اختصاصي ميهن صنعت :

پرايد تحميلي است يا پرطرفدار ؟

ميهن صنعت : تحميلي يا پرطرفدار بودن خودروهاي ساخت داخل مدتي است موضوع بحث صاحبنظران عرصه خودرو شده است و عده اي اين خودروها را تحميلي و گروهي خودروها را مطابق با شرايط اقتصادي و جغرافيايي روز مي دانند

در این خصوص بر آن شدیم که دلیل خرید  ارزان ترین  و پرتیرا ژ ترین خودروی داخلی  یعنی خودروی  پراید را مورد بررسی قرار دهیم . پرايدي كه اولين خودروي بسياري از مردم  علي الخصوص جوانان بوده و بسياري از جوانان ايراني رانندگي را با اين خودرو آموزش ديده اند .

خودرويي كه خواه نا خواه قشر عظيمي از رانندگان و مسافران آن را بعنوان مركب مسافراتهاي برون ودرون شهري خود برميگزينند.

اما در اين گزارش دلايل ميزان بالاي  خريد و برخي از دلايل عمده خريد اين خودروي كوچك را مورد بررسي قرار مي دهيم.

در ابتدا مهمترین نکته ارزان بودن  این محصول در بین خودروهای ساخت داخل است که فروش آن با شرایطی بسیار خوب و اقساط بلند مدت و بازپرداخت کم اشتیاق خرید را در دل خریداران ایجاد می کند.شرایطی که بواسطه مناسبت های گوناگون و جشنواره های استانی در نقاط مختلف کشور خریدارن را به سوی خرید این محصول سوق میدهند .

مصرف سوخت پایین پراید از دیگر دلایل خرید مشتریان است چرا که پس از آزاد شدن نرخ سوخت در کشور و افزایش تدریجی قیمت بنزین خودرویی با مصرف سوخت 6 لیتر در 100 کیلومتر بسیار کارآمد تر از خودروهای  پرمصرف دیگر ساخت داخل خواهد بود شايد يكي از دلايل ارجحيت خريد خودروي پرايد در برابرخودروهای هم سطح قیمتی خود نظیر خودروي  روآ همين مساله  باشد .

به گفته برخی دارندگان  پراید ، خدمات پس از فروش خوب و قیمت پایین قطعات یدکی از محسنات این محصول بشمار می آيدبه طور مثال  هزینه  تعویض لنت  ترمز برای دارندگان  خودرو پراید با  8 هزار تومان انجام میپذیزد در حالی که همین مورد در خودروهای کلاس بالاتر نظیرسمند هزینه ای نزدیک 4 برابر را در بردارد.

 از ديگر نكاتي كه رقبت خريد اين خودرو را  در شهرهاي پرجمعيت نظير تهران در مشتريان ايجاد مي كند اندازه كوچك اين خودرو است كه بواسطه اين موضوع سهولت رفت و آمد و پارك خودرو را براي استفاده كنندگان در شهرهاي پرتردد و پرترافيك فراهم مي آورداما همين نكته  مورد انتقاد برخي پرايد سواران است چراكه در برخي موارد فضاي كم صندلي عقب اين خودرو باعث مشكل براي سرنشينان تنومند مي شود .

از طرفی پراید خودرويی بسیار مناسب برای رانندگان تاکسی،  آژانس های کرایه اتومبیل و مسافركشان درون شهري است چراكه همانند مركبي خستگي ناپذير پذيراي ساربان خود است

البته خودروي پرايد خودرويي كاملا بي عيب ونقص نبوده و از لحاظ ايمني درگذشته  داراي ساختاري نامناسب بود كه شركت  سايپا  با ايمن سازي محصولات در قالب پروژه ايكس 100 تا حدودي اين مشكل را برطرف كرده است و اين شركت  مدتي پيش اعلام كردكه ديگر خودرويي بنام پرايد توليد نمي شود و با  تغييرات جديد در ساختار اين خودرو خاطره پرايد قديمي را از ذهن ها بيرون كنيد.
پرايد خودرويي است كه  پس از خروج روآ از چرخه سوخت در سطح خود رقيبي ندارد اما حتي اگر خودرويي باكيفيت تر از پرايد سر از جاده هاي ايران در آورد تا خدمات پس از فروش آن بصورت كامل و قطعات آن بوفور يافت نشود نمي توان استقبال خريد بالايي براي آن
در نظر گرفت .

در هر حال نتیجه ای  كه به دست  می آید  استقبال از اين خودرواست و شايد بتوان اينگونه نتيجه گرفت كه خودروي پرايد در بين خريداران خودرو  ایرانی از محبوبيت نسبي برخوردار است و بدلیل تردد بسیار زیاد به گونه اي مي توان گفت پرايد يكي از سمبل هاي  جاده هاي ايران است .

اين را ميتوان از كساني كه به كشورهاي ديگر مسافرت مي كنند و دلشان براي فضاي ايران و خيابان هاي پر پرايد ايران تنگ مي شود پرسيد .

همين نكته را  هم ميتوان از زائران كربلاي معلي جويا شد و از احساس خوب ديدن پرايد در كشورهاي ديگر سوال كرد. 

 

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=614
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه