«میهن صنعت» :

گردشگران خارجی پشت مرزهای ایران ماندند

به دنبال ممنوعیت و محدودیتِ دوباره ورود گردشگران خارجی به ایران برای جلوگیری از شیوع بیشتر «اُمیکرون»، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با اعتراض به این تصمیم، خبر داد: صدور یک‌باره و اجرای آنی این مصوبه، تعدادی از گردشگران را پشت مرزهای ایران نگه داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میهن صنعت»، وزارت کشور ۳۰ آذرماه با ابلاغ دستورالعملی مطابق با مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا، ورود مسافر از ۱۲ کشور آفریقایی و اروپایی را به ایران به مدت ۱۵ روز ممنوع کرد. همچنین این دستورالعمل ورود اتباع خارجی از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی از روز شنبه ۴ دی‌ماه ۱۴۰۰ را به مدت ۱۵ روز فقط برای دارندگان پروانه اقامت معتبر جمهوری اسلامی، روادید تحصیلی، روادید ورود (شامل بازرگانان و تجار)، روادید با حق کار، روادید درمانی (گردشگری سلامت)، روادید سرمایه‌گذاری و دارندگان مُهر خروج و مراجعت از پلیس مهاجرت و گذرنامه،  مجاز اعلام کرده است.

این دستورالعمل سربسته از توقف دوباره ویزای گردشگری ایران به مدت ۱۵ روز اطلاع داده است. صدور ویزای گردشگری ایران از ابتدای سال ۱۳۹۹ با دستور ستاد ملی کرونا متوقف شده بود که از پنجم آبان‌ماه ۱۴۰۰ با دستور رییس‌جمهور از سرگرفته شده بود.

حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ پس از جلسه فوری با معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  و در اعتراض به مصوبه جدید ستاد ملی کرونا و دستورالعمل وزارت کشور که بدون نظر مشورتی متولیان، فعالان و کارشناسان گردشگری صادر شده است، اظهار کرد: این مصوبه قرار بود از امروز شنبه ۴ دی‌ماه اجرا شود، اما به محض ابلاغ، از روز چهارشنبه اول دی‌ماه و در برخی مبادی ورودی و مرزهای کشور از روز ۳۰ آذرماه اجرا شده و از ورود گردشگران به ایران جلوگیری شده است.

او تاکید کرد: گردشگری عامل اصلی شیوع ویروس کرونا نبوده و نیست، به‌ویژه آن‌که از مجرای قانونی و کنترل‌شده انجام شود. در مصوبه‌ای که وزارت کشور ابلاغ کرده است، ورود همه گروه‌ها و مسافران به ایران آزاد اعلام شده، به جز گردشگر خارجی. اگر این گردشگر عامل انتقال ویروس به ایران بوده، چرا گزارش آن را تا به حال نداده‌اند؟ براساس این مصوبه، گردشگر سلامت اجازه ورود دارد، گردشگری که بیمار است و برای درمان به کشور ما سفر می‌کند. ورود این گردشگران هیچ محدودیت و مانعی ندارد، اما گردشگر فرهنگی و طبیعت که در محیط کنترل شده و تحت نظارت حضور دارد و سفر می‌کند، عامل انتقال ویروس به کشور شناخته شده است.

رفیعی با “غیرکارشناسی” و “غلط” خواندن این مصوبه و دستورالعمل افزود: هیچ یک از کشورهای توریست‌پذیر چنین محدودیت و ممنوعیتی را به اجرا نگذاشته‌اند. حرفی روی آن چند کشور آفریقایی که منشأ ویروس بوده‌اند و این مصوبه هم ورود از آن‌ها را به ایران ممنوع کرده است، نداریم؛ مساله این است که در این مصوبه فقط صدور ویزای گردشگری متوقف شده و ورود از مرزهای زمینی برای کشورهای همسایه از جمله عراق بلامانع اعلام شده و ورود دیگر اتباع خارجی که ویزای ورود، سلامت، تجارت، تحصیل و سرمایه‌گذاری دارند، مانعی ندارد.

او نسبت به صدور بدون هماهنگی و اجرای آنی این مصوبه هم معترض شد و گفت: چطور می‌شود یک‌شبه برای مردمی که از قبل برنامه‌ریزی کرده‌اند، تصمیم بگیرند!؟ کشور خود ما به این گردشگران ویزا داده است، آن فرد بلیت خریده و تا لب مرز آمده، بعد اجازه ورود به او داده نشده است. این مصوبه اساسا اشتباه است و به کشور دوباره ضرر و زیان وارد می‌کند و عامل بی‌اعتمادی می‌شود، چه کسی قرار است خسارت آن گردشگران و جواب این بی‌اعتمادی را بدهد؟ همین‌طوری در بلوک غرب نسبت به ایران هجمه و ایران‌هراسی وجود دارد، با این تصمیم‌ها و دستورها این بی‌اعتمادی تشدید می‌شود. این بخشنامۀ غیرکارشناسی فقط فضای عمومی را ملتهب می‌کند.

او یادآور شد: آقایانی که مصوبه را تنظیم کرده‌اند حتما می‌دانند توریست کسی است که از سلامت جسمی و مالی برخوردار است و در شرایطی تصمیم به سفر می‌گیرد که مشکل جسمی نداشته باشد. اگر قرار است برای جلوگیری از سویه‌های جدید کووید تصمیمی هم گرفته شود بهتر است مثل همه کشورها، کنترل، مقررات و نظارت‌ها را در مرزها تشدید کنند. چگونه از فردی که خودتان به او ویزا داده‌اید حقی را سلب می‌کنید؟ چگونه مردم را از این رونق اقتصادی محروم می‌کنید؟

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران با اشاره به رشد ورود گردشگر خارجی پس از صدور دوباره ویزای توریستی، اظهار کرد: ۲۰ ماه بود که ورود گردشگر را به کشور متوقف کرده بودند، مثل حالا آن دوره هم فقط ورود گردشگر به ایران ممنوع بود. دقیقا در آن مقطع زمانی آمار فوتی و مبتلایان کرونا بالا بود. از آبان‌ماه ۱۴۰۰ که صدور ویزای توریستی از سر گرفته شده و ورود گردشگر هم رونق گرفته، دقیقا آمار ابتلا به هر دلیلی، از جمله تزریق عمومی واکسن، کاهشی شده است. اگر گردشگر عامل انتقال کووید بود حتما این مدت اثر خود را می‌گذاشت، اما بدون توجه به این شرایط، یک مصوبه اشتباه دیگر صادر کردند.

او در ارزیابی وضعیت سفر گردشگران به ایران از زمان صدور ویزا بیان کرد: آمار ورود گردشگر در یک ماه اخیر با هشت ماه قبل از این یک ماه، برابری می‌کند. تا پیش از این، ویزای درمانی صادر می‌شد و اتباع خارجی با عنوان گردشگر سلامت به ایران سفر می‌کردند، اگرچه شاید حدود ۹۰ درصد آن‌ها واقعا برای درمان به ایران نمی‌آمدند، اما با ویزای درمان به ایران می‌آمدند. در یک ماه گذشته با ازسرگیری صدور ویزای توریستی جمعیت گردشگران ورودی به ویژه از کشورهای غیرهمسایه درحال افزایش بوده است.

رفیعی با تاکید بر ضرورت اصلاح مصوبات ستاد ملی کرونا و دستورالعمل وزارت کشور، از عزت‌الله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ با یادآوری این‌که تکیه‌کلامش «زیر میز زدن» است، درخواست کرد با احتساب رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مقررات کشور، زیر میز این “دستورالعمل غیرکارشناسی” هم بزند./ایسنا

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=236049
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه