میهن صنعت

پکن، نمایشگاهی برای بزرگترین بازار جهان

از ۱۱۲۵ خودرویی که در این نمایشگاه حاضر است ۱۲۰ خودرو برای اولین بار در جهان رونمایی می‌شود. حضور ۷۴ کانسپت جدید در این نمایشگاه یکی دیگر از نشانه‌های اعتبار این نمایشگاه است. علاوه براین، امسال ۸۸ خودرو که با سوخت غیرفسیلی حرکت می‌کند نیز به نمایش درآمد

میهن صنعت به نقل از خودرو ویو : نمایشگاه پکن، بزرگترین نمایشگاه خودرو در چین و یکی از پنج نمایشگاه مهم جهان پس از نمایش اختصاصی خودروها به خبرنگاران و دست اندرکاران صنعت خودرو، از روز جمعه درهای خود را به روی مردم باز می‌کند. نمایشگاه  پکن در حالی کار خود را آغاز کرده که خودروسازان جهان بی توجه به پیش‌بینی‌ها درباره کاهش رشد بازار خودرو در چین، از فرصت این نمایشگاه برای عرضه محصولات خود به بزرگترین بازار خودرو دنیا استفاده می‌کنند.

از ۱۱۲۵ خودرویی که در این نمایشگاه حاضر است ۱۲۰ خودرو برای اولین بار در جهان رونمایی می‌شود. حضور ۷۴ کانسپت جدید در این نمایشگاه یکی دیگر از نشانه‌های  اعتبار این نمایشگاه است. علاوه براین، امسال ۸۸ خودرو که با سوخت غیرفسیلی حرکت می‌کند نیز به نمایش درآمده است  .


تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد که رشد بازار خودرو در چین کاهش یافته است. سه سال پیش این بازار با نرخ نجومی ۴۶ درصد در حال رشد بود اما اکنون پیش‌بینی می‌شود که این رشد به رقمی حدود هفت تا هشت درصد برسد .

با این حال همه مدیران شرکت‌کننده در نمایشگاه پکن می‌گویند چین هنوز مهمترین بازار خودرو در جهان است. حتی بدبینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها درباره رشد این بازار خودرو نشان می‌دهد که تعداد خودروها در چین تا هشت سال دیگر از ۱۸ میلیون دستگاه کنونی، به ۳۰ میلیون دستگاه خواهد رسید و آمارهای خوش‌بینانه عددی نزدیک به چهل میلیون دستگاه خودرو را پیش‌بینی کرده است .

 همین باعث شده تا خودروسازان بزرگ جهان در جستجوی سهمی از بازار چین با دست پر به پکن بیایند. اما این نمایشگاه و این بازار برای سازندگان مارک‌های لوکس از بقیه مهمتر است. سازندگان خودروهای لوکس در غیاب رقیبانی داخلی، در چین کسب و کارپر رونقی دارند. تعداد ثروتمندان چینی روز به روز بیشتر می‌شود و در حالی که بازار خودروهای لوکس در اروپا و آمریکای شمالی  رشد زیادی ندارد، خودروسازانی نظیر کادیلاک، مرسدس‌بنز و ب ام و، تقاضا در چین را مهمترین فرصت برای افزایش سود خود می‌بینند. 

 

سازندگان خودروهای لوکس امیدوارند بازار این ماشین‌ها در چین رشد بیشتری از بازار کل خودروها در این کشور داشته باشد. سال گذشته این بازار ۳۰ درصد رشد کرد و خودروسازان امیدوارند امسال این رشد بین ۱۵ تا ۲۰ درصد باشد و تا سال ۲۰۱۵ چین به عنوان بزرگترین بازار خودروهای لوکس جای آمریکا را بگیرد 
پیتر شوارتزبائر، مدیر فروش آئودی می‌گوید: «چین سیصد شهر با جمعیت بیشتر از یک میلیون نفر دارد و ما تنها در ۱۸۷ شهر نمایندگی داریم. بازار خودروهای لوکس در این کشور آینده خیلی خوبی دارد و ما تازه در ابتدای راه هستیم.» 
دانیل اکرسون، مدیر اجرایی جنرال موتورز هم می‌گوید امیدوار است میزان فروش مدل‌های کادیلاک این کارخانه تا سال ۲۰۱۶ با بازار آمریکا برابر شود. جنرال موتوز امسال ۶۰۰ نمایندگی جدید در چین باز می‌کند.
  
اما استدلال دیگر این است که کاهش رشد اقتصادی چین به زودی تاثیر خود را بر ثروتمندان چینی نشان خواهد داد و تقاضا برای خودروهای لوکس را کاهش می‌دهد 
   خودروسازان خارجی در چین حضور پررنگی دارند، ولی این شرکت‌ها به تنهایی نمی‌توانند در چین کار کنند و برای عرضه خودروهایشان در این کشور باید با یک خودروساز داخلی شریک شوند. بزرگترین خودروساز حاضر در بازار چین، فولکس‌واگن است که با صنایع خودروسازی شانگهای یا SAIC شریک است. SAIC سال گذشته دومین کارخانه پرفروش در چین بود. جنرال موتورز، دیگر شریک این کارخانه سومین خودروساز مهم خارجی در چین است . 

تعداد زیاد خودروهای شاسی بلند یا SUV در این نمایشگاه نشان می‌دهد که این کلاس از خودرو تا چه حد در چین محبوب است. علاوه بر مدل‌های متعددی که خودروسازان چینی و بین‌المللی در این کلاس عرضه کرده‌اند، شاید مهمترین ماشین این نمایشگاه کانسپت شاسی بلند لامبورگینی باشد که قرار است کارخانه ایتالیایی در سال ۲۰۱۶ براساس آن مدل جدیدی به بازار عرضه کند .
 
مازراتی هم کانسپت SUV خود به نام کوبنگ را به نمایشگاه آورده است. مازراتی می‌خواهد از این مدل بیست هزار دستگاه در سال بسازد و امیدوار است تا هفت هزار دستگاه از آن را در چین بفروشد یک خودروساز بریتانیایی به نام ایترنیتی هم با یک خودروی بیابانی لوکس که براساس پورشه کاین ساخته شده، به نمایشگاه آمده است . 


جیم پرس، مدیر مؤسسه یونجون اتو، که مالک نمایندگی‌های ب ام و، جگوار، لندروور، ولوو و پورشه در چین است می‌گوید مردم این کشور ماشین‌های آلمانی را به عنوان ماشین لوکس قبول دارند و خودروسازان دیگر برای موفقیت باید محصولات خود را با توجه به سلیقه بازار چین طراحی کنند  .
چنین وضعیتی کار را برای خودروسازانی که تازه می‌خواهند وارد بازار چین شوند مشکل می‌کند. مارک‌هایی مانند لینکلن از یک سو نمی‌توانند فرصت این بازار را ندیده بگیرند و از سوی دیگر به بازاری وارد خواهند شد که رقبا پیش‌تر جای خود را محکم کرده‌اند .
با این حال جو هینریچ، مدیر فورد آسیا می‌گوید «در نهایت همه چیز به محصول نهایی و آنچه که به مشتری ارائه می‌کنید برمی‌گردد. واضح است که برخی خودروسازان لوکس آلمانی وجهه بهتری دارند، اما من فکر می‌کنم همیشه برنده نهایی کسی است که محصول بهتری داشته باشد.» 


لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=680
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه