زمینه برای حضور چینی‌ها بیشتر فراهم است

هفته گذشته نمایشگاه خودرو شیراز در حالی برگزار شد که همچون سیاق گذشته این نمایشگاه نیز خالی از خودروسازان معتبر خارجی بود و ایران خودرو و سایپا به حضور یکی در میان در نمایشگاههای شهرستانها وفادار بودند.


به گزارش ميهن صنعت ،عصر خودرو نوشت
چند سالی است که دیگر نمایشگاه‌های خودرو آن رنگ و بو و رونق را ندارد. شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه دیدگاه خاص خود را دارند و آنهایی هم که به این نمایشگاه نیامدند، سخنی دیگر. بدین صورت جای بیش تر خودروسازان معتبر با شرکت های چینی پر شده است .در این میان حضور مدیران چینی لبخند بر لب که در کنار مدیران شرکت‌های واردکننده قرار داشتند خبر از عزم جزم چینی‌ها در ماندگاری در بازار ایران می‌داد.

هر چند به نظر می‌رسد صنعت خودرو ایران این روزها چاره‌ای جز همکاری با چینی‌ها ندارد؛ چرا که با توجه به شرایط فعلی، ناگزیر به پذیرش صنعت خودرو چین در ایران هستیم اما تنها نکته اینجاست که اگر تا دیروز چینی‌ها برای حضور در ایران و همکاری با خودروسازان ایرانی حاضر به پذیرش شرط و شروط سخت ایرانی‌ها بودند، ولی به نظر می‌رسد با توجه به روند در پیش گرفته شده از این به بعد این چینی‌ها هستند که برای خودروسازان ایرانی شرط و شروط تعیین می‌کنند.

خودروسازهای چین زمانی با علم به شرایط بازار خودرو ایران به تدریج وارد میدان شدند و خواهان سهمی حتی ناچیز از این بازار انحصاری بودند اما هم اکنون دیگر به این سهم ناچیز قانع نیستند و هر روز حضور آنها در میان دیگر خودروسازان پررنگ‌تر می‌شود.

در حال حاضر با توجه به افزایش سطح درآمد شهروندان چینی، تقاضای خودرو به ویژه در شهرهای بزرگ این کشور فزونی یافته، این در حالی است که خودروسازها با در نظر گرفتن جمعیت خواهان خودرو در این کشور که تمایل به تملک خودرو وطنی دارند، نگاه به خارج از مرزهای چین را در اولویت قرار داده‌اند.

شرکت‌هایی که تا چندی پیش خودروهایی با برندهای معروف چون دوو ، فولکس و هیوندای را به کشور وارد یا در کشور مونتاژ می‌کردند هم‌اکنون همگی به سراغ خودروهای چینی رفته‌اند؛ خودروهایی که به طور حتم حضور آنها در کشور ما نه تنها فایده‌ای برای این صنعت مادر ندارد، بلکه به قطع زیان‌بار نیز خواهد بود.

به راستی، بهتر نیست جای تبلیغ خودروهای چینی بی‌کیفیت باید از تولیدات داخلی حمایت کنیم؟ خودروسازان داخلی به ویژه بخش خصوصی توان بسیار بالایی برای تولید خودروهای با‌کیفیت‌تر از خودروهای چینی دارند و تجربه احداث واحدهای صنعتی توسط بخش خصوصی در شهرستان‌ها گواهی بر این مدعاست؛ اما متاسفانه زمینه برای حضور چینی‌ها بیشتر فراهم است.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=1520
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه