میهن صنعت :

سازمان های توسعه ای مانند ايدرو بايد پيشتاز فناوری باشد

سازمان توسعه ای همچون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) باید پیشتاز در چرخه عمر فناوری و عمر صنعت باشد. مهدی غضنفری در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل ایدرو گفت : در سال تولید ملی باید هر تلاشی در این حوزه مضاعف باشد.


به گزارش میهن صنعت به نقل از  گروه صنعت خبرخودرو ، وزیر صنعت ، معدن و تجارت تاکید کرد : سازمان توسعه ای همچون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) باید پیشتاز در چرخه عمر فناوری و عمر صنعت باشد.

مهدی غضنفری در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل ایدرو گفت : در سال تولید ملی باید هر تلاشی در این حوزه مضاعف باشد.
غضنفری تصریح کرد: اگر مقید به فرمانبرداری از فرمایشات مقام معظم رهبری هستیم امسال باید برنامه ریزی ها متفاوت باشد ، ایدرو به این دلیل که از برند ، تجربه فوق العاده و نیروی انسانی بسیار خوب بهره مند است ، توان آن را دارد که لوکوموتیو حرکت اقتصادی کشور در بخش تولید و صنعت باشد.
وی با بیان اینکه ، ایدرو در سال های اخیر فعالیت هایی را در مجموعه عظیمی از کارخانه ها، از خشکی تا دریا ، پیمانکاری تا فناوری های بالا (هایتک) و غیره را دنبال می کند ، تصریح کرد : بگذاریم سازمان های توسعه ای ، کارهای توسعه ای خود را پیگیری کنند.
 
وزیر صنعت ، معدن و تجارت با بیان این جمله که تبدیل ایدرو به یک معاونت ستادی نادرست است و سازمان توسعه ای باید به مثابه یک لوکوموتیو عمل کند، افزود: از کمیسیون صنایع مجلس و نمایندگان انتظار می رود دست این گونه سازمان های توسعه ای را بیش از گذشته باز نگه دارند.
وی از سه چرخه مهم در سرنوشت تولید هر کشور نام برد که سازمان توسعه ای همچون ایدرو باید به آن حساس و برای آن برنامه داشته باشد و این چرخه ها شامل چرخه عمر بنگاه ، چرخه عمر فناوری و چرخه عمر صنعت است.
غضنفری اظهار داشت : سازمان توسعه ای باید پیشانی ، پیش قراول و پیش آهنگ در هر یک از این چرخه ها باشد.
غضنفری در باره چرخه اول گفت : ایدرو می تواند از تولد یک بنگاه تا تبیین فناوری و تدوین تکنولوژی و به بیانی از تولد تا بازسازی در کنار بنگاه باشد
وی گفت : ایدرو سازمان توسعه ای است که از تولد و زایش بنگاه تا تولید و بهره وری و بازسازی در کنار این واحد های تولیدی است و در واقع در تمام چرخه عمر بنگاه می توان روی سازمان گسترش و نوسازی صنایع حساب کرد.
غضنفری تاکید کرد : باید توجه داشته باشیم که اگر سازمان توسعه ای به نام ایدرو در تمام چرخه از تولد تا بهسازی در کنار بنگاه باشد از ماموریت اصلی خود منحرف نشده است و اگر قرار است دراین فرایند و چرخش برخی قوانین اصلاح شود می توان آن را با کمک مجلس اصلاح کرد .
وزیر صنعت ، معدن و تجارت در باره مسئولیت ایدرو در چرخه اول در خلال زمان بهره وری بنگاه تصریح کرد: در سال تولید ملی باید با مدیریت بهره وری در ایدرو پرچم کار متفاوت برافراشته شود.
غضنفری ادامه داد: تولید کمتر از ظرفیت، نبود بازاریابی، نداشتن توان صادراتی و هدر دادن زمان ، از جمله عواملی هستند که به تولید آسیب می رسانند، این هدررفت ها مجموعه بزرگی از پول است که آن را تبدیل به کالا در انبارها و نیروی انسانی را بی انگیزه می کند .
وی در باره نقش ایدرو در خلال همه عمر چرخه بنگاه ها تاکید کرد: ایدرو در این بخش می تواند کمک کننده باشد و به عنوان یک سازمان پیشتاز و برند دار ، تولید را با این امکانات فزونی بخشد، باید راه را برود ، نقش خود را اعلام کند و کار را انجام دهد و در این فرایند ممکن است پروژه ها را به بخش خصوصی یا غیره واگذار کند.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت : بهره وری فقط شامل عملیات تولید نیست بلکه شامل عملیات سرمایه گذاری واحد نیز می شود.
غضنفری در باره موضوع فناوری به عنوان چرخه دوم نیز توضیح داد: فناوری باید
به ارزش افزوده ، اشتغالزایی و صادرات تبدیل شود.
وی گفت : بهره وری باید در میدان کار و عمل خود را نشان دهد و لازم است کارشناسان و متخصصان بهره وری در بنگاه ها حضور پیدا کنند و در کف کارگاه بهره وری را اجرایی کنند.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت ادامه داد: باید تحقیقات انجام شده در زندگی مردم و تک تک واحدهای تولیدی استفاده شود و به تجاری سازی و عملیاتی کردن آن کمک کند.
وی تصریح کرد: ایدرو می تواند با در نظر گرفتن فناوری های جدید واحد تولیدی بسازد و آن را به بخش خصوصی و غیره بسپارد.
غضنفری تاکید کرد: ایدرو باید تلاش کند در حوزه تولید و در جهت مدیریت چرخه فناوری، فناوری های گذشته جای خود را به فناوری نوین دهند و این همان چیزی است که بسته های حمایتی هدفمندی نیز تعقیب می کند.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت در باره چرخه عمر صنعت به محور محور سوم نیز گفت: در مقطعی از زمان نیاز صنعت ما ایجاد کارخانه هایی مثل خودروسازی تراکتور سازی و ماشین سازی بوده که ایدرو به آن پرداخته است اما در این مقطع صنعت ما نیازمند فعالیت هایی همچون طراحی مهندسی ، توسعه صادرات ، حضور در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم و کار مشترک با کشورهای همسایه و سایر کشورهای دوست است یعنی صنعت با پیشقراولی ایدرو از مراحل نخستین چرخه عمر خود گذر کرده و به مراحل متکامل تری رسیده است .
وی گفت: به عنوان مثال در ایجاد شهرک صنعتی با کشور همسایه که بحث امروز ما نیز است ایدرو می تواند نقش مهمی داشته باشد.
غضنفری گفت : در سه چرخه عمر بنگاه ، عمر فناوری و عمر صنعت، نیازمند پیش قراوالان و پیشتازانی است که ایدرو می تواند یکی از بهترین های آنها باشد.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت ادامه داد : در چرخه عمر صنعت باید صادرات صنعتی وجهه ایدرو باشد، با این نگاه که یک زمانی میزان صادرات جمهوری اسلامی ایران شش میلیارد دلار بود ، هم اکنون از 50 میلیارد دلار گذشته و تصمیم دارد در آینده از واردات پیشی گیرد ، کشوری تماما صادراتی باشد ، ایدرو قادر است به تحقق این هدف بسیار مهم کمک کند.
غضنفری با تاکید بر اینکه ایدرو باید پیشقراول حرکت توسعه ای و صادرات باشد و حرکت توسعه ای باید از واردات پیشی بگیرد ، افزود: صادرات راه خروج و رهایی از اقتصاد وابسته به نفت ، مصون ماندن از آثار بحران های اقتصادی ، ایجاد اشتغال ، نقطه پایداری و امید برای صنعت است و می تواند به کامل ظرفیت های خالی را پر می کند.
وی ادامه داد : اگر قرار است فعال باشیم باید چرخه بنگاه و فناوری فعال شوند.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت حکم معاون وزیر و مدیرعامل ایدرو را به او داد و همچنین با اهدای لوح تقدیر از خدمات مدیرعامل سابق ایدرو تقدیر کرد.
لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=1333
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه