افزایش واردات قطعات خودرو به دلیل عدم حمایت از قطعه سازان

ميهن صنعت : عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی خواستار حمایت دولت از قطعه سازان شد و گفت: برخی صحبت هایی که در رابطه با عدم حمایت از قطعه سازان گفته می شود درست است و باید در این زمینه حق را به قطعه سازان داد.

حمید رضا فولادگر در ادامه گفتگو با خبرنگار خبر خودرو دلیل این امر را در دو بخش مطرح کرد و گفت : باید در بحث کیفیت ، قیمت ها و افزایش بهره وری زمینه رقابت را بیشتر فراهم کرد. همچنین قیمت خریداری شده از قطعه سازان در 3 یا 4 سال گذشته ثابت مانده است بنابراین می توان همین موضوع  را به عنوان یکی از عوامل بسیار مهم در گسترش واردات برخی قطعات دانست که همین عوامل ناشی از عدم حمایت از این صنعت است.

وی افزود: سیاست های دستوری که به قطعه سازان داده می شود مانع افزایش قیمت آنها شده است و همین امر موجب ورود قطعات خارجی به بازار شده که بسیار ناراحت کننده  است زیرا در حال حاضر قطعاتی وارد می شود که امکانات تولید آن را در داخل کشور وجود دارد. طبیعی است که در این وضعیت ،صرفه اقتصادی برای قطعه سازان بیشتر در واردات آن هم از نوع چینی باشد تا اینکه خود را به خاطر تولید به زحمت اندازند.

وی تصریح کرد: دولت توانایی حمایت را دارد البته قطعه سازان هم باید برای ارتقا کیفیت تلاش های لازم را انجام دهند. اگر سیاست ها درست اعمال نشود متاسفانه نه تنها قطعه سازان آینده خوبی نخواهند داشت بلکه برای خودروسازی هم نمی توان افق روشنی تصور کرد .

 وی  خواستار برنامه های راهبردی در صنعت قطعه سازی شدو گفت: در حالی که 80 درصد ارزش افزوده هر خودرو متعلق به صنعت ساخت قطعات خودرو است، قطعه سازان ایرانی همچنان ناتوان از خروج از بحران کیفیت، رقابت و بازاریابی خارجی هستند. بنابراین یکی از نیازهای زیربنایی توسعه صنعتی، گریز تدریجی از نگرش پوسته ای در تولید و جهت گیری در تدوین برنامه های راهبردی زیربنایی است.

عضو کمیسیون صنایع مجلس خواستار حضور قطعه سازان در بازار های جهانی شد و گفت: ضرورت حضور خودروسازی کشور در بازارهای جهانی، داشتن توان علمی و عملی در طراحی و ساخت مجموعه قوای محرکه و انتقال قدرت است و صنعت خودروی کشور از سبک تا نیمه سنگین دارای پتانسیل بالایی در ساخت و تولید اغلب قطعات و مجموعه ها است و به پشتوانه همین توانایی ها برخی از شرکت های خودروسازی کشور توانسته اند به تولید و صادرات برون مرزی نیز دست یابند .

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=1002
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه