سازمان حمایت :

خودروسازان اجازه افزایش قیمت ندارند

رییس سازمان حمایت مصرف‌كنندگان و تولیدكنندگان شرایط تعیین قیمت خودروهای داخلی و امكان افزایش قیمت این محصولات را تشریح كرد.


به گزارش میهن صنعت به نقل از پرشین خودرو، جواد تقوی در پاسخ به این پرسش ‌كه قیمت‌گذاری خودرو بر چه اساسی صورت گرفته و آیا در سال جاری امكان رشد قیمت‌ها وجود خواهد داشت؟ خاطرنشان كرد: اصولا تعیین و افزایش قیمت خودرو در چارچوب آنالیز هزینه‌های تولید صورت می‌گیرد. وی با بیان این‌كه بسیاری ازمولفه‌ها در قیمت تمام شده تولید محصول موثر هستند، خاطرنشان كرد: از جمله این مولفه‌ها نرخ ارز و نرخ‌های جهانی مواد اولیه است كه خودروسازان نیز بخش قابل توجهی از مواد اولیه‌شان به واردات وابسته است.
تقوی ادامه داد: از آن گذشته موضوع تامین مالی نیز در حال حاضر از مشكلات جدی صنعت است، بنابراین هرچه شرایط تولید راحت‌تر و روان‌تر شده و سرعت تامین مالی صنعت افزایش یابد، حتما آثار مناسبی بر روی قیمت داشته و قیمت‌ها را تعدیل خواهد كرد.
رییس سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان افزود: اما اگر اتفاق خاصی موجب شود كه مشكل جدی برای صنعت ایجاد شود نیز حتما بر قیمت تمام شده محصولات تاثیرگذار خواهد بود.
وی در پاسخ به این‌كه در این صورت آیا شاهد افزایش قیمت خودرو خواهیم بود؟ به ایسنا گفت: البته در حال حاضر هیچ بحثی در خصوص آینده نداریم. ما حتما شرایط تولید و قیمت‌ها در بازار را رصد می‌كنیم، اما اگر موضوع خاصی باشد كه در چارچوب آنالیز هزینه‌های سازمان حمایت قابل بررسی و اعمال باشد، حتما اعمال خواهد شد.
رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که برای افزایش قیمت خودرو هیچگونه مجوز جدید به هیچ یک از خودروسازان نداده ایم و افزایش قیمت ها غیرقانونی است.
تقوی در خصوص افزایش قیمت خودروهای داخلی و مجوز صادر شده از سوی این سازمان برای افزایش قیمت برخی خودروهای داخلی در دو هفته گذشته بیان کرد: هیچ مجوز جدید افزایش قیمت داده نشده و بالابردن قیمت توسط خودروسازان داخلی خارج از ضوابط سازمان حمایت انجام شده که قانونی نیست.
وی یادآور شد که آخرین مجوز افزایش قیمت خودرو به روزهای پایانی سال گذشته بازمی گردد و این امر نیز براساس اجرای شروطی بود که از قبل برای خودروسازان تعیین شده بود و خودروسازان برای انجام این شروط تعهد داده اند.
وی شرط افزایش قیمت خودروهای داخلی را بهبود کیفیت و کاهش فاصله قیمت های حاشیه بازار با کارخانه اعلام کرد و افزود: این شرایطی است که خودروسازان به آن آگاهند و تا زمانی که این دو پیش شرط محقق نشود ،اجازه افزایش قیمت به آنها داده نخواهد شد.
تقوی در خصوص مجوز صادر شده از سوی سازمان حمایت برای افزایش قیمت برخی خودروها در اواخر خرداد ماه با رد این مطلب به ایرنا اعلام کرد که هیچ مجوز جدید افزایش قیمت داده نشده است.
گفتنی است، رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در حالی بیان می کند که هیچگونه مجوز جدید افزایش قیمت به خودروسازان داده نشده است که حدود دو هفته پیش اعلام شد که با تصویب کمیته خودرو و تائید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت چهار خودروی ایرانی افزایش می‌یابد که بر این اساس، قیمت جدید سوزوکی و سه کلاس مختلف پژو پارس مورد تائید قرار گرفته است.
این قیمت‌ها که در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز به تائید رسیده، بنا به درخواست شرکت ایران ‌خودرو، در کمیته خودرو به تصویب رسیده و برای اجرا به نمایندگی‌ها ابلاغ شده است.
بر این اساس، سوزوکی ویتارا اتوماتیک 2400 سی‌سی فول 58 میلیون و 274 هزار تومان، پژو پارس ELX کلاس پنج سفارشی رنگ پایه خاکستری متالیک، رنگ سفارشی سفید، بژ و تیره 22 میلیون و 113 هزار تومان، پژو پارس ELX سفارشی کلاس شش رنگ پایه سفید، 22 میلیون و 366 هزار تومان و پژو پارس ELX کلاس هفت رنگ پایه سفید 22 میلیون و 952 هزار تومان به فروش خواهد رسید.
از سوی دیگر بحث هایی مطرح است مبنی بر اینکه کاهش تولید پژوپارس در ماه اردیبهشت، دورخیز ایران خودرو برای افزایش قیمت این محصول بوده است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=1805
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه