میهن صنعت:

کیفیت بنزین‌های داخلی و تاثیر آن بر شتاب خودرو

میهن صنعت: نایب رییس انجمن مدیریت کیفیت ایران گفت: تمامی بنزین‌های تولید شده در کشور استاندارد لازم را دارند اما موضوع مورد بحث این است که بنزین یورو 2 ، یورو 3 و یورو 4 در نوع سوخت با یکدیگر متفاوت هستند. چراکه بنزین یورو 4 آلودگی کمتری نسبت به سایر بنز

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، به نقل از ایسنا، فرشید شکرخدایی با بیان این‌که در حال حاضر در سه گروه بنزین یورو 2،‌ یورو 3 و یورو 4 در سطح کشور توزیع می‌شود، اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده باید فقط از بنزین یورو 4 استفاده می‌کردیم که به هر دلیلی این امر محقق نشد.

وی ادامه داد: نمی‌توان گفت که بنزین یورو 2 استاندارد نیست یا کیفیت لازم را ندارد بلکه تنها می توان گفت که این بنزین در حد بنزین یورو 4 به ویژه در زمینه مسائل زیست محیطی عمل نمی‌کند.

تفاوت بنزین یورو 2 با یورو 4

شکر خدایی در تشریح تفاوت بنزین یورو 2 با یورو 4 گفت: تفاوت این دو بنزین تنها در مسائل زیست محیطی بوده و ممکن است یک بنزین یورو 4 آن کیفیت یا توانی را که بنزین یورو 2 در یک خودرو ایجاد می کند نداشته باشد. سازگاری خودرو و سوخت با هم بهترین عملکرد را ارائه می دهد و باید همزمان کیفیت موتور خودرو و بنزین را هماهنگ کرد.

نایب رییس انجمن مدیریت کیفیت ایران با بیان این‌که بنزین یورو 4 به دلیل گران بودن در تمام کشورها عرضه نمی‌شود، اظهار کرد:‌ مزیت اصلی بنزین یورو 4 نسبت به سایر بنزین‌ها آلودگی کمتر آن‌ است.

بازرسی 3 ماه یکبار تمام پمپ بنزین‌های کشور

نایب رییس هیات مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران با اشاره به نحوه توزیع بنزین در سطح کشور گفت: کیفیت این امر مطلوبیت خوبی دارد. چرا که هر سه ماه یکبار تمام پمپ بنزین‌های کشور در سه گروه مختلف مورد بازرسی قرار می گیرند و طبق آخرین گزارش، تاکنون دستور توقیف تعدادی پمپ نیز از سوی سازمان استاندارد داده شده است.

برخورد با کم‌فروشی بنزین

وی ادامه داد: موضوعی که سازمان استاندارد به جد آن را پیگیری می کند بحث کم فروشی بنزین است. اگر جایگاه بنزین با دست‌کاری دستگاه‌ها اقدام به کم فروشی کند قطعا سازمان استاندارد با آن مقابله و برخورد خواهد کرد و کالیبره بودن دستگاه های اندازه گیری برعهده سازمان استاندارد است.

شکرخدایی با بیان این‌که ممکن است در مراحل حمل و نقل و جابجایی ،بنزین با آب یا سایر مواد مخلوط شود، گفت: این مساله را نمی توان 100 در صد تکذیب کرد. چرا که علاوه بر کارهای سهوی ،تقلب نیز در این حوزه ممکن است وجود داشته باشد که در این زمینه نیز دستورالعمل‌هایی از سوی شرکت‌ها و سازمان‌های ذیربط ایجاد شده است.

بنزین سوپر تفاوت چندانی با بنزین معمولی ندارد

شکرخدایی با بیان این‌که کیفیت بنزین در سطح کشور متفاوت است، گفت: ممکن است در برخی از موارد مردم احساس کنند که بنزین سوپر با بنزین معمولی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و این موضوع قابل درک است.

نظارت بر کیفیت بنزین باید بر عهده سازمان استاندارد باشد؛ نه وزارت نفت

شکرخدایی با اشاره به کیفیت بنزین در سطح کشور گفت: این مساله که نظارت کیفیت بنزین بر عهده وزارت نفت باشد، امر غیر منطقی است چرا که هیچ واحد تولیدکننده‌ای محصول تولیدی خود را غیر کیفی اعلام نمی کند.

وی ادامه داد: مسئولیت نظارت بر بنزین باید بر عهده سازمان استاندارد و یا هر سازمان مستقل مانند سازمان محیط زیست قرار بگیرد و این امر می تواند تاثیرات زیادی بر افزایش کیفیت بنزین داشته باشد.

نایب رییس هیات مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران ادامه داد:‌ نکته قابل توجه این است که باید ببینیم چرا در سال های گذشته نظارت کیفی بنزین از استاندارد جدا شد چرا که می توان تنها اسم آن را یک جهت گیری سیاسی صرف دانست.

شکرخدایی با بیان این‌که انجمن مدیریت کیفیت موافق واگذاری نظارت کیفیت بنزین به سازمان استاندارد است، اظهار کرد: طبق قانون استاندارد این سازمان حق دارد اگر جایی با استانداردها و معیارهای آن مغایر بود تولید را متوقف و پلمپ کند.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=64148
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه