میهن صنعت حرکت جدید ایران خودرو را بررسی کرد

گام بلند خودکفایی ایران خودرو با استفاده از ظرفیت های دانش بنیان نظامی

صنعت خودروسازی ایران طی سال های اخیر ضربات زیادی از تحریم ها خورده است اما با رونمایی از اولین محصول مشترک ایران خودرو وزارت دفاع به نظر می رسد گام بلند خود کفایی درایران خودرو با استفاده از ظرفیت های دانش بنیان نظامی برداشته شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»،  صنعت خودروسازی ایران طی سال های اخیر ضربات زیادی از تحریم ها خورده است اما با رونمایی از اولین محصول مشترک ایران خودرو وزارت دفاع به نظر می رسد گام بلند خود کفایی درایران خودرو با استفاده از ظرفیت های دانش بنیان نظامی برداشته شده است.

پس از رونمایی از اولین دستاورد همکاری ایران خودرو با وزارت دفاع سامانه مدیریت هوشمند دریچه گاز موتور یورو پنج، این پرسش پیش آمد که این نوع همکاری ها و استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان چه عایدی و آورده ای برای صنعت خودروسازی کشور دارد.البته در حاشیه آن رونمایی، مدیرعامل ایران خودرو به برخی از مزیت های این همکاری اشاره کرد. به گفته مهدی خطیبی توسعه سامانه مدیریت موتور در اولویت برنامه‌های این گروه قرار گرفته که عمق ساخت داخل، کاهش هزینه‌های تولید و ارتقای کیفیت خودروهای داخلی را در پی خواهد داشت.

برای دستیابی به اهداف کلان صنعت خودرو و همچنین خودروساز شدن به معنای واقعی، نمی توان نقش برق و الکترونیک را نادیده گرفت، زیرا در شرایط کنونی سهم برق و الکترونیک در خودروهای تولیدی کشورهای در حال توسعه بیشتر از ۵۰ درصد و کشورهای توسعه یافته ۳۵ درصد است.

در تولید خودرو تقریبا یک سوم از نیازمندی‌ها توسط خودروسازان و زنجیره تامین تهیه می شود و مابقی از جمله صنایع فولاد، پتروشیمی، آلومینیوم، مس، انواع مواد پلیمری و همچنین قطعات الکترونیکی توسط سایر صنایع تامین می شوند. این در حالی است که ایران همچنان در تحریم قرار دارد و از سوی دیگر تولید کنندگان قطعات الکترونیک تعداد محدودی هستند که هم اکنون با توجه به تغییر ذائقه مصرف دنیا به دلیل شیوع کرونا، آنها با تقاضای بیشتری مواجه هستند.با چیدن این عوامل کنار هم متوجه خواهیم شد که در حال حاضر تهیه قطعات الکترونیک بسیار سخت تر از گذشته است.

به بیان ساده مسائل زیادی وجود دارند که مانع از دسترسی آسان و سریع به این نوع قطعات می شوند که مهم ترین آنها را می توان اینگونه بیان کرد؛ افزایش تقاضا، افزایش نرخ ارز، تحریم، عدم دسترسی به مسیر عادی نقل و انتقال پول، طولانی شدن مسیر زمان تحویل قطعه از زمان سفارش گذاری و همچنین عدم توان خرید قطعات مورد نیاز به صورت عادی و نرمال.

این عوامل به خودی خود علاوه بر اثرگذاری بر روند تولید بر قیمت تمام شده نیز تاثیر گذار هستند.در عین حال به دلیل عدم قیمت گذاری مناسب باعث افزایش زیان تولید و در نتیجه زیان انباشته نیز خواهند شد. حال در این شرایط ایران خودرو با توجه به جایگاه و نقشی که در صنعت خودروسازی کشور دارد، نه تنها پیشگام استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان شده بلکه اولین گروهی است که از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان نظامی نیز استفاده کرده است.اما آیا این رونمایی و محصول مشترک تنها یک “نمایش” برای جلب توجه است یا دستاوردهای دیگری نیز خواهد داشت.

اینگونه که به نظر می رسد این یک حرکت جدی در راستای خودکفایی و هم افزایی میان نهادهای مختلف شرکت است که دارای توان و ظرفیت های فنی مناسبی هستند. به بیان ساده با استفاده از ظرفیت هایی که طرفین در اختیار دارند می توان به پیشرفت های بعدی نیز امیدوار بود. چرا که دیگر از تولیدات و تحقیقات جزیره ای خارج شده و شاهد افزایش کار جمعی با یک هدف خواهیم بود.

گام بلند خود کفایی ایران خودرو با استفاده از ظرفیت های دانش بنیان نظامی

به بیان ساده طی سال های اخیر ایران خودرو و وزارت دفاع هر کدام در یک زمینه بنا به نیاز و فراخور حال به توسعه و پیشرفت هایی دست پیدا کرده اند.اما آنچه که به طور واضح قابل رویت می شود عدم نفع رسانی به اقتصاد و صنعت کشور یعنی هزینه های مختلفی برای افزایش توان فنی صورت گرفته اما خروجی خاصی نداشته است. معنی دیگر این گونه توسعه ایستایی و هدر رفت هزینه است. ولی با حرکت جدیدی که ایران خودرو و وزارت دفاع آغاز کرده اند طرفین می توانند علاوه بر استفاده از ظرفیت ها،تبادل اطلاعات و استفاده از زیرساخت ها، نه تنها نیاز به واردات را کاهش داده و در بلند مدت از بین ببرند بلکه می توانند صادرات و ارزی آوری نیز داشته باشند.

از سوی دیگر این نوع همکاری و هم افزایی در کنار دستاوردهای اقتصادی مانند صرفه جویی 14 میلیارد دلاری می تواند دستاوردهای دیگری نیز به همراه داشته باشد. فرهنگ سازی کار جمعی در عین استقلال و تخصصی بودن، افزایش اشتغال و پایدار بودن آن، عدم هدر رفت سرمایه گذاری ها ، الگو برداری سایر شرکت های دانش بنیان و افزایش حرکت های توسعه محور در زمینه قطعات الکترونیکی مورد نیاز، آشنایی با نیازهای ضروری صنعت خودروسازی و آغاز حرکت برای تولید قطعات مد نظر و نتیجه کاهش نیاز به آن سوی آب ها.

به بیان ساده استفاده از ظرفیت های داخل به خصوص شرکت های دانش بنیان و تلفیق آن با پتانسیل و ظرفیت های خودروسازان نه تنها باعث کاهش ارزبری و اتکا به خارج از کشور خواهد شد بلکه علاوه بر افزایش سطح کیفی خودروهای تولید داخل می تواند حتی در خروج نخبگان از کشور نیز تاثیرگذاری بالایی داشته باشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=250203
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه