بعد از گذشت یک سال ؛

کاهش مهلت پرداخت سود شرکت ها قانونی که برای سال ۴۷ است

در اصلاح بخشی از مواد قانونی بازار اوراق بهادر موضوع کاهش ۸ ماهه فرصت پرداخت سود را آورده ایم تا این مدت زمان پرداخت سود به حداقل زمان ممکن رسد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، بر اساس قانون تجارت، شرکت‌ها پس از برگزاری مجامع عمومی و شناسایی سود،  ۸ ماه مهلت برای پرداخت سود به سهامداران خود دارند.

آقای غلامرضا مصباحی مقدم، رییس کمیته فقهی سازمان بورس در تاریخ ۲۱ تیر ۱۴۰۰ گفته بود مهلت ۸ ماهه‌ای که در قانون تجارت برای پرداخت سود سهامداران بعد از برگزاری مجامع وجود دارد قطعاً به ضرر سهامداران است، به همین دلیل باید به طور حتم این قانون اصلاح و تغییراتی در قانون پرداخت سود سهامداران اعمال شود. نکته‌ای که بعد از گذشت یک سال تاکنون خبر جدیدی از آن اعلام نشده است.

اصلاح قانون تجارت برای کاهش زمان پرداخت سود فعلا در دستور کار نیست!

آقای محسن علیزاده عضو ناظر شورای عالی بورس گفت: این که در قانون تجارت این مهلت ۸ ماهه اصلاح شود نیاز به این دارد که دولت لایحه اصلاح این قانون را یا ما طرح اصلاح قانون تجارت را داشته باشیم که  فعلا در دستور کار نیست.

به گفته او، اما در اصلاح بخشی از مواد قانونی بازار اوراق بهادر ما این موضوع کاهش ۸ ماه فرصت پرداخت سود را آورده ایم تا این مدت زمان پرداخت سود به حداقل زمان ممکن برسد و این موضوع را به عنوان یک حکم دائمی بیاوریم تا این مشکل پرداخت سود شرکت‌ها مرتفع شود.

خانم مریم ابراهیمی مدیر حقوقی سابق بورس تهران گفت: کمتر شدن زمان قانونی ۸ ماه برای پرداخت سود مجامع شرکت‌ها حتما نیاز به تصویب قانون دارد و این موضوع را می‌توان در لایحه اصلاح قانون بازار سرمایه پیش‌بینی کرد.

مدت هشت ماه با توجه به شرایط حاکم سال ۴۷ بوده است

به گفته او در خصوص اصلاح ماده ۲۴۰ قانون تجارت و کوتاه‌تر شدن زمان پرداخت سود مجامع توسط شرکت‌ها که در حال حاضر ۸ ماه است باید گفت مدت ۸ ماه قطعا مدت زمان طولانی است و این مدت زمانی با توجه به شرایط حاکم بر کشور در زمان تصویب قانون تجارت یعنی سال ۱۳۴۷ در نظر گرفته شده است.

ابراهیمی می‌گوید هم اکنون کوتاه شدن زمان پرداخت سود برای سرمایه‌گذاران با اهمیت است؛ چرا که هم سهامدار سریع‌تر به نقدینگی دست پیدا می‌کند و هم تاثیر تقسیم سود در قیمت سهام در کوتاه مدت ملاحظه خواهد شد.کمتر شدن زمان قانونی ۸ ماه پرداخت سود، حتما نیاز به تصویب قانون دارد و این موضوع را می‌توان در لایحه اصلاح قانون بازار سرمایه مصوب سال ۸۴ پیش‌بینی کرد.

آقای محمد مهدی منتظری رئیس اداره پیشگیری از ناهنجاری‌ها و ارتقاء سلامت بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تقلیل زمان پرداخت سود به سهامداران از هشت ماه مذکور در ماده ۲۴۰ لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب ۱۳۴۷، به سه ماه از نکات مهم این پیش‌نویس است.

در کشور‌های مختلف برای کوتاه‌تر شدن زمان پرداخت سود راهکار‌هایی، چون پرداخت سود فصلی و حتی ماهانه پیش بینی شده است و جا دارد که این موضوع در کشور ما نیز در اصلاح قانون مدنظر قرار بگیرد./باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=247911
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه