چرایی کاهش تولید خودرو از نگاه فولادگر

ميهن صنعت :

ميهن صنعت : یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه عدم تامین منابع و تسهیلات بانکی باعث کاهش تولید خودرو شده است گفت: البته عمدتا شرکت‌های خودروسازی منابع‌شان را از طریق سیستم بانکی تامین می‌کردند که با سیاست‌های انقباضی اخیر بانک‌ها در تامین منابع برای تولید خودرو با مشکل مواجه شده‌اند.
به گزارش «ميهن صنعت» به نقل از ایسنا، حمیدرضا فولادگر با اشاره به سیاست‌های اخیر انقباضی بانک‌ها در ارائه تسهیلات بانکی گفت: همانطور که مسئولان شرکت‌های خودروسازی اعلام کردند تاکنون در سال جاری نتوانستند از تسهیلات بانکی استفاده کنند، این موضوع نیز به دلیل سیاست‌های اخیر انقباضی بانک‌ها است که باعث شده تولیدات خودرو کاهش یابد.
وی ادامه داد: به دنبال کاهش تسیهلات بانکی به خودرو‌سازان آنها قادر به عمل به یکسری از تعهداتشان نبوده و نتوانستند پرداخت‌های به موقع به قطعه‌سازان داشته باشند که این موضوع باعث شده قطعات را به موقع تحویل نگیرند، این عوامل زنجیره‌ای باعث کاهش تولیدات خودرو شده است.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه شرکت‌های خودروسازی بسیاری از منابع درآمدی‌شان را به بانک‌ها وابسته کرده‌اند، گفت: سیستم‌ها و شرکت‌های مختلف منابع خود را از محل‌هایی همچون افزایش سرمایه وسهامداران، درآمد ناشی از تولید و فروش اوراق مشارکت و همچنین منابع بانکی تامین می‌کنند که در خصوص شرکت‌های خودروسازی به نظر می‌رسد که وابستگی بسیاری به منابع بانک‌ها داشتند که عدم اختصاص این منابع باعث بروز مشکلات در تولید خودرو شده است.
فولادگر در ادامه با بیان اینکه اثرات تحریم در تولید خودرو بسیار کم بوده است، گفت: قطعات مکانیکی و صنعتی خودرو بیشتر در داخل کشور تولید می‌شود و تنها برخی از مواد اولیه و قطعات مربوط به سیستم‌ها کنترل اتوماتیک خودرو از خارج کشور وارد می‌شود از این رو به تعبیری تحریم‌ها در کاهش تولید خودرو اثرگذار نبوده است.
وی در عین حال خاطر نشان کرد: در جمع‌بندی می‌توان گفت که درصد کمی از عوامل کاهش تولید خودرو به تقاضای مشتری، واردات قطعات و یا تحریم‌ها مرتبط است،عمده دلیل رخ دادن کاهش تولید عدم تامین منابع مالی از سوی سیتسم‌های بانکی به شمار می‌آید.
این عضو صنایع و معادن در پایان با تاکید بر اینکه این کمیسیون جلساتی با دو شرکت مهم ایران خودرو و سایپا برای بررسی دلایل کاهش تولید خودرو خواهد داشت، گفت: البته جلساتی با مدیران عامل بانک‌ها برگزار کردیم تا با افزایش حمایت خود از تولیدات مشکلات برطرف گردد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=2841
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه