میهن صنعت:

کاهش سرمایه‌گذاری بزرگترین صندوق مالی در شرکت‌های نفتی

صندوق ملی یک تریلیون دلاری نروژ که بزرگترین صندوق مالی دولتی جهان است، احتمالا حمایت پارلمان را برای کاهش سرمایه‌گذاری در دارایی‌های نفت و گاز کسب می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، اگر پیشنهاد این صندوق از سوی پارلمان تصویب شود، میلیاردها دلار سهام نفت و گاز را که اکنون شش درصد یا حدود ۳۷ میلیارد دلار از سرمایه‌گذاری‌هایش را تشکیل می‌دهد، به تدریج واگذار خواهد کرد.

این صندوق ماه گذشته پیشنهاد کرد شرکت‌های نفت و گاز را از سرمایه‌گذاری‌های خود حذف کند تا ثروت دولت نروژ در برابر قیمت‌های پایین نفت آسیب پذیری کمتری داشته باشد.

اکثر احزاب در پارلمان نروژ شامل حزب کارگر و حزب سنتر و سوسیالیست چپ و کریستین دموکرات تمایل دارند از این پیشنهاد حمایت کنند.

دولت نروژ اعلام کرد که این پیشنهاد را مطالعه خواهد کرد و نظرش را در پاییز سال ۲۰۱۸ پیش از اینکه پارلمان در سال ۲۰۱۹ در این باره تصمیم بگیرد، اعلام می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، صندوق ملی دولتی نروژ یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران در مجموعه‌ای از شرکت‌های نفتی است. این صندوق تا پایان سال ۲۰۱۶ به میزان ۲.۳ درصد از سهام رویال داچ شل، ۱.۷ درصد از سهام شرکت BP و ۰.۹ درصد از سهام شورون و ۰.۸ درصد از سهام اکسون موبیل را در اختیار داشت. صندوق سرمایه نروژ همچنین ۱.۷ درصد در شرکت انی ایتالیا، ۱.۶ درصد در توتال فرانسه و ۰.۹ درصد در لاندین پترولیوم سوئد سهم دارد./ایسنا/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=140726
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه