانه ها   که در گزارش خود به آمارهای رسمی موجود استناد می کنند، مصرف بنزین از ابتدای سال ۱۳۹۵ تاکنون و در شرایطی که هنوز مصرف کنندگان از کارت سوخت استفاده می‌کنند چیزی حدود ۷۶ میلیون لیتر بوده است که مابه التفاوت این نیاز از طریق واردات تامین می شود.

 رشد مصرف بنزین با وجود کارت سوخت در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود ۴ درصد بوده است که با تصمیم دولت و حذف کارت سوخت از جریان سوختگیری (بنزین) قطعا رشد مصرف در سال ۱۳۹۶ بالاتر خواهد رفت، اما با فرض ثابت بودن همان ۴ درصد افزایش مصرف بنزین در سال آینده میزان مصرف این فراورده پر طرفدار به میانگین حدود ۸۱ میلیون لیتر خواهد رسید که مجددا این میزان مصرف از حجم تولید بنزین بالاتر است، از طرفی هنوز نیاز به واردات برای ذخیره سازی بنزین قطع نشده و این دو عامل موجب می شود که نیاز به واردات بنزین در سال ۱۳۹۶ قطع نشود.

باید منتظر ماند و دید آیا پایان شاهنامه واردات بنزین خوش است و وعده مسئولین تحقق پیدا می کند یا  با رسیدن به زمان مقرر، این گربه خوابیده روی نفت همچنان نیازمند واردات بنزین از دیگر کشورها خواهد بود.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=94334
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه