صادرات خودرو توجیه اقتصادی ندارد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از سیاست های اعمال شده در زمینه تولید و صادرات خودرو در کشور، گفت: در حال حاضر وضعیت تولید خودرو در کشور با معضلات عدیده ای روبروست که به اعتقاد من، صادرات در چنین شرایطی توجیه اقتصادی ندارد.


حسین گروسی در گفت و گو با  خانه ملت با بیان این که قیمت تمام شده خودرو در کشور بسیار بالاست، افزود: بالا بودن سود تسهیلات، دستمزد کارگران و حامل های انرژی موجب افزایش هزینه های تولید خودرو شده و حتی صادرات را فاقد توجیه کرده است.

نماینده مردم شهریار، شهر قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خودروسازان برای تامین هزینه های خود مجبور به اخذ تسهیلات با سود ۲۱ درصد هستند که با حاشیه های آن میزان سود ۳۰ درصد می شود.

وی تصریح کرد: اگر خودروسازان تسهیلات با سود ۴ درصد دریافت کنند، قیمت تمام شده محصولات آنان نسبت به زمانی که تسهیلات با سود ۳۰ درصد اخذ کنند بسیار تفاوت خواهد کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به تصویب قانون ارتقای کیفیت خودرو در سال گذشته یادآور شد: در یک سال اخیر خودروسازان اقداماتی را در راستای ارتقای کیفیت محصولات خود انجام داده اند اما نیازمند حمایت های بیشتری هستند.

وی در ادامه تأکید کرد: اگر تسهیلات ارزان قیمت در اختیار خودروسازان گذاشته شود، می توانند بدهی های خود به قطعه سازان را پرداخت کنند و اگر پول قطعه ساز به موقع پرداخت شود دیگر مجبور به گرفتن وام های سنگین نخواهند شد.

این نماینده مجلس نهم با بیان این که قیمت خودروهای داخلی نسبت به خودروهای خارجی بسیار بالاست، عنوان کرد: اگر قیمت تمام شده خودرو کاهش یابد، اقبال مردم به خرید و استفاده از خودروهای تولید داخل بیشتر می شود و این موضوع به نفع خودروسازان است زیرا امکان تولید بیشتر برای آنان فراهم می شود.

گروسی نوسانات و قیمت بالای ارز را از دیگر عوامل موثر در افزایش قیمت تمام شده خودرو دانست و اظهار داشت: برخی از قطعات خودرو همچنان وارداتی است و باید ارز به نرخ مصوب در اختیار واردکنندگان قرار بگیرد اما متاسفانه خودروسازان و واردکنندگان قطعات در تامین ارز دچار مشکل هستند.

وی افزود: بالا بودن قیمت تمام شده خودرو صادرات را نیز فاقد توجیه اقتصادی کرده است زیرا به عنوان مثال نمی توان خودرویی را که به قیمت ۱۸ میلیون تومان تولید شده به قیمت ۱۲ میلیون تومان صادر کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان بیان اینکه در چشم‌انداز ۲۰ساله کشور باید به مقام اول اقتصادی، فرهنگی و صنعتی منطقه دست یابیم، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم در افق ۱۴۰۴به این نقطه برسیم، یکی از بخش‌های موثر خودروسازی است که باید حرکتی از خود نشان بدهد.

لینک کوتاه خبر: https://mihansanat.ir/?p=1991
برچسب‌ها :

دیدگاه شما

0 دیدگاه