«میهن صنعت» تصمیم های متناقض در صنعت خودرو را بررسی کرد؛

کدام شورای رقابت درست عمل کرده است؟

  سال 1401 در حالی رو به پایان است و برای فعالان صنعت خودروسازی این پرسش مطرح است که با توجه به مشمول قیمت گذاری شدن خودروهای وارداتی و مونتاژی، کدام شورای رقابت درست عمل کرده است؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت» بازگشت دوباره شورای رقابت به عرصه قیمت گذاری به اندازه کافی شوک آور و تعجب آمیز بوده است.در این میان این شورای با اتخاذ یک تصمیم، مشمول قیمت گذاری شدن خودروهای مونتاژی و وارداتی بهت ماجرا را بیشتر کرده است.

این مساله از جایی با ابهام و پرسش همراه می شود که در دو دور قبلی فعالیت این شورا، خودروهای وارداتی و مونتاژی زیر چتر آنان نرفته بودند.بلکه تمرکز و توجه آنها به محدوده تولیدات دو خودروساز بزرگ متمرکز بود. در واقع با توجه به نوع فعالیتی که در بازار خودرو وجود داشت، شورای رقابت سراغ خودروسازان بخش خصوصی و واردکنندگان نمی رفت.

بیشتر بدانید:
عدم استقبال از پیش خرید خودرو به دلیل ترس و ابهام از آینده

به بیان ساده شرایط بازار به گونه ای بود که مشتریان با انواع و اقسام شرایط فروش و متنوع بودن آن همراه بودند.هر یک فعالان این حوزه اعم از تولید کننده و واردکننده در بازار رقابت شدیدی مشاهده می کردند.

بنابراین در وضعیتی که بازار در یک روند عادی قرار داشت، شورای رقابت دخالتی نمی کرد.البته تصمیم هایی که در آن دوره اتخاذ شد به نوبه خود مقدمات افزوده شدن بر زیان انباشته و زیان تولید را برای خودروسازان بزرگ فراهم کرد.

به نحوی که هم اکنون تصمیمات آن شورای زیان انباشته ای بیش از 150 هزار میلیارد تومان به صنعت خودروی کشور تحمیل کرده است.با این حال این شورا نه تنها اعتقادی به این موضوع نداشت بلکه بر ثبات قیمت ها و ادامه فروش با همان قیمت های قبل نیز اصرار عجیبی داشت.

این اصرار حتی در دوران تحریم مستقیم صنعت خودروسازی کشور نیز ادامه داشت. نتیجه اینکه تحریم، افزایش نرخ ارز و کاهش قدرت پول ملی مقدمات هجوم تقاضاهای بسیار زیادی را به بازار فراهم کرد.البته یکی از اصلی ترین دلایل، فاصله قیمتی بسیار زیاد کارخانه و بازار بود.این دسته گلی بود که شورای رقابت در قالب رانت و قرعه کشی به ثمر نشانده بود.

این مساله موجب شد که به مدت بیش از یک سال، با تصمیم سران قوا آنها مسند قیمت گذاری را واگذار کنند.با این حال از اوایل بهمن ماه، یعنی درست زمانی که از یک سو بازار آماده ورود خودروهای وارداتی می شد و از سوی دیگر خودروسازان خود را برای بازار آخر سال آماده می کردند، شورای رقابت دوباره از جای برخاست اما این بار برخاستنش با گرد و غبار زیادی همراه بود.

به نحوی که فضای غبارآلوده همچنان به قوت خود باقیست. یعنی این شورا در بازگشت دوباره نه تنها خودروسازان شبه دولتی را مشمول قیمت گذاری خود دانست، بلکه با تکیه بر فرمول مختص خودش، خودروهای مونتاژی و وارداتی را نیز مشمول قوانین خود دانست.اسم رمز گسترده شدن دایره فعالیت و نفوذش، انحصار بود اما آیا واقعا انحصار وجود دارد؟آیا در شرایط فعلی بازار می توان این انحصار را پیدا کرد؟ همین مساله باعث شده است که فعالان این صنعت با یک دوگانگی همراه شوند.

به بیان دیگر نمی دانند که تصمیم کدام شورای رقابت درست بوده است. آیا شورای رقابت در دور دوم متوجه این موضوع نشده بوده است یا اینکه در دور جدید دچار اشتباه از بازار شده اند؟آیا هر دو از یک فرمول استفاده می کردند؟آیا این فرمول ها اصلا درست تعریف شده اند؟یعنی به گونه ای هستند که بتوانند تشخیص بدهند در شرایط تحریمی، از انحصار حرف زدن در عمل حرفی غیر منطقی به شمار می آید؟

در واقع تکیه بر انحصار زمانی درست است و کارایی دارد که وضعیت عادی باشد و نظارتی نیز وجود نداشته باشد.شاید این شورای فکر کرده است که افزایش قیمت خودرو در بازار به دلیل انحصار فعالان آن است اما به نظر می رسد که در تشخیص این موضوع هم دچار اشتباه شده است.

در واقع افزایش قیمت ها معلول برخی عوامل سایر از دایره قدرت خودروسازان است. از جمله آنها می توان به تحریم، افزایش تورم و نرخ ارز و کاهش قدرت و ارزش پول ملی اشاره کرد.در این شرایط تحریم ها از یک سو تولید و عرضه را  به شدت با روندی کاهشی مواجه کرد و از سوی دیگر این کاهش با تکیه بر عوامل یاد شده موجب شدند که قیمت خودروها متاثر از برهم خوردن نظام عرضه و تقاضا افزایش پیدا کند.

در این میان نقش سرمایه ای خودرو و سودآور بودن آن به دلیل قیمت گذاری دولتی بر میزان تقاضا افزود.تقاضایی که پاسخی به همراه نداشت و در نتیجه قیمت ها افزایش یافتند.در این گیر و دار شورای رقابت چگونه انحصار را تشخیص داده است هنوز برای کسی مشخص نیست.

به بیان دیگر در شرایطی که در ابتدا تحریم ها و بعد تر طرح های اجباری قرعه کشی مانع از عرضه های گسترده در بازار شده اند، معلوم نیست که فرمول شورای رقابت بر چه اصل و اساسی خودروهای مونتاژی و وارداتی را به وارد دایره انحصار کرده است.بنابراین این پرسش به قوت خود باقیست که از یک سو کدام استدلال آنها را به این تصمیم راهنمایی کرده است و از سوی دیگر شورای رقابت در کدام دوره تصمیم درست را اتخاذ کرده است؟

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=260519
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه